رویكرد جدید حوزه‌های علمیه در احداث مدارس جدید
کد خبر: 3788246
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸

رویكرد جدید حوزه‌های علمیه در احداث مدارس جدید

گروه معارف ـ قائم مقام حوزه‌های علمیه كشور با اشاره به رویكرد جدید مركز مدیریت این مراكز گفت: راهبرد این است كه هر مدرسه جدیدی كه احداث می‌شود همزمان با آن موقوفات مناسبی برای مدرسه ایجاد شود كه از همان ابتدا تأمین هزینه‌های مدرسه از مسیر درآمد وقف انجام شده و آن حوزه به‌صورت خودكفا اداره شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله غفوری، قائم مقام حوزه‌های علمیه کشور، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به جایگاه وقف در حوزه‌های علمیه گفت: در گذشته حوزه‌های علمیه به طور كامل از طریق موقوفات اداره می‌شدند.

بسیاری از موقوفات حوزه‌ها در زمان شاه از بین رفت
وی افزود: در زمان رژیم ستم‌شاهی موقوفات حوزه‌های علمیه با برخی مصوبات همان دوره آسیب جدی دید، نظیر قانون حق كسب و پیشه كه در آن زمان مصوب و باعث شد كه به‌طور كلی عملاً سرقفلی‌های حوزه از دست آن خارج شود و كسانی كه مستأجر بودند و باید مستأجر می‌ماندند، مالك موقوفات حوزه‌های علمیه شدند و بخش بسیار معظم و ارزشمند موقوفات حوزه‌های علمیه در زمان رژیم ستمشاهی نابود شدند و دست حوزه‌های علمیه تا حدی از موقوفات خالی شد.
غفوری اظهار كرد: با تلاش‌های صورت گرفته در 4 دهه انقلاب تا حدی موقوفات حوزه‌ها سامان گرفته است اما هنوز درصد بسیار كمی از هزینه‌های حوزه‌های علمیه كشور توسط وقف اداره می‌شود زیرا تعداد مدارس قدیمی كه موقوفات دارند، بسیار كم است و برای مدارس جدید هم معمولاً موقوفات ایجاد نشده است.

راهبرد جدید حوزه‌های علمیه
وی ادامه داد: در این راستا رویكرد جدیدی در مركز مدیریت حوزه‌های علمیه صورت گرفته است كه اگر مدرسه‌ای خواست احداث شود، همزمان با آن موقوفات مناسبی برای مدرسه ایجاد شود كه از همان ابتدا تأمین هزینه‌های مدرسه از مسیر درآمد وقف انجام شده و آن حوزه به‌صورت خودكفا اداره شود.

وقف جمعی برای حوزه‌ها بسیار كاربرد دارد
غفوری با بیان اینكه وقف جمعی شاید مناسب‌ترین راهبردی باشد كه سازمان اوقاف در پیش گرفته است و برای حوزه‌های علمیه بسیار كاربرد دارد، به مسائل مالی این مراكز اشاره كرد و گفت: اساتیدی كه برای تدریس در مدارس علمیه حضور پیدا می‌كنند معمولاً اكنون طرف قرارداد مركز مدیریت نیستند یعنی جایگاه شغلی برای اساتید در حوزه دیده نشده است.
قائم مقام حوزه‌های علمیه كشور اضافه كرد: همچنین كادر مدرسه علمیه نیز جایگاه شغلی ندارند، حتی در مركز مدیریت قراردادی كه آقایان در آن بیمه شوند و بتوانند حقوق كافی داشته باشند و زندگیشان از این طریق اداره شود، ندارند. شاید همه فكر كنند كه اساتید حوزه‌های علمیه استخدام و قرارداد ثابتی دارند در صورتی كه تنها حق‌التدریسی به صورت ناچیز دریافت می‌كنند.
وی گفت: تأمین حق‌الزحمه اساتید و تأمین مسكن برای اساتید، تغذیه طلاب، عرصه تبلیغ دین مبین اسلام و مكتب اهل بیت(ع) و غیره این‌ها عرصه‌های بسیار مناسبی هستند كه احیاناً كسانی بخواهند به صورت فردی یا جمعی برای حوزه‌های علمیه قدمی بردارند.

طلاب، سخت‌ترین و دشوارترین وضع معیشتی بین همه اقشار جامعه دارند
غفوری با تأكید بر اینكه بحث معیشت طلاب بسیار مهم است، گفت: اكنون طلاب، سخت‌ترین و دشوارترین وضع معیشتی بین همه اقشار جامعه دارند و با شهریه 500 هزار تومانی در قم و 400 هزار تومانی در شهرستان‌ها زندگی می‌كنند.
قائم مقام حوزه‌های علمیه كشور بیان كرد: بحث معیشت طلاب به شدت دچار آسیب است و در این زمینه هر مقدار وقف جمعی و فردی صورت گیرد به نظر می‌آید كه جا دارد و در شرایط فعلی جزو ضروری‌ترین محورهایی است كه نیاز به وقف از سوی خیران دارد.
وی در ادامه سخنان خود به نقش حوزه در ترویج وقف اشاره كرد و گفت: علما همواره مورد اعتماد مردم بوده و هستند و اگر از زبان علما تشویقی برای وقف صورت گیرد، قطعاً اثرگذار خواهد بود اما حوزه در این عرصه كم كاری كرده است و مقداری شاید احساس بوده ممكن است برداشت‌های دیگری صورت گیرد لذا روحانیت كمتر در این عرصه ورود كرده‌اند اما جای كارفراوان دارد و حوزه باید نقش پررنگ‌تری ایفا كند.

فعالیت 500 مدرسه علمیه در كشور
قائم مقام حوزه‌های علمیه كشور در پایان آماری از این مراكز را ارائه داد و گفت: هم‌اكنون در كل كشور بیش از 500 مدرسه علمیه وجود دارد كه 53 مدرسه در استان فارس قرار گرفته است.
انتهای پیام

captcha