لیست ۲۶هزار نفری در انتظار پیوند اعضا/ تلاش برای ارتقای فرهنگ اهدای عضو در فارس
کد خبر: 3774990
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴

لیست ۲۶هزار نفری در انتظار پیوند اعضا/ تلاش برای ارتقای فرهنگ اهدای عضو در فارس

گروه اجتماعی ـ رئیس اداره بیماران خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در حال حاضر حدود ۲۶ هزار نفر در کشور در انتظار پیوند عضو هستند كه ما تلاش می‌كنیم فرهنگ اهدای عضو را در نهادینه كنیم.

به گزارش ایكنا از فارس، داود حدادی، رئیس اداره بیماران خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، 2 دی‌ماه با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲۶ هزار نفر در کشور در انتظار پیوند عضو هستند، از تلاش برای ارتقای فرهنگ اهدای عضو در استان فارس خبر داد.
وی بیان كرد: سالانه پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد و هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان هشت نفر را نجات دهد.
حدادی افزود: با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب پیوند اعضا در شیراز، پیشینه قوی و حضور اساتید برجسته، ارتقای فرهنگ اهدای عضو و توجه ویژه به این موضوع، امری ضروری است.
سیاوش غلامی، مسئول فراهم‌آوری اعضای پیوند دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز به بیان تاریخچه مختصری از انجام پیوند اعضا پرداخت و گفت: در اغلب کشورها، کار پیوند اعضای برای چهل تا پنجاه درصد از بیماران لیست انتظار انجام می‌شود و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی ضمن تعریف مرگ مغزی، شرایط اهداکنندگان عضو، اعضای قابل اهدا و بیان اهمیت تشخیص صحیح و تأیید مرگ مغزی، افزود: در حال حاضر در بیشتر موارد، از پوست بیماران مرگ مغزی اهداکننده عضو نیز استفاده می شود که این مورد برای بیماران سوختگی بسیار بااهمیت بوده و در صورت استفاده به موقع از پوست پیوندی، نقش موثری در بهبودی بیماران سوختگی دارد.
غلامی با بیان اینکه بیماران مرگ مغزی باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرند، گفت: ارگان‌های بدن این بیماران به چند نفر اهدا می‌شود و با توجه به هزینه‌های بالای پیوند، باید تمام شرایط را برای انجام یک پیوند موفق در نظر گرفت.
زهرا كشتكاران، مسئول گروه پرستاری سلامت جامعه دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز با اشاره به اهمیت مراقبت از بیمار مرگ مغزی، توجه به خانواده این بیماران و همدلی با آنها را از نکات مهم برشمرد.
وی، مراقبت از بیمار مرگ مغزی را به دلیل امکان نجات جان دیگر بیماران بسیار با اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد که دانشجویان با دید وسیعتر نسبت به ارتقای فرهنگ اهدای عضو از مرگ مغزی در جامعه همت گمارند.
انتهای پیام

captcha