تکریم سالمندان؛ از آموزه‌های دین اسلام
کد خبر: 3751876
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴

تکریم سالمندان؛ از آموزه‌های دین اسلام

گروه اجتماعی ــ سالمندان سرمایه‌های ارزشمند زندگی هستند و تکریم و احترام ویژه آنان، از آموزه‌های روشن فرهنگ اسلامی است.

تکریم سالمندان؛ یکی از آموزه‌های اسلام

به گزارش ایکنا از یزد، تکریم سالمندان و احترام ویژه آنان، از آموز‌ه‌های روشن فرهنگ اسلامی است. قرآن مجید که دفتری گشوده از نور و هدایت است، در آیه 23 سوره اسراء می‌فرماید: «به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آن دو، یا هر دو آنها نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به آنها روا مدار و بر آنها فریاد مزن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو.»
پیامبر اکرم(ص) نیز در سخنی گران قدر، والایی سالمندان را این گونه ترسیم می کند: «احترام به پیران امت من، گرامی داشت من است.» امام علی(ع)، بزرگداشت سالمندان را زمینه ساز احترام خود انسان می داند و می‌فرماید: «به بزرگانتان احترام کنید تا کوچک ترها شما را محترم شمارند.» امام صادق(ع) نیز در این باره فرموده است: «پیران خویش را تکریم کنید».
سالمندان؛ سرمایه‌های ارزشمند زندگی
حجت‌الاسلام امیرحسین ستار، کارشناس معارف دانشگاه یزد به مناسبت نهم مهرماه روز جهانی سالمندان در گفت‌وگو با ایکنا گفت: سالمندان افرادی با کوله باری از تجربه هستند و بهره‌مندی از تجربه‌های آنان برای جوانان امروزی، که شاید فکر می‌کنند دانای کل هستند، سرمایه ای بسیار ارزشمند و گران است.
‌ستار با اشاره به اینکه در احادیث و جوامع روایی ما فراوان احترام به کهنسالان و بزرگان مطرح شده، گفت: در حدیثی آمده که خداوند به برکت چند گروه عذاب را از قوم و ملت برمی‌دارد که یکی از آنها ریش سفیدان هستند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه وظیفه ما تکریم و احترام به سالمندان است، افزود: باید تلاش کنیم با نهایت احترام از آنها دل جویی کنیم، چرا که طبق حدیث نبوی برکت و خیر ماندگار همراه بزرگتر هاست.
کارشناس معارف دانشگاه یزد تصریح کرد: با توجه به اینکه دنیای ما، دنیای عمل و عکس العمل است باید به رفتارهای خود توجه داشته باشیم و به خوبی سالمندان را تکریم کنیم تا در آینده ما را به شایستگی تکریم کنند.
وی ادامه داد: اقتضای سن پیری توقع مندی است که به سبب آن ما باید از سالمندان به هر شکل احوال پرسی کنیم، حضوری یا از طریق تلفن حتما باید پای صحبت هایشان بنشینیم، از آنها دل جویی کنیم و اگر کاری دارند برایشان انجام دهیم.
ستار بیان کرد: علاوه بر اینکه ما باید به پدربزرگ و مادربزرگ خود توجه داشته باشیم، وظیفه داریم به خانه سالمندان سر بزنیم و با شاخه گلی احترامشان کنیم و امیدواریم توفیق احترام به این بزرگان را داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha