فلسفه اعتکاف، معرفت نفس و معرفت الله توام با تفکر است
کد خبر: 3701161
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱

فلسفه اعتکاف، معرفت نفس و معرفت الله توام با تفکر است

گروه معارف- یک محقق و پژوهشگر حوزه‌علمیه گفت:فلسفه اعتکاف، معرفته النفس و سپس معرفته الله است که این مهم باید توام با تفکر باشد.

حجت‌الاسلام علیرضا ناجی، یک محقق و پژوهشگر حوزه‌علمیه اصفهان درگفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهارکرد: اعتکاف از سنت‎های پیغمبر(ص) بوده است، به‌طوری که ایشان در 10روز پایان ماه مبارک رمضان معتفک بوده‌اند.
وی  افزود: در تمامی ادیان مختلف خلوت با خدا و اعتکاف وجود دارد اما شکل اجرای آن در اسلام متفاوت با دیگر ادیان است.
این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه بیان کرد: مهمتر از ایجاد خلوت با خدا و اعتکاف، محتوای آن است. یعنی اگر احکامی که در اعتکاف وجود دارد، رعایت نشود، اعتکاف را بی‌مایه می‌کند. اگر به اعمال اعتکاف عمل شود، کیفیت این خلوت نشینی بالا می‌رود.
ناجی ادامه داد: اعمالی که در حج حرام قلمداد می‌شوند، در اعتکاف مکروه هستند. حرام های اعتکاف، جدل درباره امور دنیایی و معامله درباره آن است، زیرا اعتکاف بریدن کامل از دنیا، منیت و تعلقات می‌باشد که این تعلقات گاهی نفسانی و گاهی دنیایی هستند.
ناجی بیان کرد: باید از فضای معنوی اعتکاف نهایت استفاده را برد و از حرف زدن با دوستا و فضای مجازی و اعمال دنیایی دوری کرد. خلوت و گوشه نشینی در ادیان دیگر هم دارای شرایط و ضوابط خاصی است.
وی افزود: اذکار و اوراد اعتکاف، به عنوان اعمال مستحبی بیان می‌شوند. اگر کسی بخواهد واقعا به فلسفه اعتکاف که معرفته النفس و سپس معرفته الله است، برسد. باید از تمامی فضاهای حاشیه‌ای فاصله بگیرد و به هدف اصلی یعنی همان ارتباط با خدا نظر داشته باشد. این ارتباط با خدا در خلوت‌هایی رخ می‌دهد که توام با تفکر باشد، زیرا خلوت بی تفکر، خواب است. در واقع شناخت، معرفت و خلوت زمانی حاصل می‌شود که با ملزوماتش همراه باشد. 
ناجی ادامه داد: اعتکاف در عرصه فردی برای سنین مختلف از جمله نوجوانان و جوانان، آثار و دستاوردهای مختلفی به‌همراه دارد. نوجوانان و جوانان معتکف، به لحاظ فردی استقلال شخصیتی پیدا می‎کنند و به لحاظ اجتماعی نیز فرصتی را برای آن‌ها رقم می‌شود که انسان‌هایی ارزشمند، انقلابی، مذهبی و متدین تربیت شوند.

وی ببیان کرد: امروزه انسان‌ها بعضا به دلیل سرگرم بودن به کار برای کسب امرار معاش زندگی، بیشتر اوقات خود را سرگرم کار هستند، و برهمین اساس کمتر در کنار خانواده هستند و به همین دلیل زمان خلوت‌شان با خدا نیز کمتر شده است، به همین دلیل اعتکاف، فرصت بسیار خوبی است تا سه روز از دنیا جدا شوند و به هدف خلقت فکر کنند. اعتکاف کمک می‌کند فرد از این فضا خارج شود و از قبل خودشناسی به معرفتی برسد که دید و جهان‌بینی اش نسبت به عالم اطرافش، تغییر قابل توجهی بکند.
این استاد حوزه تصریح کرد: کسانی که سن و سال بالاتری دارند، معمولا روابط اجتماعی کمتری دارند و و قتی در فضای پر نشاط اعتکاف قرار می‌گیرند، امید به زندگی در آنها زیاد می‌شود و وقتی آنها روحیه و نشاط داشته باشند، می‌توانند نقش خوبی در رهبری خانواده خود ایفا کنند.
وی افزود: معتکفان باید با قبل از شرکت در مراسم اعتکاف، کتاب هایی را درباره اعتکاف مطالعه و نسبت به آن آگاهی پیدا کنند. 

انتهای پیام

captcha