موقوفات قرآنی کاشمر و نیت‌هایی که عمومیت ندارد/جهت‌دهی وقف مشارکتی به سوی نیازهای جامعه
کد خبر: 3696473
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳

موقوفات قرآنی کاشمر و نیت‌هایی که عمومیت ندارد/جهت‌دهی وقف مشارکتی به سوی نیازهای جامعه

گروه شهرستان‌ها ـ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر عنوان کرد: بیشتر موقوفات قرآنی کاشمر به صورت خاص بوده و قابل استفاده در زمینه‌های عمومی مثل برگزاری محافل قرآنی و آموزشی نیست.

حجت‌الاسلام صادق خلیلی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی بیان کرد: موقوفات کاشمر در حوزه قرآن بیشتر مربوط به تلاوت قرآن است و هدف واقفان از این تلاوت در موارد مخصوصی است، برای مثال این قرائت برسر مزار واقف عنوان شده و این معنا و مفهومی که از تلاوت در ذهن مردم شکل گرفته را برآورده نمی‌کند.

وی افزود: در قدیم تعداد مالکان املاک زیاد نبودند اما این افراد صاحب اموال ارزشمندی بودند و از این جهت قدرت وقف در قدیم نسبت به زمان حال بیشتر بوده و با توجه به افزایش ورثه املاک و خرده مالکان هم‌اکنون تعداد موقوفات نسبت به زمان‌های گذشته کمتر است.
حجت‌الاسلام خلیلی گفت: خیلی از افراد تمایل دارند تا وقفی به نامشان ثبت و این کار ذخیره آخرتشان باشد اما در عمل توان مالی این کار را ندارد به همین جهت باب جدیدی در حوزه وقف با عنوان مشارکتی وقف باز شد.
جهت‌دهی وقف مشارکتی به سوی نیازهای جامعه
وی ادامه داد: وقف مشارکتی به این معنا است که مبالغی از افراد مختلف در جهت ایجاد یک وقف در موضوع واحد جمع‌آوری شود؛ سازمان اوقاف بر اساس نیازسنجی جامعه در موضوعات و مسائل مختلف این ساز و کار جدید را با عنوان انجمن یاوران وقف مشارکتی در موضوعات مد نظر و مورد نیاز تشکیل می‌دهد.
حجت‌الاسلام خلیلی با بیان اینکه پول به خودی خود نمی‌تواند وقف به حساب آید، افزود: انجمن یاوران وقف به دو شکل امکان فعالیت دارد، یکی اینکه ملکی را مشخص و با دریافت وام یا از طریق دیگری ملک را خریداری کند و بعد بازپرداخت آن توسط خیرین انجام شود و در روش دوم پس از جمع‌آوری مبالغ مردمی به خرید ملک و ایجاد وقف پرداخته شود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با اشاره به فعالیت «انجمن یاوران وقف قرآنی» کاشمر گفت: در شهرستان کاشمر روش دوم یعنی جمع‌آوری ابتدایی مبالغ مشارکتی مدنظر قرار گرفته اما طی مدت فعالیت انجمن یاوران وقف قرآنی کاشمر هنوز حداقل مشخص شده در زمینه مبالغ مردمی که به میزان 30 میلیون تومان در نظر گرفته شده برآورده نشده است.
وی اظهار کرد: البته با توجه به تبلیغات کم و گستره محدود فعلی مشارکت‌کنندگان و همچنین مبالغ کم اقساط پرداختی واقفان در وقف مشارکتی قرآنی، مبلغ قابل توجهی جمع‌آوری شده است و در طی جلسات اخیر این انجمن نظر بر این شده تا این پول را در یک پروژه سرمایه‌گذاری تعریف کنیم تا هرچه سریعتر به درآمدزایی برسد.
شکل‌گیری ساختار مردمی برای انجمن یاوران وقف قرآنی
حجت‌الاسلام خلیلی با اشاره به نیازسنجی‌های وقفی در کاشمر اضافه کرد: از جمله نیازهایی که ما در بحث موقوفات شهرستان کاشمر داریم این است که موقوفه‌ای با هدف پشتیبانی از فعالیت‌ها و مراسم‌های قرآنی وجود ندارد، به همین جهت انجمن یاوران وقف مشارکتی قرآنی تشکیل و اعضای آن مشخص شدند؛ این انجمن بیش از یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و ساختار مردمی این انجمن نیز هم‌اکنون در حال شکل‌گیری است.
وی با اشاره به ساز و کار فعالیت انجمن‌های یاوران وقف مشارکتی افزود: در این انجمن‌ها به کسانی که آمادگی وقف مستقل دارند راهنمایی و پیشنهاد می‌شود که در راستای نیاز موجود به ثبت وقف خود بپردازند و برای سایر مردم که این توانایی را ندارند، پرژه‌ای تعریف می‌شود تا یک نفر به نمایندگی از مردم و با مبالغ مردمی، وقفی را از طریق خرید و ثبت یک ملک ایجاد کند.
حجت‌الاسلام خلیلی با اشاره به تفاهم آموزش و پرورش و اوقاف در بحث وقف قرآنی دانش‌آموزی، گفت: با تشکیل انجمن یاوران وقف قرآنی دانش‌آموزی در استان، بودجه‌های قابل توجهی در سطح شهرستان‌های خراسان رضوی از جمله شهرستان کاشمر جمع‌آوری شده و در رایزنی با آموزش و پرورش شهرستان، ایده خرید یک ملک و صرف مبلغ مشارکتی مدنظر قرار گرفته است.
تلاش برای همگرایی موقوفات قرآنی مستقل و مشارکتی
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با بیان اینکه اولین موقوفه قرآنی این شهرستان در یکی از روستاهای تابعه قرار دارد، ادامه داد: دومین وقف قرآنی شهرستان کاشمر نیز که به صورت مستقل و عام ایجاد شده، زمینی است که ارزش قابل توجهی دارد و برای بهره‌برداری از آن نیاز است رایزنی لازم با متولی آن صورت گیرد و اگر بتوان از این موقوفه در جهت وقف مشارکتی قرآنی استفاده کرد، بسیار مطلوب خواهد بود.
حجت‌الاسلام خلیلی در ادامه عنوان کرد: از دیگر موضوعات مورد نیاز شهرستان کاشمر که برای ایجاد انجمن وقف مشارکتی در آن موضوع هدف‌گذاری شده است، موضوع ایثار و شهادت بوده که با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت موقوفاتی ایجاد شده است، همچنین انجمن وقف یاوران علم و فناوری دیگر ساختار درحال تشکیل برای جهت‌دهی به موقوفات شهرستان است.
وی گفت: هماهنگی‌ها جهت تشکیل انجمن دیگری با عنوان «یاوران وقف مهارت» درحال انجام است تا با متولی بودن اداره فنی و حرفه‌ای شهرستان گام مؤثری در ایجاد وقف در حوزه مهارت‌افزایی و ایجاد اشتغال صورت پذیرد؛ البته لازم به ذکر است که نقش‌آفرینی اوقاف در تشکیل این انجمن‌ها به عنوان ناظر بر عملکرد در بحث صحت وقف و گردش مالی هر انجمن است.

انتهای پیام

captcha