بررسی مهندسی مالی عقود در تأمین مالی خُرد اسلامی
کد خبر: 3679748
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
در شماره جدید فصلنامه «اقتصاد اسلامی» انجام شد؛

بررسی مهندسی مالی عقود در تأمین مالی خُرد اسلامی

گروه اقتصاد: شماره شصت و هفتم فصلنامه علمی ـ پژوهشی «اقتصاد اسلامی» شامل هفت مقاله در حوزه بانکداری و مالی اسلامی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

مهندسی مالی عقود در تأمین مالی خرد اسلامی در ایران

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، این شماره از فصلنامه «اقتصاد اسلامی»، حاوی هفت مقاله با عناوین اثر سرمایه دینی بر هزینه‌های این جهان و هزینه‌های در راه خدا، به قلم مرتضی عزتی، پرویز نصیرخانی و نازنین افشین‌فر، تأثیر شاخص‌های منتخب اقتصاد مقاومتی بر رشد اقتصادی ایران، نوشته سیدجمال‌الدین محسنی زنوزی و بهزاد صادق‌وند، رابطه اخلاق و اقتصاد بر اساس الگوی نظام‌مندی معرفت‌های اقتصادی، نوشته علی‌اصغر هادوی‌نیا و مقایسه سپرده‌های تلفیقی و تفکیکی در بانکداری بدون ربا، به قلم محمدحسین دیانتی، کریم اسلاملوئیان، سیدعباس موسویان و روح‌الله شهنازی است.

تأثیر خیارات بر کاهش عدم تقارن اطلاعات در بازار، نوشته نفیسه صالح‌نیا، تقی ابراهیمی سالاری و علیرضا پویا، مهندسی مالی عقود در تأمین مالی خرد اسلامی در ایران، نوشته مصطفی شهیدی نسب، سیدعباس موسویان و سعید فراهانی‌فرد، درآمدی بر ماهیت، اهداف و مختصات عرفان عملی از منظر اهل بیت(ع)، به قلم حسین روحانی‌نژاد و امکان‌سنجی فقهی سوآپ بدهی ـ مالکیت برای بازار سرمایه ایران، نوشته مهدی الهی، سیدمحمدجواد میرطاهر و غزاله باقریان، دیگر مقالات شماره جدید فصلنامه «اقتصاد اسلامی هستند.

در بخشی از مقاله «مهندسی مالی عقود در تأمین مالی خرد اسلامی در ایران» نوشته مصطفی شهیدی‌نسب، سیدعباس موسویان و سعید فراهانی‌فرد آمده است: تامین مالی خُرد در طول دهه گذشته رشد فزاینده‌‎ای از حیث گستره مفهومی، اهداف، نهادها، شیوه‌ها و دامنه عرضه‌كنندگان و متقاضیان داشته است. اكنون برنامه‌های تأمین مالی خُرد به گونه‌ای طراحی می‌شوند كه توان پاسخگویی به نیازهای مختلف را داشته باشند. ضرورت پرداختن به انقلاب تامین مالی خرد و لزوم طراحی نظام تامین مالی خرد اسلامی در كشور حقیقتی انكارناپذیر است.

یكی از عناصر طراحی این نظام، شیوه‌های تامین مالی خرد اسلامی است. این مقاله در صدد است با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی و تحلیل آماری و با توجه به تجارب بانكداری اسلامی و نیز عقود اسلامی اقدام به مهندسی مالی شیوه‌های تامین مالی خرد اسلامی در كشور بنماید. منظور از مهندسی مالی شیوه های تامین مالی خرد اسلامی، بررسی عقود ویژه تامین مالی خرد و «اِس.اِم.ای»ها، رتبه‌بندی آنها و تبیین كاربردهای این عقود در تامین مالی خرد می‌باشد. بر پایه دستاوردهای تحقیق، قرض‌الحسنه، عقود مبادله‌ای (مرابحه، اجاره و استصناع) و مشاركت اولویت‌های تامین مالی خرد برای خانوارها و مشاركت، مرابحه و اجاره اولویت‌های نخست برای تامین مالی خُرد «اِس.اِم.ای»ها محسوب می‌شوند. 

یادآور می‌شود فصلنامه علمی ـ پژوهشی «اقتصاد اسلامی» به صاحب‌امتیازی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی، مدیرمسئولی علی‌اکبر رشاد و سردبیری عباس عرب مازار منتشر می‌شود.

برای مشاهده متن کامل مقالات این شماره از فصلنامه اقتصاد اسلامی اینجا کلیک کنید

captcha