حركت به سمت مدرك‌گرایی؛‌ آفت حوزه‌های علمیه/ لزوم كاربردی شدن پایان‌نامه‌‌های دانشجویی
کد خبر: 3675453
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱

حركت به سمت مدرك‌گرایی؛‌ آفت حوزه‌های علمیه/ لزوم كاربردی شدن پایان‌نامه‌‌های دانشجویی

گروه اجتماعی: سرپرست دانشگاه شیراز حرکت به سمت مدرک‌گرایی را از آسیب‌های حوزه‌های علمیه دانست و افزود: ورودی‌های حوزه‌های علمیه در دوران گذشته علوم پزشکی، مهندسی و دینی را همزمان دنبال می‌کردند اما امروز صرفاً به مباحث علوم انسانی و دینی می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به نقل از روابط عمومی تبلیغات اسلامی فارس، ابراهیم گشتاسبی‌راد، سرپرست دانشگاه شیراز در دیدار با حجت‌الاسلام مهرابی، مدیركل تبلیغات اسلامی فارس از لزوم پرهیز اخلاف میان مسلمانان سخن گفت و افزود: مسلمانان باید از اختلاف بپرهیزند و دشمن مشترک دین خود را حفظ کنند.
وی، حرکت به سمت مدرک‌گرایی را از آسیب‌های حوزه‌های علمیه دانست و افزود: توجه نکردن به مبانی و چشم داشتن به غرب در حوزه مبانی علمی، فاصله گرفتن از چند وجهی شدن کسب علم و تک بعدی و تخصصی شدن علوم و آموزش‌ها، فضای علمی و آموزشی را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.
گشتاسبی‌راد بیان کرد: ورودی‌های حوزه‌های علمیه در دوران گذشته علوم پزشکی، مهندسی و دینی را همزمان دنبال می‌کردند اما امروز صرفاً به مباحث علوم انسانی و دینی می‌پردازند.
سرپرست دانشگاه شیراز، علت گرایش دانش‌آموزان به رشته تجربی و دانشجویان به رشته پزشکی را مباحث اقتصادی دانست و تاکید کرد: برای آموزش و توضیح مباحث دینی مذهبی باید زبان ساده‌تر و نزدیک‌تری به زبان و گویش نسل امروز مورد استفاده قرار گیرد.
حجت‌الاسلام محمدصادق مهرابی، مدیركل تبلیغات اسلامی فارس نیز در این دیدار گفت: اگر علم و دانایی توسعه پیدا کرد، جامعه رشد می‌کند و آسیب‌ها کاهش می یابد و با بخشنامه، نابسامانی‌ها و معضلات حل نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه تقسیم علم به رشته‌های مختلف مطلوب نبوده است، گفت: در گذشته تمامی علوم مورد تدریس و مطالعه قرار می‌گرفته و ملاک کسب نمره و مردود یا مشروط شدن نبوده و صرفا به دانش‌اندوزی و کسب علم در آموزش‌ها توجه می‌شد.
مهرابی افزود: امروز مدرک‌گرایی به آفتی برای علم تبدیل شده است و مرجعیت اجتماعی حوزه و دانشگاه مورد خدشه قرار گرفته است و مدیریت آن در دست فضای مجازی قرار گرفته و این فضا موجب مصرف شدن ما می‌شود و با مدیریت آن می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.
وی با تأکید بر کاربردی کردن پایان‌نامه‌های دانشجویی گفت: با جهت‌دهی پایان‌نامه‌های دانشجویی می‌توان آسیب‌های اجتماعی را با نگاه علمی کاهش داد و این جهت دهی شامل حال نخبگان تبلیغی نیز می‌شود که باید در اعزام و شیوه تبلیغ آنها نگاه تخصصی و زبان روز و متناسب با مخاطب را لحاظ کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس در پایان با اشاره به ظرفیت‌های این اداره‌کل و دانشگاه شیراز گفت: می‌توان نشست‌های مشترک علمی و گفتمانی را با حضور افراد متخصص برگزار کرد و خروجی‌های مطلوبی برای حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به‌دست آورد.

captcha