پرورش دانش‌آموزانی پرسش‌گر و مطالبه‌گر مدنظر معلمان باشد
کد خبر: 3661281
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸

پرورش دانش‌آموزانی پرسش‌گر و مطالبه‌گر مدنظر معلمان باشد

گروه اجتماعی: مدیرکل آموزش و پرورش لرستان سند تحول بنیاین را نقشه راه مدیران دستگاه تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: باید دانش‌آموزانی را پرورش دهیم که به هم‌نوعان خود عشق بورزند و از شادی دیگران شاد و از ناراحتی دیگران اندوهگین باشند، اهل منطق و گفت‌وگو باشند، تحمل شنیدن نظرات مخالف را داشته باشند و پرسش‌گر و مطالبه‌گر باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، خدانظر دریکوند، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان سه‌شنبه، 16 آبان در جمع مدیران مدارس شاهد هشت  استان کشور، گفت: کار فرهنگی جز با پذیرش متقابل امکان‌پذیر نیست و باید با صبرو حوصله مانند شمع سوخت تا به دیگران روشنایی را هدیه داد.
وی سند تحول بنیاین را نقشه راه مدیران دستگاه تعلیم و تربیت عنوان کرد و افزود: در این سند پیش‌بینی شده تا مطابق با معیارهای دینی و نظام ارزشی کشور دانش‌آموزانی خودباور و خداباور تربیت شوند.
دریکوند با تاکید بر این‌که ما نباید فراموش کنیم که وظیفه داریم دانش‌آموزانی را تربیت کنیم که در آینده پدران، مادران و همسران موفقی باشند و در جامعه با ارتباط و تعامل سارنده با جامعه زندگی سالم و اثربخشی داشته باشند، تصریح کرد: پرداختن به درس، مشق، کنکور و شغل آینده دانش‌آموزان ما را از آموختن مهارت‌های زندگی و مهارت‌های اجتماعی غافل کرده و ما فراموش کردیم که می‌خواهیم انسان تربیت کنیم.
وی به بیان ویژگی‌های انسان رشدیافته در مکتب تربیتی اسلام اشاره کرد و با بیان این‌که ما می‌خواهیم دانش‌آموزانی را تربیت کنیم که به هویت، فرهنگ و ملیت خود افتخار کنند و باورها و اعتقادات خود را مقدس بشمارند، ادامه داد: باید دانش‌آموزانی را پرورش دهیم که به هم‌نوعان خود عشق بورزند و از شادی دیگران شاد و از ناراحتی دیگران اندوهگین باشند؛ اهل منطق و گفت‌وگو باشند، تحمل شنیدن نظرات مخالف را داشته باشند و پرسش‌گر و مطالبه‌گر باشند.
وی با اشاره به دغدغه مدیران در خصوص ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دانش‌آموزان مدارس شاهد، گفت: آرزوی هر پدر و مادری خوشبختی و عاقبت بخیری فرزندش است و مدیران مدارس شاهد که امانت‌دار شهدا، ایثارگران و جانبازان هستند، باید تلاش کنند که از این امانت‌ها به بهترین نحو مواظبت کنند و زمینه را برای پیشرفت و ترقی آنها فراهم کنند کمااینکه چنین دانش‌آموزانی استکبارستیز و ظلم‌ستیز هستند و نگاه مثبتی به زندگی دارند.
دریکوند در ادامه با تاکید بر این‌که ما به مشاغل و حرفه‌های مختلف نیاز داریم و باید دانش‌آموزان را برای تصدی مشاغل و حرف مختلف آماده کنیم،  به آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: آمار آسیب‌های اجتماعی در جامعه در حال افزایش است و باید برای کاهش این آسیب‌ها برنامه‌ریزی کرد. 
ضرورت برنامه‌ریزی برای مدیریت فضاهای مجازی
دریکوند در ادامه با اشاره به آسیب فضاهای مجازی و این‌که باید برای مدیریت این فضاها برنامه داشته باشیم و به جوانان و نوجوانان یاد بدهیم که اسیر این فضاها نشوند، به مدیریت تعامل‌گرا و مشارکتی اشاره کرد و ادامه داد: مدیران باید به همکاران خود احترام بگذارند و نقش آنان را در تحقق اهداف نادیده نگیرند.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر این‌که کار فرهنگی جز با پذیرش متقابل امکان‌پذیر نیست، آموزش مهارت‌های زندگی را عامل مهمی برای زندگی سالم دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: اگر مهارت‌های ده‌گانه زندگی را به دانش‌آموزان بیاموزیم آنها زندگی سالم را تجربه خواهند کرد.
وی تصریح کرد: اگر آموزش‌های ما از مرحله آموزش عبور نکند و به رفتار و بینش تبدیل نشود، کار تعلیم و تربیت موفقیت‌آمیز نیست.
در ادامه این جلسه، قاسمی، رئیس اداره شاهد و امور ایثارگران آموزش و پرورش لرستان به کارگاه آموزشی مدیران و کارشناسان شاهد هشت استان کشور اشاره کرد و افزود: در این کارگاه‌ها در هشت کارگروه مختلف چالش‌ها، مشکلات و راهکارهای مختلف برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در مدارس شاهد مورد بحث و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد.
خدانظر دریکوند، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان همچنین در نشست هم‌اندیشی کارکنان حوزه معاونت پژوهش با اشاره به نقش محوری پژوهش و تحقیق در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت، گفت: حوزه پژوهش به‌منزله مغز دستگاه تعلیم و تربیت است و باید راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش با پیوست تحقیق و پژوهش صورت گیرد.
وی در این نشست که در پژوهشکده تعلیم و تربیت برگزار شد، با بیان این‌که بازخورد فعالیت‌ها نشان می‌دهد که برنامه‌ها و فعالیت‌ها روند خوبی را طی می‌کند، بالاترین ارزش و افتخار را برای نیروهای ستادی و قاطبه فرهنگیان خدمت به مردم و معامله با خداوند قلمداد کرد و ادامه داد: هر تلاشی که در راستای اعتلای علمی و فرهنگی آینده‌سازان و توسعه و پیشرفت جامعه صورت گیرد، پسندیده و ارزشمند است و باید آن‌را ارج نهاد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان به تنگناها و چالش‌های پیش‌روی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: نشست‌ها و برنامه‌های مختلفی در حال اجراست و از ظرفیت نمایندگان مجلس، مسئولان و مدیران ارشد استفاده می‌شود تا جایگاه تعلیم و تربیت در شاخص‌های مختلف ارتقاء پیدا کند.
وی به نشست هم‌اندیشی با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و دیدار با علما و مبلغان لرستانی مقیم قم و نمایندگان مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری اشاره و اظهاکرد: تمام این نشست‌ها و برنامه‌های هم‌اندیشی با این هدف اجرایی می‌شود تا اذهان دیگران را به سمت آموزش و پرورش معطوف کرده و آنان را نسبت به آموزش و پرورش  و  نقش و جایگاهی که این دستگاه در توسعه همه‌جانبه کشور دارد، حساس کنیم.
دریکوند ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نمایندگان افکار عمومی باید به‌دنبال ارتقای کیفیت آموزش در دستگاه تعلیم و تربیت باشند و از جایگاه و ظرفیت خود برای تقویت و حمایت این دستگاه که منافع و مصالح عمومی را به‌دنبال دارد، استفاده کنند.
وی تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا دیگران را نیز نسبت به آینده آموزش و پرورش حساس کنیم و دغدغه تعلیم و تربیت را به فکر و ذهن آنها متمایل کنیم. دریکوند اضافه کرد: آموزش و پرورش مجموعه‌ای که باید به‌صورت سیستمی هدایت شود و هر کس در جایگاه و سمت خود تلاش کند تا ضمن انجام بهینه وظایف و ماموریت‌ها، اهداف کلان دستگاه را هم در نظر داشته باشد.
وی نقش کارشناسان را بسیار مهم و حیاتی قلمداد کرد و افزود: کارشناسان باید کاردان، مسلط، خلاق و نوآور باشند تا بتوانند در مسیر تعلیم و تربیت حرکت کرده و از اهداف منحرف نشوند.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان ادامه داد: حوزه پژوهش باید این آمادگی را داشته باشد تا چنانچه آموزش و پرورش در قسمتی با چالش مواجه شد و یا مشکل و معضلی پیش آمد، با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم از آن مانع به سلامت عبور کند.
دریکوند تاکید کرد: برنامه‌ها هم هرچه دقیق و قوی باشند تا زمانی‌که به مدرسه و کلاس درس کشانده نشوند و معلم و دانش‌آموز خود را درگیر با آن برنامه نکنند، توفیق چندانی حاصل نشده است.
وی به ضرورت داشتن آمار و اطلاعات دقیق اشاره کرد و گفت: برای تصمیم‌گیری‌های درست باید آمار و اطلاعات دقیق در دسترس داشت تا بتوان مسیر را به‌خوبی تشخیص داد و از اهداف منحرف نشد. دریکوند به حمایت مادی و معنوی از فرهنگیان مؤلف هم اشاره کرد و افزود: باید از همکاران مؤلف حمایت کنیم تا فرهنگ  تحقیق، پژوهش و تالیف در جامعه نهادینه شود و فرهنگیان با میل و رغبت به سمت مطالعه و پژوهش بروند.
علی عبدی‌پور، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش هم در این نشست، گفت: شاه‌راه آموزش و پرورش تحقیق و پژوهش است و بدون پژوهش نمی‌توان به اهداف کلان تعلیم و تربیت و سند تحول بنیادین دست یافت.
وی به اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهش اشاره کرد و افزود: در حوزه تحقیق و مطالعات علمی، تحلیل محتوای آموزشی، ارتقاء مهارت‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان، نقد و بررسی کتب و آمار و برنامه‌ریزی اقدامات مؤثری صورت گرفته که نیاز هست این اقدامات  حمایت شود.
همچنین در ادامه این نشست، فرود هاشمی، رئیس اداره برنامه‌ریزی و منابع انسانی، حسن اسماعیل‌زاده، رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت، عذری ساکی، رئیس اداره تولید محتوا، فروتن، کارشناس مسئول آمار، رضا سیاه‌منصور، کارشناس مسئول فناوری اطلاعات به بیان گزارشی از حوزه کاری خود پرداختند.
captcha