وضعیت آتش‌نشانی دهدشت و 10 روستای حومه بحرانی است
کد خبر: 3649866
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳

وضعیت آتش‌نشانی دهدشت و 10 روستای حومه بحرانی است

گروه اجتماعی: دو ایستگاه آتش نشانی شهر دهدشت به شدت از فقدان و نقص تجهیزات حرفه‌ای رنج می‌برد، نیاز است برای این بخش منابع به میزان کافی تامین شود تا از حداقل امکانات جزئی برای خاموش کردن آتش برخودار شوند، با این حال می‌توان گفت وضعیت نگران‌کننده حاکم بر دو ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در دهدشت به نگرانی دائمی شهروندان از ایمنی دامن زده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، سیده مریم پیروزان نوشت: در حوزه آتش‌نشانی دو موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، منابع انسانی، تیم حرفه‌ای و آموزش به روز برای آتش‌نشان، همچنین تجهیزات و امکانات نیز برای امدادرسانی بهتر مورد توجه است.
اگر مدیریت در آتش نشانی حرفه‌ای و تابع استانداردهای بین‌المللی باشد، ضمن اینکه فاکتورهای مهم حوادث و ایمنی نیز در نظر گرفته شود؛ یعنی یک مدیریت کارآمد در شهرداری فعالیت می‌کند که با اختصاص منابع قابل قبول می‌توان تجهیزات حرفه‌ای را نیز به کار گرفت.
در اختیار دادن تجهیزات بدون آموزش نیروی انسانی و آتش نشان حرفه‌ای به طور حتم هدر دادن منابع است، همچنین فعالیت نیروی حرفه‌ای بدون تجهیزات مدرن یک نقص اساسی در سیستم محسوب می‌شود بنابراین باید توازن قابل توجهی میان میزان تجهیزات و آموزش نیروی انسانی و تامین نیروی حرفه‌ای درحوزه آتش‌نشانی به وجود آید.
با توجه به اینکه تجهیزات لازم و نیروی انسانی حرفه‌ای از نیازهای ضروری آتش نشانی است اما دو ایستگاه آتش نشانی شهرستان کهگیلویه مانند سازمان‌های دیگر از نیروهای ساده و غیرحرفه‌ای استفاده شده است، این نیروهای غیرحرفه‌ای به علت عدم آموزش لازم تخصصی کارآمدی لازم را درمواقع حساس ندارند، ضمن اینکه نبود امکانات مهم ترین مشکل آتش نشانی دهدشت به شمار می‌رود.
با توجه به وجود چندین فقره آتش سوزی پی در پی در شهرستان کهگیلویه، ایستگاه‌های آتش نشانی این شهرستان به شدت از فقدان و نقص تجهیزات حرفه‌ای رنج می‌برند، بنابراین نیاز است برای این بخش منابع به میزان کافی تامین شود تا از حداقل امکانات جزئی برای خاموش کردن آتش برخودار شوند، با این حال می‌توان گفت وضعیت نگران‌کننده و بحرانی حاکم بر دو ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در دهدشت به نگرانی دائمی شهروندان از ایمنی دامن زده است.
همچنین، سجاد کاظمی، یکی از آتش نشانان شهر دهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه هر 6 ماه یکبار حقوق دریافت می‌کنیم، گفت: اگر وجدان کاری و خدمت به مردم نبود انگیزه‌ای برای ادامه این کار نداشتم.
وی بیان کرد: متاسفانه از بدو شروع به کار دو ایستگاه آتش نشانی در دهدشت هیچ‌گونه خدماتی به این دو ایستگاه داده نشده است.
این آتش نشانان شهر دهدشت با توجه به الزام آور بودن خدمات‌دهی آتش نشانی دهدشت به مرکز شهرستان و حدود 10 روستای تابعه آن، گفت: از دو ماشین آتش نشانی در این شهرستان یکی از آن‌ها قدیمی و غیرقابل استفاده که مخزن آن کاملا پوسیده و دیگری دارای مخزن 3000 لیتری که حتی جوابگوی کمتر از 3 دقیقه نیست.
کاظمی عنوان کرد: جای تاسف دارد که جمعیتی قریب به 150هزار نفر با یک ماشین آن هم 3000 لیتری که 3 دقیقه جوابگو نیست، خدمات ارائه شود.
وی کمبود نیروی انسانی را از دیگر مشکلات آتش نشانی دهدشت عنوان و با بیان اینکه باید در هر شیفت کاری 4 خدمه وجود داشته باشد، ابراز کرد: به هنگام وقوع آتش‌سوزی در یک مکان تنها یک راننده و یک آتش نشان بیشتر وجود ندارد و این در حالی است که هنگام آتش سوزی حداقل باید 5 نفر آتش نشان برای مهار آتش حضور داشته باشد و در این زمینه کاری از دست یک نفر بر نمی‌آید.
کاظمی با اسفناک خواندن وضعیت آتش نشانی شهر دهدشت، خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی در دو ایستگاه، به هنگام وقوع یک حادثه که آتش نشان باید به محل حادثه‌دیده برود اگر خدای نکرده حادثه‌ای دیگر رخ دهد کسی جوابگو نیست و آتش نشانی خالی از سکنه می‌شود تا آتش نشانان( راننده و یک آتش نشان) از ماموریت برگردند.
وی نبود کپسول هوا، تشک نجات، بالابر، نردبان هیدرولیک، وسیله مارگیری، ماسک، و لباس ضد حریق را از دیگر مشکلات آتش نشانی‌های دهدشت عنوان و تصریح کرد: به هنگام وقوع آتش سوزی با لباس شخصی در محل حادثه حاضر می‌شویم و متاسفانه به هنگام مراجعه به محل حادثه دیده برای مردم قابل شناسایی نیستیم، چون فاقد لباس فرم آتش نشانی هستیم.
به گفته کاظمی از بدو تاسیس این دو ایستگاه تاکنون یک نفر دوره دیده در کلاس‌های آموزشی آتش نشانی وارد این عرصه نشده و همه نیروهای در این مسیر بالای 40 سال سن و فاقد هرگونه مهارت در این زمینه هستند.
کاظمی با اشاره به حرفه حساس آتش نشانی خواستار جذب افراد آموزش دیده با مهارت بالا و جذب نیروهای زیر سن 30 سال شد.
وی تغیییر و تحولات جدید در شورای پنجم و شهرداری را امیدوارکننده دانست و با بیان اینکه دوره گذشته شورا و شهرداری هیچ‌گونه بهایی به آتش نشانی نمی‌دادند و مشکلات ما همواره سوژه مردم شده بود، خواستار توجه جدی از شورای پنجم و شهرداری نسبت به رفع نواقصات و مشکلات و بخصوص نیروی انسانی برای آتش نشانی دهدشت شد.
یکی دیگر از آتش نشان اینچنین به خبرنگار ایسنا گفت: نیروهایی که در واحدهای شهرداری به هر علتی قادر به کار نبودند به واحد آتش‌نشانی منتقل شدند و هیچ‌گونه تخصصی در این زمینه ندارند.
وی ابراز کرد: حساسیت کار واحد آتش نشانی هرگز مورد توجه شورای شهر و شهرداری نبوده و همین باعث شده نیروهای فاقد تخصص به این واحد منتقل شوند حتی توجیه انتقالی خاله خوروزیی این بود که در واحد آتش نشانی اکثر مواقع بیکار هستید و استراحت می‌کنید.
این آتش نشان با بیان اینکه تخصص بنده میکانیکی است و مرا به آتش نشانی منتقل کرده‌اند،یادآور شد: هر نیرویی باید بر اساس تخصص و کارایی در واحدهای مربوط به تخصص خود مشغول به کار شود و این در حالی است که نیروهای استخدامی آتش نشانی در سایر واحدهای شهرداری بکار گرفته شدند.
همچنین، حمزه فراهانی، کارشناس امور ایمنی و حریق شهرداری دهدشت در گفت‌وگو با ایسنا عملیات تعریف شده برای آتش نشانان را 21 مورد برشمرد و اظهار کرد: اما ایستگاه دهدشت امکانات و تجهیزات تنها در حریق آنهم از نوع ساده خلاصه شده است.
وی اضافه کرد: احساس مسئولیت در رابطه با آتش نشانی این شهر وجود ندارد فرمانبرداری هم در بین پرسنل یک اصل فراموش شده است.
فراهانی اضافه کرد: تا زمانی که این هماهنگی و فرمانبرداری وجود نداشته باشد کار با مشکل مواجه می‌شود.
به گفته فراهانی هیچ اهمیت و احساس مسئولیتی در شهرداری قبلی برای آتش نشانی وجود نداشت.
بنابر این گزارش، همچنین، محمد آران‌پور، عضو شورای شهر دهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا آتش نشانی را شغلی خطیر و با بیان اینکه انتظارات از آتش نشانان زیاد است، گفت: همه ما به مشکلات آتش نشانی دهدشت واقف هستیم و می‌دانیم که امکانات آنها محدود است و تاکنون هم هیچ‌گونه حمایتی نشدند، امیدواریم شهرداری جدید دهدشت برنامه ریزی‌های لازم در این خصوص را انجام دهد.
آران‌پور داشتن مهارت لازم، فیزیکی و تخصصی را لازمه یک آتش نشان موفق دانست و افزود: گاهی وقت همین سهل انگاری‌ها و نداشتن موارد لازم برای یک آتش نشان نتیجه بد بزرگی برجای خواهد گذاشت.
اسفندیار برخه، شهردار دهدشت، آتش نشانان را دریادلانی بی مهابا که دل به آتش می‌زنند عنوان کرد و گفت: کمی و کاستی‌های آتش نشانی‌های دهدشت زیاد است و اعتقاد دارم نتوانستیم جایگاه این نیروها را در این واحد درست بشناسیم.
برخه با بیان اینکه در سال گذشته 70 میلیون تومان اعتبار از طریق ستاد حوادث فرمانداری برای آتش نشانی دهدشت پیش بینی شده بود، گفت: از این اعتبار تنها 35 میلیون تومان آن جذب شد و متاسفانه از این مبلغ جذب شده بیشتر از 10 میلیون تومان به آتش نشانی ها اختصاص داده نشد.
وی علاقه مندی پرسنل آتشنشانی به مردم، توان جسمی، توانایی عکس العمل سریع، گزارش و جمع بندی کردن، شجاعت و ارتباط خوب و مهارت‌های تیمی را از جمله مهارت‌های لازم و ضروری برای یک آتش نشان دانست و ابراز کرد: اگر جایگاه مردم برای یک آتشنشان مهم نباشد نمی‌توانند آنگونه که شایسته این مردم است وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
شهردار دهدشت با بیان اینکه همه باید دغدغه خدمت به مردم را داشته باشیم، تصریح کرد: تلاش می‌کنم با همکاری شورای شهر در حد توان نسبت به رفع نواقص و کمبودها گام بردارم.
یادآور می‌شود، مدیریت در آتش‌نشانی در کنار امکانات و نیروی انسانی از اهمیت بیشتری برخوردار است و همچنین نیروی انسانی آتش نشانی باید با آخرین اصول علمی و فنی روز دنیا آشنا شود، انتظار می‌رود شهرداری جدید نسبت به رفع نواقصات ایستگاه‌های آتش نشانی دهدشت همت والا بکار گماشته و نسبت به فراهم‌سازی امکانات متناسب با نیاز شهر دهدشت برای برخورد با حوادث، توجه ویژه‌ای به خرج دهند و مشکلات ایستگاه‌های آتش‌نشانی برای مقابله با حوادث غیر حریق را در نظر گرفته و نسبت به رفع موانع موجود اقدام کنند.
captcha