تعزیه سیار بازار اراک؛ از ممنوعیت پهلوی تا هشتم محرم
کد خبر: 3647554
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹

تعزیه سیار بازار اراک؛ از ممنوعیت پهلوی تا هشتم محرم

گروه فرهنگی: آئین تعزیه سیار بازار تاریخی اراک فراز و نشیب‌های فراوانی را از ممنوعیت تا حضور پر شور اراکی ها تجربه کرده است این میراث معنوی هر ساله هشتم محرم برگزار می‌شود.

سید محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی،  در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با بیان اینکه تعزیه سیار بازار اراک از قدیمی‌ترین آئین‌های عزاداری اراک است گفت: این آئین روز جمعه، 7 مهرماه از ساعت 9 صبح در بازار تاریخی اراک با حضور هئیات‌های مذهبی اجرا می‌شود. 
 وی ادامه داد: طبق رسوم گذشته ابتدا نقاره زنان و شتران وارد بازار می‌شوند، سپس گروه سینه زنان و بعد از آن شبیه خوانان وارد می‌شوند و طول بازار را تا انتها طی می‌کنند. هر دسته شبیه خوان به طور مجزا گوشه‌هایی از تعزیه را اجرا می‌کند. در سال‌های هر روز از ایام محرم متعلق به یک تعزیه بود و تعزیه خوانان پس از تقسیم نسخه‌ها به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شدند سپس هرکدام بخشی از تعزیه را در بازار که حسینیه اراک بود، می‌خواندند.
حسینی تصریح کرد: تعزیه سیار اراک قدمتی طولانی دارد، در گذشته بازار اراک حسینیه اصلی مردم اراک بود که از قدیم دو هیئت بزرگ محله‌های قلعه و حصار در آن عزاداری می‌کردند. مردم شهر برای بازدید از اجرای این آئین همگی در طول بازار و سردر گذرهای آن می‌ایستادند و در گذرها به پخش نذری و پذیرایی از عزاداران با شربت و چای می‌پرداختند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در خصوص عزاداری شهر اراک گفت: از عصر قاجار و با بنا نهادن شهر اراک، حضور علمای طراز اول دینی در این شهر و وجود مدرسه علمیه، به اشاعه هنر دینی و آئین‌های مذهبی کمک شایانی کرد و نسخ به جا مانده از شبیه خوانی‌های گذشته و همچنین نسخ مراثی نوشته شده توسط شعرای بنام آن دوره هم مرجع مهمی در نگاشت مداحی‌ها و نسخه‌های جدید شبیه خوانی شده است.
به گزارش ایکنا؛ علیرضا عسگری هزاوه، عضو هئیت امنای بازار تاریخی اراک در خصوص تعزیه سیار بازار اراک گفت: شهر اراک از قدیم الایام یکی از ارکان مهم عزاداری تعزیه بوده که هر ساله با فرا رسیدن هشتم محرم گروه‌های تعزیه در طول بازار حرکت می‌کردند و این هنر آئینی را به نمایش می‌گذاشتند.
وی ادامه داد: در دوران پهلوی به ویژه رضا شاه اجرای این آئین ممنوع شد که خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی ایران با ورود هئیات‌های عزاداری این هنر احیا شد و هر ساله در بازار اراک این آئین با حضور هئیات‌های عزاداری در بازار اراک اجرا می‌شود.
عسگری در پایان بیان کرد: امسال بیش از 5 گروه در تعزیه سیار اراک شرکت می‌کنند، این آئین از ساعت 9 صبح تا نماز ظهر اجرا می‌شود، به منظور رفاه حال عزاداران شهرداری، نیروی انتظامی و هئیت امنای بازار تاریخی اراک در انجام خدمات رفاهی و امنیتی تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند.
captcha