فرهنگ تکریم از سالمندان در جامعه نهادینه شود
کد خبر: 3610972
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
حیدری:

فرهنگ تکریم از سالمندان در جامعه نهادینه شود

گروه فرهنگی: رئیس سازمان بهزیستی لرستان با تاکید بر این‌که فرهنگ تکریم از سالمندان و اهمیت توجه به این قشر در جامعه نهادینه شود، افزود: دستگاه ‌های فرهنگی برای فرهنگ‌سازی تکریم سالمندان باید پای کار بیایند زیرا تکریم سالمندان یکی‌از مسائل مدنظر دین است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، اسدالله حیدری، مدیرکل سازمان بهزیستی لرستان در جلسه شورای ساماندهی امور سالمندان لرستان که یک‌شنبه، ۲۸ خردادماه در استانداری لرستان برگزار شد، گفت: شورای ساماندهی امور سالمندان الزام قانونی دارند به‌طوری‌که در استان‌ها ریاست آن پرداخته استاندار و دبیری آن برعهده سازمان بهزیستی است.
وی با اشاره به این‌که هدف از تشکیل شورای ساماندهی امور سالمندان ترکیبات جمعیتی و رفتن به‌سمت افزایش جامعه سالمندان است، افزود: در ده سال آینده جامعه به‌سمت افزایش سالمندان پیش خواهد رفت.
حیدری در خصوص شورای ساماندهی امور سالمندان گفت: این شورا شامل کمیته امور رفاهی ـ بیمه ای، کمیته بهداشتی، کمیته امور عمرانی، کمیته آموزش و پژوهش و کمیته حقوقی و قانونی است.
مدیرکل سازمان بهزیستی لرستان با اشاره به این‌که طبق سرشماری سال ۹۵ جمعیت استان لرستان یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفر است، تصریح کرد: از این آمار ۱۷۹ هزار نفر سالمند داریم که ۱۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند این در حالی‌است که این رقم در سال ۹۰ ۷.۸ بوده است.
وی ادامه داد: طی پنج سال  گذشته جمعیت سالمندان استان لرستان به اندازه ۴۴ سال قبل از آن افزایش داشته است کمااینکه  افزایش امید به زندگی، افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات، تغییر سبک زندگی و بالا رفتن سواد تغذیه باعث افزایش سن سالمندان شده است.
حیدری عنوان کرد: شهرستان بروجرد با ۱۲.۸ درصد پیرترین و شهرستان کوهدشت با ۴.۱ درصد جوان‌ترین شهرهای استان هستند این در حالی‌است که طبق منابع کشوری هر شهرستانی که ۱۲ درصد جمعیت آن‌را سالمندان تشکیل بدهند پدیده سالمندی در آن مستقر شده است.
 مدیرکل سازمان بهزیستی لرستان افزود: توزیع سه هزار و 200 وسیله کمک توانبخشی، توزیع ۲۵۰۰ جلد کتاب برای سالمندان روستانشین و افتتاح مرکز فرزانگان از خدمات بهزیستی به سالمندان بوده است این در حالی‌است که در استان لرستان سه مرکز شبانه‌روزی ارائه خدمات به سالمندان و یک مرکز ویزیت در منزل داریم.
وی عنوان کرد: با توجه به تکریم دین ما مبنی بر احترام به سالمندان باید فرهنگ تکریم از سالمندان و اهمیت توجه به این قشر در جامعه نهادینه شود کمااینکه در سال گذشته و در روز سالمند در همه شهرستان‌ها همایش تکریم از سالمندان برگزار شد.
وی با اشاره به این‌که میانگین امید به زندگی در کشور هفتاد و سه سال است، عنوان کرد: در استان لرستان میانگین امید به زندگی برای مردان ۷۱ سال و برای زنان ۷۳ سال است.
حیدری تصریح کرد: دستگاه ‌های فرهنگی برای فرهنگ‌سازی تکریم سالمندان باید پای کار بیایند زیرا تکریم سالمندان یکی‌از مسائل مدنظر دین است.
captcha