دقت در برهان نظم حاکم بر جهان آفرینش؛ لازمه تحقق خداشناسی
کد خبر: 3606835
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
تیموری مطرح کرد:

دقت در برهان نظم حاکم بر جهان آفرینش؛ لازمه تحقق خداشناسی

گروه معارف: مولای متقيان امام علی(ع) سودمندترين دانش‌ها را شناخت نفس می‌داند؛ بنابراین وقتی اين معرفت با دقت در برهان نظم حاكم بر جهان آفرينش همراه باشد، خداشناسی محقق خواهد شد.

رمضان تیموری، کارشناس مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه لرستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، سه عامل برهان نظم، هدفمند بودن جهان آفرينش و نقشه عالم را از دلايل اثبات وجود خداوند دانست و گفت: در قرآن‌كريم ۱۰۰ بار واژه حكيم به‌كار رفته بدين منظور كه خداوند هيچ‌گاه كار بيهوده نمی‌كند و تمام عالم خلقت هدفمند، منظم و پيوسته است.
وی با اشاره به این‌که خداوند در آیه 53 سوره مبارکه فصلت در این رابطه می‌فرماید: «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ»، تصريح كرد: مولای متقيان امام علی(ع) سودمندترين دانش‌ها را شناخت نفس می‌داند؛ بنابراین وقتی اين معرفت با دقت در برهان نظم حاكم بر جهان آفرينش همراه باشد، خداشناسی محقق خواهد شد.
تیموری با بيان اين‌كه روانشناسان معتقدند كه درون مايه بشر از چهار حس دانايی، زيبايی، نيكی و مذهبی تشكيل شده است، عنوان كرد: منظور از حس مذهبی، احساسی است كه به‌دنبال يافتن علل برای پديد‌ه‌هاست؛ بنابراین مكمل و تقويت‌كننده سه حس ديگر است و البته در وجود همه انسان‌ها قرار داده شده و فقط شيوه ارائه آن متفاوت است.
این کارشناس مذهبی لرستان با اشاره به اين‌كه انسان‌ها برای شناخت اسرار آفرينش و آشنايی با قانون تكامل انسان‌ به پيامبر(ص) احتياج دارند، در رابطه با هدف بعثت پيامبران از منظر قرآن، بیان كرد: طبق آیه 2 سوره مبارکه جمعه با این مضمون «وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ»، پرورش و آموزش، آیه 25 سوره مبارکه حدید با این مضمون« لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ » عبادت و دوری از طاغوت و طبق آیه 26 سوره مبارکه نحل با این مضمون «قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللّهُ بُنْيَانَهُم مِّنَ الْقَوَاعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِن فَوْقِهِمْ وَأَتَاهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَشْعُرُونَ» تأمين عدالت و آزادی، ازجمله اهداف و رسالت پيامبران الهی بوده است كه اين وظايف خود را از طريق القاء، ابلاغ و اجرای دستورات الهی به منصه ظهور رسانده‌اند.
وی در رابطه با نشانه‌های شناخت پيامبر اکرم(ص)، تصريح كرد: معجزه، ادعای نبوت كردن، بشارت پيامبر پيشين و داشتن دلايل و شواهد و برهان عقلی ازجمله نشانه ‌های پيامبران الهی است.
تیموری ادامه داد: لازم به ذكر است فرق معجزه به شعبده و جادو در اين است كه معجزه قابل تعليم و تربيت نيست و تحت‌تاثير نيروهای قوی‌تر واقع نمی‌شود، همانند ندارد و بدون چشمداشت است.
این استاد حوزه و دانشگاه يكی‌از آسيب‌های جامعه امروزی را به روزمرگی دچار شدن عنوان كرد و افزود: انسان‌ها در هياهوی زندگی و سرگرم شدن به امور روزمره فرصت فكر كردن درباره خود، جهان و خدا را از خود دريغ می‌كنند كه اين امر باعث غفلت از ياد خدا می‌شود.
captcha