مشکل وهابیت، در فهم توحید ربوبی است
کد خبر: 3603734
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
مرجع تقلید:

مشکل وهابیت، در فهم توحید ربوبی است

گروه فعالیت‎های قرآنی: مرجع تقلید شیعیان، مشکل اصلی وهابیت در فهم دینی را، فهم اصلی در مساله توحید دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‎‏المللی قرآن(ایکنا) ازقم، آیت‎الله‎العظمی سبحانی بعد از ظهر امروز در اولین جلسه تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه گفت:ماه رمضان ماه پاک سازی از گناهان وافکار بد است؛ یکی از امتیازات قرآن، خطابات قرآنی است که به پیامبر و مومنان ومردم بیان شده است؛ خداوند در قرآن کریم بیان می‎کند که ای اهل ایمان، خداوند روزه را برای شما واجب گردانید؛ در اینجا از کلمه کتب استفاده شده است که مفسران معانی مختلفی را برای آن به کار برده‏‎اند.
وی افزود: یکی از مسایلی که پس از این آیه بیان شده است، آن است که خداوند متعال روزه را برای امت‎های دیگر نیز قرارداده است و خداوند به ظاهر از این جمله این هدف را داشته‎اند که مساله روزه را برای مومنان تسهیل کند.
این مرجع تقلید گفت: قرآن کریم بیان می‎کند که روزه گرفتن تنها برای گرسنه ماندن انسان نیست بلکه در سایه این روزه انسان متقی خواهد شد؛ تقوی زرهی است که انسان به تن می‎کند تا دشمن نتواند به انسان ضربه وارد کند.
وی اظهارکرد: قرآن کریم بیان می‎کنند که در ایام ماه رمضان کسی نمی‎‎‎تواند در ایام سفر روزه بگیرد و یا اگر شخصی مریض است نباید روز بگیرد؛ احکام رمضانی خداوند با حکمت‎های بسیاری همراه است و دقت و توجه به آنها نکات بسیاری را به ویژه در حوزه فقهی به ما گوشزد می‎کند.
این مفسر قرآن با اشاره به تفسیر سوره ملک گفت: هر سوره قرآن کریم برای خود یک هدف دارد که در این سوره، هدف اصلی، توحید ربوبی است؛ توحید به دو قسم است که شامل توحید در خالقیت و ربوبیت است؛ وهابی‎ها این دو را مخلوط کردند وبیان می‎کنند که توحید در خالقیت همان توحید در ربوبیت است.
وی افزود: این سوره به مساله توحید ربوبی و کارگردانی خداوند می‎پردازد؛ وهابیون بیان می‎کند که کافران در توحید ربوبی موحد بودند ولی در عبادت مشکل داشتند در حالی که آنها در هر دو بخش دارای اشکال بودند و توحید ربوبی را نیز قبول نداشتند؛ قرآن کریم نیز این مساله را به صراحت بیان می‏کند.
آیت‎الله سبحانی اظهارکرد: کفار و مشرکات جاهلیت، در خالقیت موحد بودند ولی مشکل آنها در مساله ربوبیت بود زیرا آنها عزت را از این بت‎ها می‎خواستند؛ تمام تدبیرات عالم از سوی خداست و کسی نمی‎تواند از یک موجود دیگر به جای خدا تقاضای تدبیر امور عالم کند.
وی گفت: اختلاف ما با وهابیت در اولین آیه سوره ملک آن است که وهابیون بیان می‎کند که وقتی خداوند از ید سخن می‎گوید به این معنی است که خداوند دست دارد ولی این نکته را نمی دانند که این ید در اینجا به معنی کنایه از دست است و به معنی دست خداوند نیست؛ در اینجا خداوند به مساله تسلط خود اشاره دارد.
captcha