ماه رمضان، ماه بازگشت به خویشتن است
کد خبر: 3603619
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵

ماه رمضان، ماه بازگشت به خویشتن است

گروه معارف: رمضان، ماه مهمانی خدا و بهار قرآن، ماه خودسازی و ماه بازگشت به خویشتن است؛ اینکه آدمی در این ماه از تعلقات دنیوی دل بکند و همه وجودش را معطوف به خداوند بکند، مایه سعادت و رستگاری دنیوی و اخروی انسان خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، همه ماه‌های قمری از فضیلت و اهمیت خاصی برخوردار هستند، اما در میان آن‌ها، ماه رمضان به دلایلی برتری و فضیلت منحصر به‌فردی در مقایسه با دیگر ماه‌های سال دارد.
رمضان، ماه نزول کتاب آسمانی قرآن است و همین دلیل متقن و مدونی برای اثبات فضیلت و برتری این ماه مبارک است. خداوند در آیه 185 سوره بقره می‌فرمایند «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ…؛ ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسانها در آن نازل شده است».
روایات متعددی در بیان اهمیت و فضیلت ماه مبارک رمضان از پیامبراکرم(ص) و ائمه(ع) نقل شده است. پیامبر اکرم(ص) در این رابطه می‌فرمایند «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است».
ماه‌های رجب و شعبان مقدمه و فرصتی برای ورود به ماه مهمانی خداست. ماه رمضان ماه سلوک، دوری از گناه و ماه تقرب است در روایات مختلف آمده که شیطان در ماه مبارک رمضان در غل و زنجیر است.
رمضان ماه خودسازی و ماه بازگشت به خویشتن است؛ اینکه آدمی در این ماه از تعلقات دنیوی دل بکند و همه وجودش را معطوف به خداوند بکند، مایه سعادت و رستگاری دنیوی و اخروی انسان خواهد شد.
یکی از اعمال واجب و سفارش شده در ماه رمضان، گرفتن روز است. خداوند متعال در آیه 185 سوره بقره می‌فرمایند« شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛(آن چند روز معدود) ماه رمضان است كه قرآن براي راهنمائي مردم و نشانه‏هاي هدايت و فرق ميان حق و باطل در آن نازل شده، پس آنكس كه در ماه رمضان در حضر باشد روزه بدارد، و آنكس كه بيمار يا در سفر باشد روزهاي ديگري را بجاي آن روزه بگيرد، خداوند راحتي شما را مي‏خواهد نه زحمت، هدف اين است كه اين روزها را تكميل كنيد، و خدا را بر اينكه شما را هدايت كرده بزرگ بشمريد و شايد شكرگذاري كنيد».
پیامبراکرم(ص) نیز می‌فرمایند«‌هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگی و عطش دردناک روز قیامت امان دهد».
روزه سبب افزایش ایمان، تقوا و دوری انسان از شیطان می‌شود و علاوه بر این گرفتن روزه  موجب سلامت روحی، روانی و جسمی و پاک شدن انسان روزه‌دار از بدی‌ها و زذایل اخلاقی خواهد شد.
علاوه برگرفتن روزه به عنوان یک امر واجب دینی، تلاوت آیات قرآن در ساعات مختلف این ماه بسیار مورد تاکید قرار گرفته است، زیرا ماه رمضان ماه نزول قرآن و براساس روایات مختلف رمضان، ماه بهار قرآن است. 
به طوریقین  قرائت قرآن همواره باید توام با تدبر درآیات باشد، به تعبیری معانی قرآن با تفسیر و تدبر در قرآن حاصل خواهد شد. برهمین اساس بجاست که در این ماه مبارک، در کنار تلاوت آیات قرآن به تدبر در آن و تفاسیر آیات مختلف نیز با بهره‌گیری از کتب تفاسیر توجه شود.
وجود شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان دلیل دیگری بر اثبات برتری ماه رمضان در مقایسه با دیگر ماه‌های قمری است. شب‌های قدر که کیفیت و اهمیت آن را خداوند در سوره قدر به زیبایی و صراحت هر چه تمام بیان کرده است، فرصت مغتنمی برای بهره‌مندی انسان از برکات و نعمت‌های معنوی سفره الهی است.
خداوند در سوره قدر می‌فرمایند«إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؛ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ؛ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؛ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ؛سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ؛ ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل كرديم.، و تو چه مي‏داني شب قدر چيست؟!،  شب قدر بهتر از هزار ماه، فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان براي (تقدير) هر كار نازل مي‏شوند. شبي است مملو از سلامت (و بركت و رحمت) تا طلوع صبح!».
captcha