مردان آتش از چهارشنبه‌سوری می‌گویند/ سنتی زیبا در دل بدعتی غلط
کد خبر: 3582633
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹

مردان آتش از چهارشنبه‌سوری می‌گویند/ سنتی زیبا در دل بدعتی غلط

گروه اجتماعی: در سالی که در حال طی کردن آخرین روزهای آن هستیم شاهد شهادت برخی از آتش‌نشانان دلاور در ساختمان پلاسکو بودیم، آتش‌نشانانی که با ایثار و شهادت از جانشان گذشتند تا دیگران زنده بمانند؛ در آستانه آخرین چهارشنبه سال، به سراغ آتش‌نشانان مشهدی رفتیم و پای حرف‌هایشان نشستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، چهارشنبه آخر سال در فرهنگ ایرانی با آداب و سنن زیبایی از جمله شکستن کوزه، پختن غذاهای نو با گیاهانی که در طبیعت تازه می‌رویند، همراه بود.
روشن کردن آتش کوچکی در کنار خانواده یکی دیگر از سنت‌هایی بود که در کنار نظارت والدین بر کار کودکان، همه در شادی این جشن کوچک سهیم بودند.
با رشد صنعت و تکنولوژی و ساخت مواد منفجره برگزاری این جشن کوچک به کابوسی برای والدین و مسئولان تبدیل شد و شرایط به‌نحوی پیش رفت که چهارشنبه آخر سال فضایی رعب‌آور را در ذهن مردم فراهم کرده است و با عبور از خیابان‌ها در این روزها از هر سو، صدای مواد منفجره به گوش می‌رسد، صدایی که گویی در مناطق جنگی در حال رفت و آمد هستیم.
هرساله آمار کودکان و جوانانی که به دلیل استفاده از مواد محترقه به بیمارستان‌ها اعزام می‌شوند، نگران کننده شده و هر ساله علی‌رغم هشدارها و اعلام پیام‌های ایمنی، برخی از مردم از کودکان گرفته تا کهنسالان دچار نقص عضو شده و یا صدمه می‌بینند.
در کنار تمام این حوادث افرادی دلسوز و خادم در این ایام از جانشان مایه می‌گذارند تا جلوی صدمه دیدن مردم و آتش‌سوزی را بگیرند؛ آن‌هایی که گاه خود نیز از این آسیب‌ها در امان نمانده و جراحت‌هایی بر بدنشان باقی می‌ماند.
در آستانه آخرین چهارشنبه سال 95 به سراغ چند تن از آتش‌نشانان مشهدی ‌رفتیم که از سلامتی خود برای امنیت و آرامش مردم مایه گذاشتند و تاوان اشتباه دیگران را با مصدومیت خود دادند.
غلامرضا بهشتی، آتش‌نشان ایستگاه 15 مشهد که در اتفاق انفجار یک سوله در جاده سیمان همت‌آباد از ناحیه دست‌ها، پشت، گوش و صورت دچار سوختگی شده است، گفت: 45 روز درگیر بیماری و مصدومیت حاصل از این سوانح بوده است.
وی با تقاضا از مردم مبنی بر اینکه نکات ایمنی را رعایت کنند، ابراز کرد: بی‌احتیاطی ضررهای جانی و مالی به همراه دارد و گاهی اوقات صدمات ناشی از آن‌ها غیرقابل جبران است.
تفریح و شادی در آتش سوزی مهیب نیست
وی با بیان اینکه برای اطفاء حریق‌های خیلی بزرگ و خطرناک در روز چهارشنبه آخر سال در سال‌های گذشته، در محل حادثه با رفتار خوبی از سوی مردم مواجه نمی‌شدیم، اظهار کرد: گاهی اوقات که حریق به شکل خطرناکی گسترش پیدا می‌کرد، برخی از مردم نارنجک‌های دستی به سمت ماشین آتش‌نشانی پرتاب می‌کردند.
سنتی غلط به جای آداب و رسوم زیبای ایران
بهشتی عنوان کرد: رسمی غلط بین مردم جا افتاده است که برای تفریح در این روز باید صدای انفجارهای سهمگین بشنوند؛ این در حالی است که این شب در گذشته با آداب و رسوم زیبایی همراه بوده است.
وی از مردم خواست که در این روزهای آخر سال با مدیریت رفتار فرزندانشان از پیشامدهای ناگوار جلوگیری کنند و بیان کرد: از مردم می‌خواهیم در این روزهای آخر سال با پیشگیری‌هایی که انجام می‌دهند، به نیروهای آتش‌نشان نیز کمک کنند تا با خطرات کمتری مواجه شوند.
حسین حکم‌آبادی، آتش‌نشان ایستگاه یک مشهد نیز در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه شهدای آتش‌نشانی رسالتی شبیه شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم دارند، اظهار کرد: شهدای آتش‌نشان برای نجات جان یک فرد خطرات زیادی را تحمل می‌کنند و در برخی موارد حتی جان خود را فدای آرامش مردم می‌کنند.
وی با اشاره به خدمت‌رسانی در شهری که میزبان زائران امام رئوف است، ابراز کرد: روزهای عاشورا، تاسوعا، تحویل سال، شهادت حضرت رضا(ع) و ... نیروهای آتش‌نشانی در ماشین نزدیک حرم رضوی مستقر هستند که این استقرار همراه با سختی‌های زیادی است.
خدمت در شهر امام رضا(ع) و امدادهای غیبی
حکم‌آبادی خدمت در شهر امام رضا(ع) را افتخاری عنوان کرد و با بیان اینکه در عملیات‌ها امدادهای الهی به کمک مردان آتش می‌آید، عنوان کرد: در سایه امام رضا(ع) و به برکت دعای خیر مردم، نیروهای عملیاتی حوادث زیادی را به سلامتی از سر گذرانده‌اند؛ از آن جمله می‌توان به عملیاتی اشاره کنیم که شبانه برای اطفاء حریق یک ساختمان نیمه‌ساز رفتیم،‌ در این ساختمان راهرویی بود که برای اطفای حریق باید از آن بارها عبور می‌کردیم، فردای آن روز که برای علت وقوع حادثه به محل اعزام شدیم، متوجه شدیم در مسیر تردد ما چاله عمیقی بود که به زیرزمین راه داشت و ما در تاریکی شب این مسیر را بارها رفته بودیم اما به مدد الهی برای هیچ یک از نیروها حادثه‌ای رخ نداد.
وی در خصوص رعایت نکات ایمنی در چهارشنبه سوری گفت: صدا وسیما برنامه‌های متنوعی را برای شهروندان در موضوعات مختلف در نظر می‌گیرد اما چه بهتر می‌شد اگر در برنامه‌های روزانه خود نکات ایمنی را نیز به مردم یادآوری می‌کرد؛ به عنوان نمونه این رسانه می‌تواند در فصل زمستان برنامه‌هایی را در خصوص مرگ خاموش (گازگرفتگی) تولید کند تا اینقدر شاهد مرگ خاموش نباشیم.
این آتش‌نشان با تأکید بر ارائه آموزش‌های لازم در خصوص پرهیز از استفاده از مواد محترقه و منفجره به جوانان و نوجوانان، افزود: باید با رفتار درست، خطرات استفاده از مواد محترقه را به جوانان آموزش داد.
وی ابراز کرد: جریان چهارشنبه‌سوری مثل یک رودخانه است که اگر درست هدایت نشود، دردسرساز خواهد شد، بنابراین باید ضمن ایجاد فضای تفریحی مناسب برای نوجوانان، آنان را از استفاده از مواد منفجره پرهیز داد.
همچنین ابوالفضل طیرانی، آتش‌نشان دیگری است که در سال 91 در عملیات اطفاء حریق دچار مجروحیت شده است؛ وی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به حوادث سال 91 که در عملیات اطفاء حریق هتل آپارتمانی رخ داد، گفت: هنگامی که برای اطفاء حریق به پشت بام رفتم، به‌دلیل مناسب نبودن سقف کاذب از پنج طبقه به پایین سقوط کردم.
وی با بیان اینکه لطف خدا شامل حالم شد و دچار مجروحیت شدید نشدم، اظهار کرد: در این مأموریت تنها از ناحیه کتف دچار شکستگی شدم.
مردم با ما همراهی کنند
طیرانی از مردم خواست از مواد منفجره دوری کنند تا چهارشنبه‌سوری سالمی را در کنار خانواده داشته باشند، بیان کرد: خاطرم هست در یکی از چهارشنبه‌سوری‌ها در یکی از مناطق مشهد، در حالی که حریق در یک منطقه در حال گسترش بود و ما برای خاموشی حریق اعزام شده بودیم با رفتار نامناسبی از سوی برخی از مردم مواجه شدیم. در این حادثه برخی از آن‌ها به سمت ما نارنجک پرتاب می‌کردند؛ از مردم می‌خواهیم با ما در تمامی حوادث و به‌ویژه در این شب همراهی کنند.
وی با بیان اینکه حضور ما در مأموریت‌ها کمک به مردم است نه برهم‌زدن تفریح آن‌ها، ابراز کرد: در این مأموریت حریق به حدی گسترش پیدا کرده بود که به درختان آن محل و کابل‌های برق نزدیک شده بود و احتمال خطر بیشتری برای مردم وجود داشت از همین رو نیروهای عملیاتی وارد کار شدند.
سیدسعید ویرانی، تنها آتش‌نشان خراسانی که دارای نشان ایثار است نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به حادثه‌ای که منجر به مصدومیتش شد، اظهار کرد: در سال 93، نوجوانی 16 ساله در یک ساختمان حبس شده بود که برای نجات این نوجوان از حریق، دچار سوختگی از ناحیه صورت، بالاتنه و دست‌ها شدم.
این آتش‌نشان ایثارگر با بیان اینکه بعد از چند ماه بستری شدن و کسب بهبودی به سر کارم برگشتم، اضافه کرد: بعد از حادثه دلخراش پلاسکو مردم توجه بیشتری به جایگاه آتش‌نشانان و حوادثی که در کمین آن‌ها است، دارند.
وی با تأکید بر کنترل و نظارت والدین در این شب و دوری از مواد منفجره، تصریح کرد: آسیب‌دیدگی با مواد منفجره خیلی سخت و دردناک است و بهبودی از صدمات آن به آسانی میسر نخواهد بود.
در گزارش بعدی، گفت‌وگوی تفصیلی ایکنا با سیدسعید ویرانی، دارنده نشان ایثار در خراسان رضوی که در یکی از عملیات‌ها دچار سوختگی 30 درصد شده بود، برای مخاطبان ارائه می‌شود.
captcha