تمام حکمت نماز بریدن از غیر خداست
کد خبر: 3568039
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
زارعی:

تمام حکمت نماز بریدن از غیر خداست

گروه اجتماعی: استاد مرکز تخصصی نماز قم گفت: تمام حکمت نماز در این است که انسان بنده دیگری نباشد، نماز به مانند دوربین مداربسته‌ای است که انسان را به سمت خصایص شایسته هدایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، امروز، 10بهمن‌ماه دوره آموزش نماز ویژه دبیران دستگاه‌های اجرایی استان و دبیران شهرستانی اقامه نماز، با حضور حجت‌الاسلام علی زارعی، استاد مرکز تخصصی نماز قم و با همکاری مدیریت شعب بانک کشاورزی استان برگزار شد.  
حجت‌الاسلام علی زارعی، استاد مرکز تخصصی نماز قم در این نشست گفت: خداوند ما را برای بهترین کار که انجام فریضه نماز است استخدام کرده و قطعاً طبق فرمایش حضرت باریتعالی کسی که دین خدا را را یاری کند پروردگار او را در دنیا و آخرت یاری خواهد کرد. 
وی خدمت در حوزه نماز را یکی از توفیقات الهی خواند و تصریح کرد: فعالیت در این زمینه عنایت الهی است اگر کاهلی در خدمت و دعوت به نماز رخ دهد بدون شک خداوند انسان‌های خوب فراوانی دارد که جایگزین ما خواهد کرد.
حجت‌الاسلام زارعی با بیان اینکه با گذشت نزدیک به 40 سال از پیروزی انقلاب و با وجود خدمات ارائه شده تا رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه نماز فاصله داریم، اظهار کرد: گاهی دیده می‌شود برخی از مسئولان و خانواده‌های آنها نسبت به اقامه نماز بی‌توجه هستند، شاید تعدادشان کم باشد اما همین مقدار کم هم برای حاکمیت اسلامی زیاد است. 
وی اضافه کرد: تمام هدف خلقت عبادت است و اصلی‌ترین عبادت‌ها نماز است، نماز باید دلخواه خداوند باشد نه دلخواه خودمان، نمازگزاران واقعی حدقل سالی یک مرتبه قرائت نماز خود را به یک فرد متخصص عرضه و نقاط ضعف خود در قرائت نماز را رفع می‌کند. 
استاد مرکز تخصصی نماز قم ادامه داد: نماز اوجب واجبات و ساده‌ترین واجبات است، نماز ظاهری که انسان را از فساد و تباهی نجات ندهد مفید نخواهد بود، گاهی باطل‌ها لباس حق می‌پوشند و برای منحرف کردن دیگران به ویژه نوجوانان و جوانان در قالب ادیان شیطان پرستی و .... ظاهر می‌شوند و نحله‌های انحطاطی باطل را زنده می‌کنند. 
وی هشدار داد: جوانان دانشگاهی مراقب اندیشه‌های انحرافی مانند وهابیت، تکفیری، سلفی‌گری، ماتریالیستی، لائیک و .... باشند، غربیان با صبر و حوصله درنده‌ترین درنده‌ها را تربیت و از آنها استفاده می‌کنند، هدف آنها از ساختن بسیاری از فیلم‌ها جدا کردن دین از خانواده است، کودکان پاک با فطرت توحیدی با دیدن این فیلم‌ها دچار ناهنجاری می‌شوند. 
این کارشناس نماز ادامه داد: طبق تحقفیقات انجام شده 2هزار خدا روی کره زمین پرستش می‌شود، اما لفظ جلاله«الله» بهترین خداست، یکی از محققان با تحقیق در ادیان هند متوجه 1503 خدا در هند شده است که دشمن نیز از همین معضل استفاده می‌کند و ادیان پوچ و بی‌اساس را نشر می‌دهد. 
حجت‌الاسلام زارعی نماز را بهترین کلید و پلکان رسیدن به خداوند بیان کرد و افزود: بدون شک مناسک عبادی مسلمانان بهترین است، وجود بیش از 220 هزار شهید بیانگر این است که اسلام در تربیت جوانانی فهیم و دانا، دستورات ساده و کاربردی ارائه داده است. 
وی بیان کرد: نماز یکی از فرائضی است که بدون چون و چرا باید انجام داد، گاهی جوانان می‌گویند که نماز عربی است و به زبان عربی علاقه ندارم، در جواب باید بگویم؛ حداقل در یک نماز با احتساب تعقیبات و مقدمات بیش از 200 بار لفظ جلاله«الله» استفاده می‌شود که اگر قرار بود تمام نماز به فارسی قرائت شود و تعبیر مناسبی که معنای الله را برساند استفاده می‌کردیم وقت زیادی از ما می گرفت، خداوند برای راحتی بندگان از زبان عربی استفاده کرده است، برای تربیت نمازی نوجوانان و جوانان چاره ای نیست جز اینکه از خود و خانواده خود شروع کنیم. 
حجت‌الاسلام زارعی ادامه داد: بالاترین تبر به ریشه دین وقتی است که به اصول اسلامی و دینی به ویژه نماز با حضور قلب عمل نکنیم، برای اصلاح جامعه باید اول خود را از درون متحول کنیم و پس از آن انتظار تحول در اجتماع را داشته باشیم. 
استاد مرکز تخصصی نماز قم در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به یک‌هزار آیه در خصوص نماز بیان کرد: در منظر معصومین و انبیای الهی نماز به منزله تشکر از خداوند بسیار حائز اهمیت است، حال هر دینی به فراخور احوالات خود خداوند را عبادت می‌کند، وجود 19 هزار روایت از معصومین همگی حاکی از توجه به نماز دارد.  
حجت‌الاسلام زارعی تصریح کرد: تمام وجبات ممکن است با وجود شرایط و مقتضیات تعطیل شود، اما ادای نماز هیچگاه تعطیل نخواهد شد، در دنیا و آخرت نمی توان بهتر از نماز فریضه‌ای پیدا کرد. 
وی بابیان اینکه خداوند در 300 آیه از شیطان یاد کرده و مردم را به دوری از وسوسه‌های شیطانی توصیه کرده است، ابراز کرد: شیطان در همه حالات برای هدایت انسان به سمت گناه اغواگری می‌کند که اگر دشمن شناسی دقیق داشته باشیم هیچگاه دچار مکرش نخواهیم شد. 
حجت‌الاسلام زارعی در خصوص هدف و حکمت نماز گفت: تمام حکمت نماز در این است که انسان بنده دیگری نباشد، نماز به مانند دوربین مداربسته‌ای است که انسان را به سمت خصایص  شایسته هدایت می‌کند که بیان زیبای خداوند در قرآن که می‌فرماید من از رگ گردن به شما نزدیک‌تر هستم گواه همین ادعاست. 
وی ادامه داد: بالاترین اثر نماز این است که انسان باور کند که همیشه در محضر خداست و در محضر خداوند جای هیچ گونه خطا و اشتباهی نیست. 
حجت‌الاسلام زارعی تصریح کرد: خداوند نماز راواجب کرد تا مردم در ید واحده فعالیت‌های خود را انجام دهند و از تکثر دوری کنند، اقامه نماز آنگونه که خداوند متعال می‌خواهد بدون شک انسان را از فساد در امان نگه می‌دارد. 
وی هدف دیگر وجوب نماز را پاکی از حرص، حسد وکینه و اقامه نام جلاله«الله» دانست و عنوان کرد: طاهر بودن از تکبر از دیگر عوامل وجوب نماز است، آفرینش بر اساس خداجویی و پرستش خداوند بنا شده و همه عوالم مدح خداوند سبحان را می‌گویند حال سزاوار نیست انسان به عنوان اشرف مخلوقات از عبادت سر باز زند. 
این کارشناس نماز افزود: یاد خدا و تبلیغ دین اسلام و خلاصی از تکبر، روح حق شناسی، کمال جویی و از همه مهمتر بیان خود خداوند و اهمیت ادای نماز از جمله مواردی است که ما مأمور به اقامه نماز شده‌ایم. 
حجت‌الاسلام زارعی در خصوص مراتب نماز نیز به مواردی همچون صحت، کمال(رعایت مستحبات) و قبول(پرهیز از گناهانی همچون غیبت، عاق والدین، همسرداری و...) اشاره کرد. 
استاد مرکز تخصصی نماز قم در پایان علل کاهلی والدین و مربیان در نماز را تکبر، بی‌توجهی به تربیت مذهبی، غفلت، جهل و تنبلی، ضعف ایمان، عدم ارتباط با انسان‌های مذهبی و خدامحور، دست کم گرفتن شیطان، رغبت به دنیا و ظواهر بیان کرد.
captcha