سواد رسانه‎ای برای مبلغان امروز جامعه حیاتی است
کد خبر: 3564346
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳
استاد فقه رسانه:

سواد رسانه‎ای برای مبلغان امروز جامعه حیاتی است

گروه حوزه‎های علمیه: استاد فقه رسانه بر لزوم توسعه مباحث سواد رسانه‎ای برای طلاب و مبلغان عرصه دین تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) حجت‎الاسلام والمسلمین نهاوندی امروز 29 دی ماه در نشست وظیفه و رسالت حوزه در عرصه رسانه گفت: طلاب و مبلغان باید در عرصه سواد رسانه‎ای پیشگام باشند و یکی از مسایلی مرتبط با سواد رسانه آن است که رسانه‎ها ساختگی و سازه‎ای هستند.
وی افزود: مساله بعدی آن است که  رسانه‎ها واقعیت را بازسازی می‏کنند و اینکه مخاطبان مفهوم مورد نظر خود را از رسانه‎ها می‎گیرند؛ مخاطبان مفهوم مورد نظر خود را از رسانه‎ها می‎گیرند.
مدیر مرکز پژوهش‎های اسلامی رسانه بیان کرد: یکی دیگر از نکاتی که باید در مساله سواد رسانه‎ای به آن اشاره کرد، آن است که رسانه‌ها در بردارنده پیام‏‎های ایدئولوژیکی و ارزشی هستند.
وی اظهارکرد: یکی دیگر از نکات مرتبط با سواد رسانه و در واقع یکی از اصول این سواد آن است که رسانه‏ها بار سیاسی و اجتماعی دارند؛ نکته دیگر آن است که هر رسانه شکل زیباشناختی خاص خود را دارد.
نهاوندی بیان کرد: محصولات رسانه‎ای اهداف تجاری دارند؛ این مساله از رسانه مجزا نیست؛ امروزه غول‎های رسانه‎ای به این سمت حرکت می‎کنند.
وی با ذکر این مطلب که رسانه‎ها امروز نقش پدر و مادر را در خانه‏‌ها تغییر داده‎اند گفت: رسانه دنیایی را به نمایش می‎گذارند که اگرچه حقیقی به نظر می رسند ولی گزینشی هستند و ما به ازای خارجی ندارند و از این رو مرز میان واقعیت و مجاز در نمایش رسانه‎ای دشوار است.
استاد حوزه یادآورشد: رسانه واقعیت را بازسازی می‎کند یعنی شیوه ارایه واقعی عالم بواسطه رسانه ها و شیوه درک این عالم از سوی مصرف کنندگان رسانه یک رابطه قطعی و معنادار دارد؛ واسطه شدن رسانه‎ها برای درک واقعیت همان چیزی است که ودیار(نظریه پرداز رسانه) معتقد است که جامعه از این رهگذار به مرحله نمادین و وانمودگی می‏‎رسد.
نهاوندی بیان کرد: تصاویر با معانی ضمنی تصاویر می‎توانند کارکردی ایدئولوژیک داشته باشند و بر تصور ما از دنیا اثر بگذارد؛ آنها دلالت‎ها ایدئولوژیک دارند؛ پس دیدن به معنی باورکردن است.
وی گفت: امام صادق(ع) فرمودند که کسی که حرفی از شخصی می‏شنود بنده‎اش می‏شود؛ اگر آن فرد انسان معتقدی باشد به آن سمت می‏رود؛ اینکه انسان خود را در معرض شنیدار قرار دهد امری حتمی است.
این استاد رسانه بیان کرد: امام راحل سالها پیش فرموند که کسانی که اساتید علوم انسانی هستند اگر متقی نباشند موجب افساد در جامعه می‎شوند؛ سواد رسانه ای ما را قادر به درک فرم قالب و ویزگی ها و مشخصات منحصر به فرد هر پلتفرم و رسته و زبان نشانه شناسی می کند؛ به این ترتیب می‏توانیم روش‎های شکلی و متحوایی رسانه‏ها را جستجو و درک کنیم.
وی گفت: مهارت‏های کنشی در سواد رسانه شامل شکستن پیام به عناصر معنادار؛ داوری درباره ارزش پیام یا مقایسه عناصر پیام ارزشیابی، تعیین اجزای مشابه و متفاوت پیام، نتیجه‎گیری از برخی از جهات پیام و تعمیم آن، استقرار و قیاس هستند.
captcha