به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین نهاوندی امروز 29 دی ماه در نشست وظیفه و رسالت حوزه در عرصه رسانه گفت: طلاب و مبلغان باید در عرصه سواد رسانهای پیشگام باشند و یکی از مسایلی مرتبط با سواد رسانه آن است که رسانهها ساختگی و سازهای هستند.
وی افزود: مساله بعدی آن است که رسانهها واقعیت را بازسازی میکنند و اینکه مخاطبان مفهوم مورد نظر خود را از رسانهها میگیرند؛ مخاطبان مفهوم مورد نظر خود را از رسانهها میگیرند.
مدیر مرکز پژوهشهای اسلامی رسانه بیان کرد: یکی دیگر از نکاتی که باید در مساله سواد رسانهای به آن اشاره کرد، آن است که رسانهها در بردارنده پیامهای ایدئولوژیکی و ارزشی هستند.
وی اظهارکرد: یکی دیگر از نکات مرتبط با سواد رسانه و در واقع یکی از اصول این سواد آن است که رسانهها بار سیاسی و اجتماعی دارند؛ نکته دیگر آن است که هر رسانه شکل زیباشناختی خاص خود را دارد.
نهاوندی بیان کرد: محصولات رسانهای اهداف تجاری دارند؛ این مساله از رسانه مجزا نیست؛ امروزه غولهای رسانهای به این سمت حرکت میکنند.
وی با ذکر این مطلب که رسانهها امروز نقش پدر و مادر را در خانهها تغییر دادهاند گفت: رسانه دنیایی را به نمایش میگذارند که اگرچه حقیقی به نظر می رسند ولی گزینشی هستند و ما به ازای خارجی ندارند و از این رو مرز میان واقعیت و مجاز در نمایش رسانهای دشوار است.
استاد حوزه یادآورشد: رسانه واقعیت را بازسازی میکند یعنی شیوه ارایه واقعی عالم بواسطه رسانه ها و شیوه درک این عالم از سوی مصرف کنندگان رسانه یک رابطه قطعی و معنادار دارد؛ واسطه شدن رسانهها برای درک واقعیت همان چیزی است که ودیار(نظریه پرداز رسانه) معتقد است که جامعه از این رهگذار به مرحله نمادین و وانمودگی میرسد.
نهاوندی بیان کرد: تصاویر با معانی ضمنی تصاویر میتوانند کارکردی ایدئولوژیک داشته باشند و بر تصور ما از دنیا اثر بگذارد؛ آنها دلالتها ایدئولوژیک دارند؛ پس دیدن به معنی باورکردن است.
وی گفت: امام صادق(ع) فرمودند که کسی که حرفی از شخصی میشنود بندهاش میشود؛ اگر آن فرد انسان معتقدی باشد به آن سمت میرود؛ اینکه انسان خود را در معرض شنیدار قرار دهد امری حتمی است.
این استاد رسانه بیان کرد: امام راحل سالها پیش فرموند که کسانی که اساتید علوم انسانی هستند اگر متقی نباشند موجب افساد در جامعه میشوند؛ سواد رسانه ای ما را قادر به درک فرم قالب و ویزگی ها و مشخصات منحصر به فرد هر پلتفرم و رسته و زبان نشانه شناسی می کند؛ به این ترتیب میتوانیم روشهای شکلی و متحوایی رسانهها را جستجو و درک کنیم.
وی گفت: مهارتهای کنشی در سواد رسانه شامل شکستن پیام به عناصر معنادار؛ داوری درباره ارزش پیام یا مقایسه عناصر پیام ارزشیابی، تعیین اجزای مشابه و متفاوت پیام، نتیجهگیری از برخی از جهات پیام و تعمیم آن، استقرار و قیاس هستند.