کتاب «نظام معرفت‌شناسی اشراقی» منتشر شد
کد خبر: 3562000
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲

کتاب «نظام معرفت‌شناسی اشراقی» منتشر شد

گروه ادب: کتاب «نظام معرفت‌شناسی اشراقی» به قلم مهدی عباس‌زاده از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب «نظام معرفت‌شناسی اشراقی» به قلم مهدی عباس‌زاده از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ رسید. موضوع این کتاب استخراج و تبیین نظام معرفت‌شناسی شهاب‌الدین سهروردی(شیخ اشراق) است.
در این کتاب کوشش شده است تا امکان نظام‌مندی یا دست کم ارائه تصویری نظام‌مند از معرفت‌شناسی سهروردی، با تکیه بر مجموعه مصنفات وی، شروح و تعلیقات شارحان متقدم و متأخر وی و نهایتاً آثار منتقدان متقدم و متأخر سهرودی، بررسی و اثبات شود. همچنین نقد دیدگاه‌های معرفت‌شناختی سهروردی بـه ویـژه از منظر صدرالمتألهین و برخی از فلاسفه نوصدرایی از نظر دور نخواهد ماند، ضمن این که گاه دیدگاه‌های سهروردی‌شناسان یا متفکران معاصری که به آرای او نظر داشته‌اند، بررسی خواهند شد. 
موضوعاتی که در فصول این کتاب طرح شده، عبارت است از؛ تصویری نظام‌مند از معرفت‌شناسی سهروردی، اشراق و کارکرد معرفتی آن، تعریف و هویت فاعل معرفـت (نـفس)، ابزارهای معرفت، اقسام و مراتب معرفت، یقین، اعتبارات عقلی، نظریه تعریف، تأثیر عوامل غیرمعرفتی بـر معرفت، علم الهی، نسبت معرفت‌شناسی سهروردی بـا مسائل معرفت‌شناختی روز و دستاوردهای آن.
یادآور می‌شود، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب «نظام معرفت‌شناسی اشراقی» را به قلم مهدی عباس‌زاده در 652 صفحه و به قیمت 50 هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.
captcha