آیت‌الله هاشمی؛ سیاستمداری به یادماندنی در بوسنی/ امضای دفتر یادبود + عکس
کد خبر: 3561593
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
کاوازوویچ عنوان کرد:

آیت‌الله هاشمی؛ سیاستمداری به یادماندنی در بوسنی/ امضای دفتر یادبود + عکس

گروه بین‌الملل: رئیس‌العلمای بوسنی و هرزگوین با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو در دفتر یادبود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ایشان به عنوان سیاستمداری به یادماندنی یاد کرد و نقش ایشان را در مسیر توسعه روابط دوستانه دو کشور ستود.

آیت‌الله رفسنجانی؛ سیاستمداری به یادماندنی/ امضای دفتر یادبود در بوسنی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سارایوو، حسن کاوازوویچ، رئیس العلمای بوسنی و‌هرزگوین دیروز، 21 دی‌ماه، با حضور در سفارت ایران در سارایوو دفتر یاد بود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را امضا کرد.
وی در دفتر یادبود از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان سیاستمداری به یادماندنی یاد کرد و  نقش ایشان را در مسیر توسعه روابط دوستانه دو کشور مورد تمجید قرار داد.  
کاوازوویچ اضافه کرد: در زندگیمان انسان‌هایی هستند که تأثیرات عمیقی بر ما به جای می‌گذارند و انسان‌هایی هستند که موجودیت ملت‌ها را به هم پیوند می‌دهند و ملت‌ها مرهون زحمات و خدمات آنها هستند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور اسبق ایران از جمله چنین شخصیت‌هایی است که همه ما مرهون زحمات و خدمات ایشان هستیم.  
وی همچنین نوشت: ما مسلمانان بوسنی‌وهرزگوین شخصیت ایشان را به یاد خواهیم داشت و یاد و خاطره وی در قلبمان ماندگار خواهد بود. از خداوند متعال برای ایشان بهشت و پاداش اخروی عظیم مسئلت دارم.
آیت‌الله رفسنجانی؛ سیاستمداری به یادماندنی در بوسنی/ امضای دفتر یادبود
دیدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با رهبر مسلمانان بوسنی مرحوم علی عزت بگوویچ در سال 1372
(عکس گذاشته‌شده در کنار دفتر یادبود)
باقر عزت بگوویچ، عضو مسلمان شورای ریاست جمهوری بوسنی وهرزگوین نیز دیروز با حضور در سفارت ایران در سارایوو دفتر یادبود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را امضا کرد.
عضو مسلمان شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در دفتر یادبود با اشاره به دیدار خود با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشت: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک دولت‌مرد بزرگ بود و این افتخار را داشتم که با ایشان ملاقات کنم.»  
عزت بگوویچ در ادامه افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با فداکاری و لیاقت بی‌نظیر تأثیرات عمیقی در شکل‌گیری جمهوری اسلامی به جا گذاشت و نسل‌های آینده یقیناً برای همیشه خاطره این مرد و رهبر بزرگ را به یاد خواهند داشت.
آیت‌الله رفسنجانی؛ سیاستمداری به یادماندنی در بوسنی/ امضای دفتر یادبود
عضو مسلمان شورای ریاست جمهوری بوسنی و‌هرزگوین ضمن امضای دفتر یادبود در دیدار با محمود حیدری، سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در برقراری دوستی میان دو کشور ایران و بوسنی زحمات بسیاری را متقبل شد. برای روح ایشان رحمت، برای خانواده محترمشان صبر و برای مردم کشور دوست و برادر ایران خیر و برکت آرزو دارم.  
پیام تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
باقر عزت بگوویچ همچنین با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.
در بخشی از این پیام آمده است: با اندوه و تأسف خبر رحلت ناگهانی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم و بسیار متأثر شدم و تسلیت عمیق خود را به ملت و جناب آقای روحانی، رئیس‌جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌دارم.  
در ادامه این پیام آمده است: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان دولت‌مردی وظیفه‌شناس و فداکار در شکل‌گیری ایران امروز نقش عمیقی داشت و یقیناً همواره در یادها و خاطره‌ها باقی خواهند ماند.
آیت‌الله رفسنجانی؛ سیاستمداری به یادماندنی در بوسنی/ امضای دفتر یادبود
از راست: عزت بگوویچ و محمود حیدری، سفیر ایران در بوسنی
عزت بگوویچ در این پیام افزوده است: مساعدت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به تعمیق دوستی دو کشور ایران و بوسنی و‌هرزگوین، خصوصاً خدمات ایشان در سال‌های جنگ بی‌رحمانه علیه کشورم قابل سنجش نیست. از خداوند متعال برای دولت و ملت ایران صبر و تسلی خاطر و برای شخصیت شریف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رحمت و آسایش ابدی در بهشت مسئلت دارم.    
باقر عزت بگوویچ چهارم آبان ماه امسال با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو داشتند.  
امروز؛ مراسم یادبود در سارایوو
بنا بر این گزارش، سفارت ایران در بوسنی وهرزگوین امروز، 22 دی‌ماه، به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مراسم یادبود در کتابخانه «غازی خسرو بیگ» سارایوو برگزار می‌کند.
این مراسم ساعت 14:30 تا 16 به وقت محلی در سارایوو برگزار می‌شود و در آن شخصیت‌های سیاسی و مقامات مذهبی بوسنیایی در خصوص شخصیت و ویژگی‌های برجسته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سخنرانی خواهند کرد.
در دعوت‌نامه سفارت جمهوری اسلامی ایران آمده است: خدمات آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی در سال‌های 1992-1995 در خلال جنگ داخلی بوسنی و کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به بوسنی وهرزگوین به عنوان رئیس جمهور ایران برای ملت این کشور فراموش‌ناشدنی است.
پیام تسلیت سفیر ایران در بوسنی
سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی رحلت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت و افزود: «با رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نه فقط ملت ایران به خاطر فقدان شخصیتی ممتاز و کم‌نظیر و رهبر معظم به دلیل از دست‌دادن یار و همسنگری دیرین سوگوار شدند بلکه ملت بوسنی و‌هرزگوین نیز دوستی صادق و نیک‌اندیش و روابط دو کشور پشتوانه‌ای ارزشمند را از دست داد.»
دفتر یادبود امروز نیز در محل سفارت ایران در سارایوو مفتوح است.

آیت‌الله رفسنجانی؛ سیاستمداری به یادماندنی در بوسنی/ امضای دفتر یادبود
دفتر یادبود
captcha