منتظران دوران غیبت را به درستی درک کنند
کد خبر: 3552462
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
طالبی:

منتظران دوران غیبت را به درستی درک کنند

گروه سیاسی: امام جمعه قیدار گفت: «غیبت» امام زمان (عج) به معنای لغوی و عرفی، به معنای ناپدید شدن و دور بودن از صحنه و حضور نداشتن نیست، بلکه اصطلاحی است به معنای اینکه در عین حضور در صحنه، با مردم در ارتباط است در حالی که مردم از شناخت او محروم‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعلی طالبی، امام جمعه قیدار، ظهر دیروز جمعه 19 آذر در خطبه‌های نماز جمعه این شهر ضمن تبریک نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت حجت بن الحسن المهدی، اظهار کرد: در سه روایت از امام زمان (عج) به خورشید در پس ابر تعبیر شده است و در زمان غیبت جامعه و مردم از وجود امام انتفاع می برد همانطور که از خورشید پشت ابر بهره‌مند می‌شود.

وی با اشاره به اینکه «غیبت» در اینجا به معنای لغوی و عرفی، به معنای ناپدید شدن و دور بودن از صحنه و حضور نداشتن نیست،افزود: بلکه به معنای اصطلاحی است یعنی امام علیه السلام در عین حضور در صحنه، با مردم در ارتباط است در حالی که مردم از شناخت او محروم‌اند.

حجت‌الاسلام طالبی با اشاره قولی از امیرالمومنان علی (ع) تصریح کرد: حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «فَوَ رَبِّ عَلِيٍّ إِنَّ حُجَّتَهَا عَلَيْهَا قَائِمَةٌ مَاشِيَةٌ فِي طُرُقِهَا دَاخِلَةٌ فِي دُورِهَا وَ قُصُورِهَا جَوَّالَةٌ فِي شَرْقِ هَذِهِ الْأَرْضِ وَ غَرْبِهَا تَسْمَعُ الْكَلَامَ وَ تُسَلِّمَ عَلَى الْجَمَاعَةِ تَرَى وَ لَا تُرَى إِلَى الْوَقْتِ وَ الْوَعْدِ وَ نِدَاءِ الْمُنَادِي مِنَ السَّمَاء»؛ «به خدا قسم! آن هنگام حجت خدا بر مردم در کوچه و خیابان، در داخل خانه هایشان تردد می کند و در شرق و غرب زمین، در رفت و آمد است، سخن آنان را می شنود و بر آنان سلام می کند . آنان را می بیند، ولی ایشان او را نمی بینند، تا روزی که برای ظهور او تعیین شده و منادی ندای آسمانی را سردهد» .

امام جمعه قیدار با بیان اینکه مجموع روایاتی که از پیامبر اکرم (ص) تا امام حسن عسکری (ع) راجع به انتظار و فضیلت انتظار و اجر و ثواب منتظران رسیده 99 روایت است، تاکید کرد: از حضرت امام صادق (ع) نقل شده چنین آمده است:«المنتظر لامرنا کالمتشحط بدمه فی سبیل الله»(بحارالانوار، ج 52، ص 123) کسی که منتظر فرج امام زمان (عج) باشد مثل کسی است که در راه اسلام در خون خودش غلتیده است . کسی که در راه اسلام به شهادت برسد چه اجر و مقام و ثوابی دارد؟ کسانی هم که منتظر امام زمان (عج) هستند همین اجر و ثواب را دارند.

وی افزود: روایت دیگری نیز از حضرت صادق (ع) نقل شده که می فرماید: «اعلموا ان المنتظر لهذ الامر له مثل اجر الصائم القائم» (الکافی، ج 2، ص 222) کسی که منتظر امام زمان باشد اجر و مزدش همانند اجر و مزد کسی است که همیشه در حالت صیام مشغول نماز باشد; یعنی روزها روزه و شبها مشغول عبادت باشد و در روایت دیگری امام جواد (ع)می فرماید:«افضل اعمال شیعتنا انتظار الفرج»(حارالانوار، ج 51، ص 156، ح 1) بهترین اعمال شیعه ما انتظار فرج امام زمان (عج) است .

حجت‌الاسلام طالبی با اشاره به روایتی از علامه مجلسی در بحار، گفت: نقل می‌کند که رسول اکرم (ص) روزی در حالی که در بین جمعی از اصحاب نشسته بودند، فرمودند: «اللهم لقنی اخوانی» خداوندا، برادران مرا به من برسان! عرض کردند: «یا رسول الله! برادران شما چه کسانی هستند؟» حضرت فرمودند: «برادران من آن کسانی هستند که در زمان امام دوازدهم قرار می گیرند و منتظر آن آقا هستند» عرض کردند: «یا رسول الله! ما در برابر شما شمشیر می زنیم، قرآن در بین ما نازل شده است، ما برادران شما نیستیم و آنهایی که صدها سال یا هزارها سال دیگر می آیند، آنها برادران شما هستند؟» حضرت فرمودند: «شما مرا می بینید، معجزات مرا می بینید، در جلسات من حاضرید و حرفهای مرا می شنوید ولی آنها در حالی به من ایمان می آورند که مرا ندیده اند . آنها برادران من هستند لکن شما اصحاب من هستید .» (همان، ح 52، ص 123) و این بزرگ ترین مقام است برای شیعه ای که حالت انتظار در وجودش باشد .

وی افزود: امام سجاد (ع) درباره فضیلت انتظار می فرماید:«ان اهل زمان غیبته القائلون بامامته المنتظرون لظهوره افضل من اهل کل زمان» کسانی که در زمان غیبت قائل به امامت حضرت بقیة الله و منتظر ظهور آن حضرت هستند، از اهل همه زمانها افضل هستند . بعد می فرماید: «لان الله تعالی ذکره اعطاهم من العقول والافهام والمعرفة ما صارت به الغیبة عندهم بمنزلة المشاهدة » (بحار الانوار/ج 36، ص 386 .) این طایفه افضل از همه هستند; زیرا خداوند عقل و فهم آنها را کامل کرده است به گونه ای که غیبت در پیش آنها به منزله مشاهده است.

امام جمعه قیدار در ادامه با اشاره به فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت رسول اکرم (ص) به یک روایت آغاز هفته وحدت، تاکید کرد: در سرزمين سوزان و آتشين عربستان و در ميان خلق و خوي بدوی و بياباني اعراب، انسانی به رسالت مبعوث می‌شود كه پيامبر رحمت است و سرلوحه پيام خويش را اتمام مكارم اخلاق بيان مي‌دارد و می‌فرمايد: « إنما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق»؛ يعني به درستي كه من براي تكميل و تمام كردن مراتب بالای اخلاق و مكارم اخلاقی مبعوث شده‌ام.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین دستورات پیامبر اکرم صلی الله و آله و سلم و قرآن کریم، وحدت و یک پارچگی امت و پرهیز از تفرقه است. وحدت ضامن عزت و قوت و شوکت مسلمین است و از هدر رفتن توان امت اسلامی و شکست آن جلو گیری می‌کند و زمینه‌ساز پیروزی مسلمین است که قرآن کریم در آیه 103 سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید :«وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى‏ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ».

امام جمعه قیدار تصریح کرد: در این آیه شریفه خداوند متعال دستور می‌دهد که همگی به ريسمان خدا که همان قرآن و اهل بيت عليهم السلام‏ هستند چنگ بزنيد، و پراكنده و گروه گروه نشويد و نعمت خدا را که همان وحدت باشد ياد كنيد آن زمانی را كه پيش از بعثت پيامبر و نزول قرآن‏ با يكديگر دشمن بوديد، پس ميان دل‏هاى شما پيوند و الفت برقرار كرد، در نتيجه به رحمت و لطف او با هم برادر شديد، و در این آیه تفرقه و اختلاف گودالی از آتش معرفی می کند و می‌فرماید: «بر لب گودالى از آتش بوديد، ولى شما را از آن نجات داد».

captcha