كمیته‌های تخصصی امر به معروف در حوزه‌های علمیه تشكیل شود
کد خبر: 3550263
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
حدائق:

كمیته‌های تخصصی امر به معروف در حوزه‌های علمیه تشكیل شود

گروه اجتماعی: مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با تأكید بر اهمیت ترویج امر به معروف و نهی از منكر در جامعه اسلامی گفت: با توجه به حساسیتی كه اسلام نسبت به امر به معروف و نهی از منكر دارد می‌طلبد كه در حوزه‌های علمیه كمیته‌های تخصصی در این زمینه تشكیل شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس عصر دیروز، 11 آذرماه در دیدار با سلیمان مهدوی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر این استان گفت: این دو فریضه تکلیف عمومی برای عامه مردم است اما خاصه کسانی که روش و منش انبیا را طی می‌کنند، مسئولیتشان در این زمینه سنگین‌تر است.
وی با بیان اینكه طلاب در تبیین جایگاه امر به معروف و نهی از منکر و حساسیت موضوع امر به معروف و نهی از منکر برای مردم رسالت دارند، افزود: یكی از اهداف مهم نهضت سیدالشهدا(ع) امر به معروف و نهی از منكر است و در این زمینه نیز در زیارت آن حضرت شهادت‌هایی داریم كه این مسئله نشان می‌دهد از افتخارات اهل بیت(ع) آن است كه امر به معروف و نهی از منكر می‌كردند.
حدائق اظهار كرد: عامه روحانیت كه افتخارشان این است كه مسیر اهل بیت(ع) را ادامه می‌دهند، باید این فرایض بزرگ را به‌صورت جدی دنبال كنند و در این زمینه هم مسئولیت سنگین‌تری دارند.
مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز تأكید كرد: با توجه به حساسیتی كه اسلام نسبت به امر به معروف و نهی از منكر دارد می‌طلبد كه در حوزه‌های علمیه كمیته‌های تخصصی در این زمینه تشكیل شوند و زوایای امر به معروف و نهی از منكر در آن‌ها به‌صورت دقیق بررسی شود.
وی با بیان اینكه اولویت این مسئله با حوزه‌های علمیه است، گفت: البته باید در دانشگاه‌ها و مدارس هم این اتفاق رخ دهد اما اولویت با حوزه‌های علمیه است چون این کار تخصصی، فقهی و علمی است و باید در بحث آموزش به مردم و تبادل آموزش معروف به مردم و تذکر منکر به آن‌ها باید راهی را بپیماییم که اهل بیت(ع) به آن سفارش کرده است.
حدائق بیان كرد: با توجه به اینکه خروجی حوزه‌های علمیه خروجی مراجع عظام تقلید هستند می‌طلبد در راستای پرورش شخصیت‌های شایسته موفق‌تر عمل کنند ضمن اینكه علما و بزرگان ما نیز در سرعت بخشی به امر به معروف و نهی از منکر اهتمام دارند.
وی با بیان اینكه افتخار جامعه ما آن است كه منطبق با احكام اسلامی است، گفت: در این صورت امر به معروف و نهی از منكر در عامه جامعه به عنوان یك تكلیف است و در جمهوری اسلامی تقابلی بین قانون و تکلیف وجود ندارد و در جاهایی که قانون نیز ضعیف عمل کرده است این ضعف اجماع است و تمام قوانین اسلامی در راستای توسعه معروف است و جاهایی هم که ضعفی دیده می‌شود یا شخصی امر به معروف می‌کند و از آن دفاع نمی‌شود این ضعف قانون است و به طور كلی در جمهوری اسلامی نباید احساس شود که بین تکلیف و قانون کدام یک مقدم است.
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اظهار كرد:  قطعاً وظیفه ما مقدم بر همه چیز است و قوانین هم احترامشان با انطباق با شرع است. اگر قانونی با شرع منطبق نبود آن قانون احترامی ندارد و دلیلی نیست بر اینکه اکثریت هم جهت هستند چنانچه  در زمان سید الشهدا(ع) 72 نفر در کنار امام حسین(ع) و بیش از 20 هزار نفر در مقابل امام حسین (ع) بودند، لذا ارزش قانون به انطباقش با شرع است و در تقابل بین قانون‌گرایی و تکلیف، تکلیف مقدم بر قانون است.
وی در پایان به راه‌اندازی شوراهای امر به معروف و نهی از منكر در حوزه‌های علمیه اشاره كرد و گفت: این كار با توجه به اینكه روحانیت با تمام اعضای جامعه در ارتباط هستند، موجب سرعت بخشیدن به بحث امر به معروف و نهی از منكر می شود ضمن اینكه روحانیت می‌تواند بحث امر به معروف و نهی از منكر را در ادارات و دانشگاه‌ها پوشش دهند.
captcha