مرثیه‌سرایی در حرم رضوی در شبی که اهل زمین و عرش عزادار بود
کد خبر: 3549989
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴

مرثیه‌سرایی در حرم رضوی در شبی که اهل زمین و عرش عزادار بود

گروه اجتماعی: در شبی که اهل آسمان‌ها و زمین در مصیبت شهادت هشتمین اختر امامت و ولایت؛ حضرت امام رضا(ع)٬ عزادار بودند٬ زائران و خادمین آن حضرت در مشهدالرضا و در صحن انقلاب اسلامی با برگزاری مراسم ویژه‌ای به عزاداری پرداختند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، شامگاه شهادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام رضا(ع)٬ آخرین قدم‌ها را برای رسیدن به حرم رضوی بر‌می‌دارم و در دلم شعر «از راه دوری مولاجان به پابوست اومدم/لایق نبودم اما با هزار امید اومدم/همچو کبوتر دور حرم پر می‌زنم/بس که تو خوبی فقط به تو سر می‌زنم/مولا، آقا، بیا که خسته شدم....» را زمزمه می‌کنم.
مرثیه سرایی در حرم رضوی در شبی که اهل زمین و عرش عزادار بود
دلم از شوق زیارت تاب ندارد و مستقیم سمت حرم می‌روم، حال و هوای شهر و صحن‌ها با روزهای دیگر کاملا متفاوت است، همه جا سیاه پوش است و هیات‌های عزاداری در حال زنجیر زنی و افرادی با سینه زنی در حال عزاداری هستند. خورشید هشتم بگرفت؛ کل جهان دار فنا شد/اینجا نه فقط؛ اهل زمین؛ عــــرش عــــزا شد
بعد از نماز مغرب و عشا به سمت صحن انقلاب قدم بر‌می‌دارم جایی که خادمان آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان کشوری و استانی و مردم در صفوف منظم ایستاده‌اند، افرادی داخل چراغ‌های رنگی٬ شمع روشن به دست گرفته، عده‌ای با لباس‌های متحدالشکل در وسط صحن ایستاده‌اند، زائرانی بر روی ویلچر در صف اول نشسته‌اند و پرچم سرخ سیدالشهدا حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در کنار پرچم سبز ثامن‌الحجج(ع) به اهتزاز درآمده است.
مرثیه سرایی در حرم رضوی در شبی که اهل زمین و عرش عزادار بود
قبل از شروع مراسم خطبه‌خوانی مراسم عزاداری با همراهی عاشقان حرم رضوی برپا می‌شود و مداحان در شام شهادت شمس‌الشموس، حضرت رضا(ع) با یاد از شهیدان مدافع حرم به عزاداری می‌پردازند.
قرائت مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت حضرت امام رضا(ع) توسط محمد موحد ساعت 19  آغاز می‌شود و گاهی با ذکر نام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) همه با دست گذاشتن بر روی سینه به آن حضرت ادای احترام می‌کنند.
از ساعت 19.15 حاج احمد واعظی از مداحان کشوری٬ با یاد از زائران امام حسین(ع) که در حله عراق به شهادت رسیدند و زائرانی که در حادثه قطار سمنان و تبریز جان خودشان را از دست دادند٬ مرثیه سرایی شب شهادت حضرت امام رضا(ع) را شروع کرد.
مرثیه سرایی در حرم رضوی در شبی که اهل زمین و عرش عزادار بود
وی در ادامه با مرثیه «کسی که با جگر سوخته به تو رو کرد یا امام رضا/خدا روا به دعای تو حاجت او کرد» ذکر مصیبت را ادامه داده و با یاد از شهیدان کربلا و ذکر بی بی زینب کبری(س) از شهیدان مدافع حرم یاد کرد.
در پایان این بخش واعظی به همراه حاضران٬ بخشی از آیه 62 سوره نمل «أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ» را جهت رفع گرفتاری مسلمانان و شفای مریضان قرائت کردند.
در ادامه این مراسم حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی به همراه تعدادی از مسئولان با گردش در صحن رضوی سالگرد شهادت ثامن‌الحجج حضرت امام رضا(ع) را از نزدیک به حاضران و خدام حرم رضوی تسلیت گفتند.
captcha