به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، مفهوم اصلی عبادت خضوع و خشوع همراه با نوعی تقدس و اعتقاد به
خداوند است و اگر خضوع همراه با پرستش
نباشد مثلاً در برابر انسانی خضوع کند مصداق ادب و احترام است نه عبادت. عبادت يک نوع فعاليت و عمل است. اين فعاليت ممكن است بدنى و ظاهرى باشد، مانند
نماز، حج، صدقه و ... و ممكن است قلبى و درونى باشد، مثل تفكر، توكل، ياد خدا و
... .
اسلام، برخلاف پارهاى اديان كه عبادت را در اعمال و مراسم مخصوصى محدود كردهاند،
براى عبادت گستره وسيعى قائل است و آن را به تمام عرصههاى زندگى فردى و اجتماعى
سرايت داده است.
انسان به وسيله عبادت مشمول رحمت وسيع خداوند واقع میشود
حجتالاسلام محمدرضا
حامدی، امامجمعه میانه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی،اظهار کرد: عبادت خدا، راه رستگاری،
نردبان برتری، شیوه عشق بازی با خدا و محکمترین دستاویز دستیابی به خوش بختی است.
وی افزود: باید دانست که گوهر عبادتها یکی است و آن با خدا و برای خدا بودن
است، ولی ظهور آن به گونههای مختلفی بوده و در زمینههای متفاوتی به بار مینشیند.
حجتالاسلام حامدی با استناد به فرموده امیرالمومنین(ع) ادامه داد: حضرت علی(ع) میفرماید: اگر نمازگزار میدانست در حال نماز
چه رحمتى از خداوند او را فرا میگيرد، سر از سجده بر نمیداشت.
وی از شرط موفقیت در عبادت گفت و افزود: اولين شرط براى موفقيت در عرصه عبادت و
عبوديت آگاهى و دانش است؛ آن چنان دانشى كه به انسان يقين و باور ببخشند. آگاهى
سطحى، ايمان سطحى میآورد و ايمان سطحى دستاوردى جز عبوديت سطحى و ناقص نخواهد
داشت.
امامجمعه میانه یادآور شد: معرفت و
آگاهى، زمینه اصلى رويش حس عبادت و عبوديت در انسان است. زيرا روح عبادت و عبوديت،
خضوع است و خضوع زمانى تحقق میيابد كه انسان عظمت و بزرگى معبود را درک كند و
بشناسد.
وی ادامه
داد: انسان به وسيله عبادت مشمول رحمت وسيع خداوند
واقع میشود و اين رحمت گسترده، بركات وسيعى را نصيب او میكند.
حجتالاسلام حامدی تاکید کرد: درحقیقت، سود و بهره عبادت انسان، در دنیا و آخرت به
خود او باز میگردد و از نتیجه عبادت خود، در امور مادی و معنوی استفاده خواهد
کرد.
عبادت خداوند عامل بسيار مهمى در بهبود رفتار اجتماعى است
حجتالاسلام مسعود مهدوی، امام
جمعه ورزقان در گفتوگو با ایکنا اظهار کرد: عبادت خدا، وسیلهای برای ارتباط با خدا و اعلان بندگی او و کُرنش در
برابر اوست.
وی، افزود: خداوند، به عبادت و طاعت ما نیازمند نیست. زیرا هرگونه نیازی برای
خداوند، نقص و کمبود به حساب میآید و هرگونه نقصی، از خداوند به دور بوده و او از هر نقص و کمبودی مبراست.
حجتالاسلام مهدوی، از نقش عبادت در بهبود رفتار اجتماعی گفت و بیان کرد: عبادت خداوند عامل بسيار مهمى در بهبود رفتار اجتماعى و ارتقاء
اخلاق اجتماعى است، زيرا پذيرش و مقبوليت عبادت نزد خداوند، با انجام وظايف اجتماعى
و اداء حقوق ديگران پيوند خورده است.
امام جمعه ورزقان با استناد به فرموده امام صادق(ع) یادآور شد: امام صادق(ع) میفرماید: عبادتكنندگان سه دستهاند، گروهى خدا را از روى ترس عبادت میكنند و
اين عبادت بردگان است و گروهى خدا را به خاطر ثواب عبادت میكنند و اين عبادت
مزدوران است و گروهى خدا را از روى محبت عبادت میكنند و اين عبادت آزادگان و
برترين عبادت است.
حجتالاسلام مهدوی عبادت را نوعی فروتنی دانست و ادامه داد: عبادت نوعی خضوع و فروتنی است که هیچکس غیر از بخشنده بالاترین
انواع نعمتها مانند حیات، شعور، شنوایی و بینایی شایسته آن نیست.
وی از فرموده مولاعلی(ع) پیرامون عبادت گفت و افزود: امیرالمومنین(ع) می فرماید: نعمتهاى خدا بر خويش را، با استقامت در اطاعت
و فرمانبردارى خدا تمام كنيد.
امام جمعه ورزقان گفت: عبادت،
معراج روح و پرواز جان به عالم معنا است. مرغ جان به تناسب توانايى بال معرفتى خود
اوج میگيرد، برخى پروازى كوتاه، برخى پروازى بلند و برخى چنان اوج میگيرند كه
برتر از انديشه است و اينها همه نشأت گرفته از مايه معرفتى عبادت كننده است.
وی افزود: بیشتر آیات مربوط به عبادت در قرآن، دعوت به توحید در عبادت میكند،
نه اصل عبادت. زیرا روح عبادت در انسان وجود دارد برای مثال میل به غذا كه در هر
كودكی هست، ولی اگر راهنمایی نشود، به جای غذا، خاک میخورد و لذّت هم میبرد!
حجتالاسلام مهدوی تاکید کرد: نهادينه كردن روح عبوديت در انسان، همچون ديگر فضايل و ارزشها، نياز
به برنامه و تمرين و تلاش دارد. همانگونه كه عواملى چون فطرت و عقل، انسان را به
سوى عبادت و تكامل سوق میدهند، عوامل متعددى از شهوت، هواى نفس و مانند آن انسان
را از عبادت و عبوديت باز میدارند. اين اراده و جديت و پشتكار است كه میتواند
عوامل منفى را خنثى كند و انسان را در طريق عبوديت و بندگى قرار دهد.