امتیازات عبادت انسان کدامند
کد خبر: 3541415
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
در گفت‌وگو با ایکنا بررسی شد؛

امتیازات عبادت انسان کدامند

گروه معارف: مفهوم اصلی عبادت خضوع و خشوع همراه با نوعی تقدس و اعتقاد به خداوند است و اگر خضوع همراه با پرستش نباشد مثلاً در برابر انسانی خضوع کند مصداق ادب و احترام است نه عبادت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، مفهوم اصلی عبادت خضوع و خشوع همراه با نوعی تقدس و اعتقاد به خداوند است و اگر خضوع همراه با پرستش نباشد مثلاً در برابر انسانی خضوع کند مصداق ادب و احترام است نه عبادت. عبادت يک نوع فعاليت و عمل است. اين فعاليت ممكن است بدنى و ظاهرى باشد، مانند نماز، حج، صدقه و ... و ممكن است قلبى و درونى باشد، مثل تفكر، توكل، ياد خدا و ... .
اسلام، برخلاف پاره‏اى اديان كه عبادت را در اعمال و مراسم مخصوصى محدود كرده‌‏اند، براى عبادت گستره وسيعى قائل است و آن را به تمام عرصه‏‌هاى زندگى فردى و اجتماعى سرايت داده است.

انسان به وسيله عبادت مشمول رحمت وسيع خداوند واقع می‌شود
حجت‌الاسلام محمدرضا حامدی، امام‌جمعه میانه در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی،اظهار کرد: عبادت خدا، راه رستگاری، نردبان برتری، شیوه عشق بازی با خدا و محکم‌ترین دستاویز دستیابی به خوش بختی است.
وی افزود: باید دانست که گوهر عبادت‌ها یکی است و آن با خدا و برای خدا بودن است، ولی ظهور آن به گونه‌های مختلفی بوده و در زمینه‌های متفاوتی به بار می‌نشیند.
حجت‌الاسلام حامدی با استناد به فرموده امیرالمومنین(ع) ادامه داد: حضرت علی(ع) می‌فرماید: اگر نمازگزار می‌دانست در حال نماز چه رحمتى از خداوند او را فرا می‌گيرد، سر از سجده بر نمی‌داشت.
وی از شرط موفقیت در عبادت گفت و افزود: اولين شرط براى موفقيت در عرصه عبادت و عبوديت آگاهى و دانش است؛ آن چنان دانشى كه به انسان يقين و باور ببخشند. آگاهى سطحى، ايمان سطحى می‌آورد و ايمان سطحى دستاوردى جز عبوديت سطحى و ناقص نخواهد داشت.
امام‌جمعه میانه یادآور شد: معرفت و آگاهى، زمینه اصلى رويش حس عبادت و عبوديت در انسان است. زيرا روح عبادت و عبوديت، خضوع است و خضوع زمانى تحقق می‌يابد كه انسان عظمت و بزرگى معبود را درک كند و بشناسد.
وی ادامه داد: انسان به وسيله عبادت مشمول رحمت وسيع خداوند واقع می‌شود و اين رحمت گسترده، بركات وسيعى را نصيب او می‌كند.
حجت‌الاسلام حامدی تاکید کرد: درحقیقت، سود و بهره عبادت انسان، در دنیا و آخرت به خود او باز می‌گردد و از نتیجه عبادت خود، در امور مادی و معنوی استفاده خواهد کرد.

عبادت خداوند عامل بسيار مهمى در بهبود رفتار اجتماعى است
حجت‌الاسلام مسعود مهدوی، امام جمعه ورزقان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: عبادت خدا، وسیله‌ای برای ارتباط با خدا و اعلان بندگی او و کُرنش در برابر اوست.
وی، افزود: خداوند، به عبادت و طاعت ما نیازمند نیست. زیرا هرگونه نیازی برای خداوند، نقص و کمبود به حساب می‌آید و هرگونه نقصی، از خداوند به دور بوده و او از هر نقص و کمبودی مبراست.  
حجت‌الاسلام مهدوی، از نقش عبادت در بهبود رفتار اجتماعی گفت و بیان کرد: عبادت خداوند عامل بسيار مهمى در بهبود رفتار اجتماعى و ارتقاء اخلاق اجتماعى است، زيرا پذيرش و مقبوليت عبادت نزد خداوند، با انجام وظايف اجتماعى و اداء حقوق ديگران پيوند خورده است.
امام جمعه ورزقان با استناد به فرموده امام صادق(ع) یادآور شد: امام صادق(ع) می‌فرماید: عبادت‌كنندگان سه دسته‏‌اند، گروهى خدا را از روى ترس عبادت می‌كنند و اين عبادت بردگان است و گروهى خدا را به خاطر ثواب عبادت می‌كنند و اين عبادت مزدوران است و گروهى خدا را از روى محبت عبادت می‌كنند و اين عبادت آزادگان و برترين عبادت است.
حجت‌الاسلام مهدوی عبادت را نوعی فروتنی دانست و ادامه داد: عبادت نوعی خضوع و فروتنی است که هیچ‌کس غیر از بخشنده‌ بالاترین انواع نعمت‌ها مانند حیات، شعور، شنوایی و بینایی شایسته‌ آن نیست.
وی از فرموده مولاعلی(ع) پیرامون عبادت گفت و افزود: امیرالمومنین(ع) می فرماید: نعمت‏‌هاى خدا بر خويش را، با استقامت در اطاعت و فرمانبردارى خدا تمام كنيد.
امام جمعه ورزقان گفت: عبادت، معراج روح و پرواز جان به عالم معنا است. مرغ جان به تناسب توانايى بال معرفتى خود اوج می‌گيرد، برخى پروازى كوتاه، برخى پروازى بلند و برخى چنان اوج می‌گيرند كه برتر از انديشه است و اينها همه نشأت گرفته از مايه معرفتى عبادت كننده است.
وی افزود: بیشتر آیات مربوط به عبادت در قرآن، دعوت به توحید در عبادت می‌‏كند، نه اصل عبادت. زیرا روح عبادت در انسان وجود دارد برای مثال میل به غذا كه در هر كودكی هست، ولی اگر راهنمایی نشود، به جای غذا، خاک می‌خورد و لذّت هم می‌‏برد!
حجت‌الاسلام مهدوی تاکید کرد: نهادينه كردن روح عبوديت در انسان، همچون ديگر فضايل و ارزش‌‏ها، نياز به برنامه و تمرين و تلاش دارد. همان‏گونه كه عواملى چون فطرت و عقل، انسان را به سوى عبادت و تكامل سوق می‌دهند، عوامل متعددى از شهوت، هواى نفس و مانند آن انسان را از عبادت و عبوديت باز می‌دارند. اين اراده و جديت و پشتكار است كه می‌تواند عوامل منفى را خنثى كند و انسان را در طريق عبوديت و بندگى قرار دهد.

captcha