واقعه عاشورا مدرسه جامعی برای تاریخ بشریت است
کد خبر: 3540760
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹

واقعه عاشورا مدرسه جامعی برای تاریخ بشریت است

گروه اجتماعی: واقعه عاشورا مدرسه جامعی نه تنها برای اسلام بلکه برای تاریخ بشریت است.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: واقعه عاشورا یک مدرسه جامعی نه تنها برای اسلام بلکه برای تاریخ بشریت است، مصداق این ادعا نیز گذشتن هزار و چند صد سال از واقعه عاشورا و افزایش دلبستگی و رویش تعلقات به امام حسین(ع) است.
گنابادی‌‌نژاد با بیان اینکه گاندی رهبر هند٬ دستاوردهای خود را مدیون امام حسین(ع) می‌داند٬ تصریح کرد: حتی براساس گزارشی که به دست ما رسیده است نه تنها شیعیان بلکه مسلمانان کمی در هند زندگی می‌کنند اما روز عاشورا در این کشور تعطیل رسمی ثبت شده و حتی غیر مسلمانان نیز در این روز به عزاداری می‌پردازند، از همین رو عزاداری غیر مسلمانان چه به لحاظ کمی و کیفی در این روز بزرگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه دهرمیندنات، پروفسور دانشمند که بالغ بر 80 سال عمر دارد، کتابی را در خصوص آداب عزاداری امام حسین(ع) نوشته که در این کتاب به 500 آداب عزاداری ماه محرم در بین غیر مسلمانان‌ اشاره کرده است، گفت: ما در طول تاریخ بعد از عاشورا، دلبستگی و تعلق خاطر زیادی را از سوی مردم می‌بینیم که این تعلق خاطر در قالب شعر، مداحی، تحقیق و پژوهش، منبر و تبلیغ، حسینیه، مسجد و حتی هنر نقاشی نمود داشته است.
وی با تأکید بر اینکه حتی هنر خوشنویسی و محصولات فرهنگی، حوزه و دانشگاه، کودک و نوجوان در سایه اقتصادی وقف و نذر در شهر و روستا به واقعه عاشورا خدمت می‌کنند، ابراز کرد: همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند: قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورایی و توسعه مسیر شهدای سال 61 هجری قمری است که اسلام را زنده نگه داشته است.
گنابادی‌نژاد با بیان اینکه هدف امام حسین(ع) اصلاح امت اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر بود که این ظرفیت همگرایی را در طول تاریخ به وجود آورد، عنوان کرد: انقلاب اسلامی، حزب‌الله لبنان، مقاومت اسلامی در سوریه، یمن و عراق و نیز نیروهای افغانستان در برابر شوروی، در سایه همین استکبارستیزی موفق شدند و این موضوع یکی از بحث‌های عاشورا است.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در همین راستا ما باید مراقب آسیب‌ها باشیم که کشتی نجات را از بیرون و یا داخل مورد هجمه قرار ندهند، یادآور شد: باید مراقب باشیم که کم‌کاری‌ها و کج‌کاری‌ها٬ آسیبی را به فرهنگ عاشورایی وارد نکند.
وی یادآور شد: انحرافاتی که در عزاداری‌ها دیده می‌شود و رهبری بر آن موضع جدی گرفته‌اند٬ به جریان‌ عاشورا آسیب می‌رسانند و در حوزه کج‌کاری‌ها به حساب می‌آیند.
گنابادی‌نژاد افزود: باید سعی شود جنبه هدایت‌بخشی واقعه عاشورا با سوء استفاده هجمه دشمنان در مجلس عزاداری ضایع نشود و محتوای عزاداری‌های ما به دور از اسلام سکولار و با توجه به اتفاقات روز انجام گیرد تا پویایی اسلام در سایه این دو ماه همیشه ماندگار شود.
captcha