لحظاتی با متفاوت‌ترین شرکت‌کنندگان مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3539572
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱

لحظاتی با متفاوت‌ترین شرکت‌کنندگان مسابقات سراسری قرآن

گروه مسابقات: در سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و در بخش سوم این مسابقات شاهد حضور چهره‌های متفاوتی هستیم، چهره‌هایی که هر کدام به عامل جذابیتی برای این دوره از مسابقات تبدیل شده‌اند.

‌به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به رشت، سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن ساعات پایانی خود را در بخش آقایان سپری می‌کند. مسابقات که با حضور نزدیک به 400 شرکت‌کننده در سه بخش برگزار شد.
در این دوره از مسابقات و در بخش سوم این رقابت‌ها شاهد حضور چهره‌هایی بودیم که دارای تفاوت‌هایی با دیگر رقبای خود در این دوره از مسابقات بودند، در این گزارش به معرفی اجمالی برخی از چهره‌های متفاوت سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن پرداخته‌ایم.
یکی از متفاوت‌ترین چهره‌های این دوره از مسابقات که حکم استادی و حتی پیشکسوتی نیز می‌تواند داشته باشد، عبدالصمد مرزوقی است، وی با بیش از 40 سال سن یکی از بزرگان این دوره از رقابت‌ها از لحاظ شرایط سنی است. مرزوقی، متولد جزیره کیش، ساکن استان البرز و از این استان در مسابقات حضور یافته است، وی از قدیمی‌ترین شرکت‌کنندگان مسابقات سراسری قرآن کریم است و هر چند سال یکبار برای استحکام محفوظات خود حضور می‌یابد تا دوره و مروری بر حفظیات خود داشته باشد.
عبدالصمد مرزوقی
مرزوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه هفت دوره در مسابقات حضور یافته که به صورت پیوسته نبوده است، می گوید: تاکنون در مسابقات اوقاف موفق به کسب رتبه‌ای نشده‌ام اما سه بار رتبه برتر مسابقات سازمان مناطق آزاد کشور را کسب کرده‌ام. دو بار نیز رتبه دوم و سوم سپاه کل کشور را به دست آورده‌ام.
مرزوقی دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات عرب است و آموزش قرآن، تدریس در مؤسسات و تلاوت در محافل و مراسم‌ها بیشترین حجم کاری وی در طول روز را تشکیل می‌دهد. وی با اینکه از صدای خوبی در زمینه تلات برخوردار است اما هیچ وقت قصد شرکت در رقابت‌های تلاوت را نداشته و همیشه خود را یک حافظ قرآن دانسته است.  
این حافظ کل قرآن در پاسخ به این سؤال که تا چه زمانی قصد حضور در مسابقات را دارد، می‌گوید: از 20 سال قبل که در مسابقات حضور داشته‌ام برای تجدید خاطره حضور یافته‌ام، اولین دوره‌ای که حضور داشتم در دهه هفتاد و حدود 16 یا 17 سال پیش بوده است، در مورد این موضوع که تا چه زمانی در مسابقات حضور می یابم فکر نکرده‌ام.
در این دوره از مسابقات شاهد حضور دو شرکت‌کننده ملبس به لباس روحانیت هستیم، این دو شرکت‌کننده که در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل حضور دارند، هر زمان که برای اجرا به جایگاه می‌روند، ظاهر متفاوتشان با سایر شرکت‌کنندگان جلب توجه می‌کند. حجت‌الاسلام والمسلمین میثم حمیدی‌نیک یکی از این دو روحانی حاضر در مسابقات است که در رشته قرائت تحقیق در مسابقات حضور یافته است.
وی متولد اراک و ساکن استان قم است و از همین استان در مسابقات حضور یافته است، با اینکه سابقه شش بار حضور در مسابقات اوقاف را دارد اما برای اولین بار است که به مرحله کشوری راه می‌یابد. وی در حال حاضر در قم مشغول تحصیل است و در کنار تحصیل، تدریس قرائت قرآن را در برنامه خود نیز دارد و این امر را در محضر طلاب انجام می‌دهد. وی یک جلسه هفتگی آموزشی برای طلاب را نیز دارد.
حجت الاسلام حمیدی نیک
حجت‌الاسلام حمیدی‌نیک قرائت خود را از تقلید از استاد عبدالباسط شروع کرده و در ادامه از اساتیدی همچون استاد شحات، استاد محمود علی البناء، کامل یوسف، مصطفی اسماعیل و محمودرمضان تقلید کرده و در حال حاضر از استاد محمد رفعت و عبدالفتاح شعشاعی تقلید می‌کند.
وی در مورد حضور در عرصه فعالیت‌های قرآنی می‌گوید: از دوران دبیرستان به صورت حرفه‌ای وارد قرائت قرآن شدم و این حضور را تا به امروز ادامه داده‌ام.  
حمیدی‌نیک در مورد اهداف خود از حضور در مسابقات نیز می‌افزاید: بیشترین هدفم از حضور در مسابقات برای نشان دادن حضور روحانیت در مسابقات بوده است تا نشان دهیم که روحانی می‌تواند در کنار داشتن منبر قاری قرآن نیز باشد. البته انتقال تجربیات و بحث رقابت نیز از جمله اهداف است. هر کسی وارد حرفه‌ای می‌شود دوست دارد تا آخر آن رشته را برود، مسابقات قرآن نیز به این ترتیب است که بستگی به نیت دارد، برخی تنها نیتشان اول شدن است اما برخی دیگر یادگیری و سایر موارد را نیز مدنظر قرار می‌دهند.
وی در پایان بیان می‌کند: حضور روحانیون می‌تواند سایر روحانیون را وارد مسابقات کند، این موضوع از دو جهت باعث تبلیغ است، اول بین خود طلبه‌ها حضور  در مسابقات توسط آنها پررنگ‌تر می‌شود و از جهت دوم نیز در بین مردم است، مردم برخی اوقات گمان می‌برند روحانیون زیاد نمی‌توانند قرآن بخوانند، اما زمانی که ببینند یک طلبه بر روی منبر قرآن می‌خواند آن هم به صورت حرفه‌ای و فنی حس خوبی را به آنها منتقل خواهد کرد.  
در این دوره از مسابقات نیز شاهد حضور در متسابق روشندل هستیم که با تمام سختی‌های ممکن در این دوره از مسابقات حضور یافته‌اند. سعید علی‌اکبری، حافظ کل قرآن و سعید مارمایی حافظ 20 جزء قرآن کریم است که اولی به فینال راه یافته و دومی در نیمه نهایی حذف شده است.
سعید علی‌اکبری متولد کلیشوم گیلان است اما با توجه به سکونت در استان قزوین از این استان در مسابقات حضور یافته است، از سال 89 حضور در مسابقات قرآن را آغاز کرده و از همان سال نیز در مرحله کشوری حضور یافته است تا اینکه سال گذشته رتبه عالی را در مسابقات کرمانشاه به دست آورد.
علی اکبر سعیدی
سعیدی می‌توانست به عنوان نماینده ایران در اولین دوره مسابقات بین‌المللی روشندلان جهان اسلام حضور یابد اما ترجیح داد تا به جای آن در مسابقات بین‌المللی کشور ترکیه حضور یابد که در آنجا نیز رتبه ای بهتر از پنجم به دست نیاورد.
سعیدی که کارشناسی ادبیات فارسی خوانده و مدرک تخصصی درجه دو حفظ کل قرآن را نیز دارد، تمام افتخار زندگی‌اش را حافظ قرآن بودن و در کنار آن ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت بودن می‌داند و برای همین است که برگزاری این مسابقات در ماه محرم را چندان مطلوب نمی‌داند.
وی در این زمینه می‌گوید: با توجه به اینکه تمرین زیادی نداشته‌ام مقداری کار برای کسب رتبه سخت شده است اما توکل بر خدا و توسل به ائمه(ع) دارم تا بتوانم به موفقیت برسم.
سعیدی حضور در مسابقات را تا زمانی که موفق به کسب رتبه برتر و حضور در مسابقات بین‌المللی ایران شود ادامه خواهد داد.
سعید مارمایی
یکی دیگر از نابینایان این دوره از مسابقات سعید مارمایی است که از شهرستان گنبدکاووس استان گلستان در مسابقات حضور یافته است.
مارمایی 19 سال دارد و حافظ کل قرآن کریم است اما در رشته حفظ 20 جزء قرآن کریم در مسابقات حضور یافته است.
وی با توجه به مشکلاتی که در بینایی دارد امکان تحصیل در مقاطع بالا را نداشته است و به لحاظ شنوایی نیز مقداری با مشکل مواجه است و قرآن را با وجود شرایط بسیار سختی که داشته است، طی سه سال حفظ کرده است.
مارامایی اعتقاد دارد که مسابقات از سطح بالایی برخوردار بوده است و در این باره می‌گوید: هر سال که در مسابقات حضور می‌یابم شاهد رشد بیش از پیش متسابقان هستم.
مارمایی در نهایت رتبه‌ای بهتر از هفدم به دست نیاورد و از راهیابی به فینال مسابقات باز مانده است.
شاید در نگاه اول موسی معتمدی، شرکت‌کننده رشته حفظ کل این دوره از مسابقات را نتوان جزء چهره‌های خاص یا متفاوت این دوره از مسابقات به حساب آورد اما حضور «احمد معتمدی»، به عنوان رقیب در کنار وی، باعث شده تا این دو به عنوان یکی دیگر از سوژه‌های این گزارش مطرح شوند.
موسی معتمدی هفت برادر بزگتر از خود دارد که یکی از آنها احمد است و البته از موسی بزرگتر است. موسی معتمدی اگر امسال بتواند رتبه اول مسابقات را به دست بیاورد، در کنار «حسین» یکی از برادرهایش که سال 91 موفق به کسب ر تبه در مسابقات سراسری قرآن و در ادامه رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران شد، قرار می‌گیرد.
موسی معتمدی
موسی معتمدی رتبه برتر مسابقات بین المللی قرآن کشور روسیه را نیز در اختیار دارد و امسال نیز تمام تلاش خود را به کار بسته است در افتخارات خود را به حسین، یکی دیگر از برادرهایش برساند. احمد و موسی امسال و در این دوره از رقابت ها به عنوان رقیب در رشته حفظ کل قرآن کریم حضور داشتند، رقابتی که خیلی زود احمد از دور آن خارج شد.
احمد معتمدی بعد از اجرای خود در مرحله نیمه نهایی و در حالی که هنوز نتیجه مسابقات را اعلام نکرده بودند، محل برگزاری مسابقات را ترک کرد و از عدم حضور در جمع فینالیست‌ها مطمئن بود.
در این گزارش از مسن‌ترین شرکت‌کننده گفته شد و جا دارد که جوان ترین شرکت‌کننده نیز معرفی شود، رضا نژاد‌تبریزی یکی از جوانترین شرکت‌کننده‌های این دوره از مسابقات با 17 سال سن است. وی در سن 10 سالگی موفق به حفظ کل قرآن کریم شد و با موفقیت در آزمون اعطای مدرک تحصیلی به حفاظ مدرک کارشناسی خود را دریافت و هم اکنون نیز دانشجوی دوره دکترا در دانشگاه اصهفان است.
رضا نژاد تبریزی
این حافظ کل قرآن که به فینال مسابقات سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیز راه یافته است، سال گذشته و در کرمانشاه موفق به کسب بالاترین نمره در بین حفاظ شد. نژاد‌تبریزی اخیزاً به عنوان نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قران کشور کرواسی حضور یافت و موفق به کسب رتبه سوم این رقابت ها شد.
در این لیست افراد دیگری همچون مهدی و سعید شایق نیز جایگاهی برای خود دارند، مهدی شایق که رتبه نخست مسابقات بین‌‌المللی قران تونس و رتبه اول مسابقات قرآن مدهامتان را با خود به یدک می‌کشد امسال به همراه برادرش در این مسابقات حضور یافته بود.
مهدی در رشته قرائت تحقیق چهره‌ای شناخته شده برای جامعه قرآنی است اما سعید در رشته ترتیل زیر سایه شهرت برادر خود قرار گرفته است. هر چند که هر دو این دو موفق به حضور فینال مسابقات در رشته‌های خود نشدند.
captcha