استفاده از ظرفیت طلاب و دانشجویان در توسعه جلسات قرآن خانگی
کد خبر: 3537472
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
کارشناس قرآنی:

استفاده از ظرفیت طلاب و دانشجویان در توسعه جلسات قرآن خانگی

گروه فعالیت‎‌های قرآنی: کارشناس قرآنی و مدیر یکی از جلسات قرآنی استان قم بر لزوم توسعه جلسات قرآن خانگی با استفاده از ظرفیت‎های دانشجویان دانشگاه‌های قرآنی و طلاب بانو، تأکید کرد.

هاجر مسعودی، مدیر جلسه قرآن خانگی در قم در گفت وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: پس از برگزاری سه سال از جلسات خانگی قرآن در منزل پدری، در منطقه دروازه ری قم، این جلسه امروز به یکی از جلسات مستمر و مفید در این محله مبدل شده است.
وی افزود: جلسه قرآنی که از سال پیش آغاز شد، در حقیقت نتیجه حضور بنده در دانشگاه علوم و معارف قرآن بود که پس از آشنایی با اصول و معارف قرآن در قالب یک نذر قرآنی با خود عهد کردم که آنچه می‎دانم در اختیار مردم قراردهم تا آنها هم بتوانند شناخت بهتری از قرآن داشته باشند.
مدیر جلسه قرآنی در قم بیان کرد: این جلسه در ابتدا به شکل روضه‎‌های ماهانه آغاز به کار کرد و پس از اینکه شرح جلسات بیان شد، بانوان محله و آشنایان و اقوام به شکل مستمر  و به شکل هفتگی در این جلسات شرکت می‎کنند.
وی گفت: در این جلسات با توجه به اینکه بسیاری از بانوان محله به ویژه زنانی که سن بیشتری داشتند در روخوانی قرآن مشکل داشتند، ابتدا روخوانی قرآن آموزش داده شد و سپس مراحل آموزشی روانخوانی و فهم قرآن نیز در این جلسات ایجاد شد.
وی اظهارکرد: یکی از اصولی که بنده در این جلسات رعایت کردم، آموزش گام به گام مبانی قرآنی است که در این کلاس‎های خانگی انجام شد؛ از دیگر نکاتی که در این جلسات رعایت شد، توجه به فهم آیات الهی بود که سعی می‎کردم به زبان ساده به شرح آیات بپردازم.
مسعودی بیان کرد: نکته مهمی که در این خصوص وجود داشت، اشتیاق خاص بانوان به قرائت آیات الهی بود؛ در ابتدا آنها قرائت آیات ساده تر قرآن و سوره‎های کوچک قرآن را به روش سنتی آموختند و پس از آن به سوره‎‌های نیم صحفه‌ای و یک صفحه‎ای وارد شدیم و این آیات را مرور کردیم.
وی گفت: با آموزش گام به گامی که تا کنون انجام شده است خوشبختانه سطح بانوان شرکت کننده در این جلسات بسیار پیشرفت کرده است و خوشبختانه با شرحی که از آیات داده می‎‌شود آنها کم کم به فهم محدودی از آیات نیز رسیده‎اند.
مسعودی بیان کرد: نکته بسیار مهمی که در این جلسات باید انجام شود، این است که استاد باید فضایی محبت آمیز در جلسات ایجاد کند که شرکت کنندگان شرکت در این جلسات را یک تفریح مفید دانسته و برای حضور در این جلسات و حضور کنار سایر قرآن آموزان لحظه شماری کنند.
وی گفت: اصولا بانوان از جمع‎های زنانه استقبال می‎کنند و به همین دلیل روضه‎‌های زنانه با این استقبال مواجه می شود و دورهمی‌های زنانه همیشه بیشتر از آقایان به طول می‎انجامد؛ به همین دلیل باید از این دورهمی‎ها استفاده مفید کرد و آنها را به نور قرآن منور کنیم و این جلسات را توسعه دهیم.
این کارشناس علوم قرآنی بیان کرد: دانشجویان قرآنی و طلاب خواهر باید سعی کنند هر کدام در محلات خود حداقل جلسات قرآنی را برپا کنند که این کار قطعا زکات علم آنها است؛ حتما قرار نیست که آنها یک مربی سیار قرآنی در یک مرکز دانشگاهی شوند بلکه باید این علم را در هر جایی که می‎توانند نشر دهند.
captcha