قدیمی‌ترین سند وقفی یزد مرتبط با سیدالشهدا(ع)/ کمبود موقوفات قرآنی در یزد
کد خبر: 3537142
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰

قدیمی‌ترین سند وقفی یزد مرتبط با سیدالشهدا(ع)/ کمبود موقوفات قرآنی در یزد

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد قدیمی‌ترین سند وقفی استان مرتبط با حضرت سید الشهدا(ع) را وقفنامه خانش بیگم مربوط به سال 963 ه.ق برشمرد و گفت: استان یزد در موقوفات قرآنی بسیار ضعیف است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد ظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین اظهار کرد: این ایام فرصتی برای آشنایی بیشتر با سیره حضرت امام حسین ع و الگو گرفتن از یاران فداکار سیدالشهدا است.
وی ادامه داد: نصف موقوفات استان یعنی 16 هزار رقبه با سیدالشهدا مرتبط است و واقفان خیراندیش نیات مختلفی اعم از روضه خوانی، تعزیه خوانی، اطعام، نخل برداری و.. دارند که در این ایام به آن پرداخته می‌شود.
وقفنامه خانش بیگم؛ قدیمی‌ترین سند وقفی یزد مرتبط با سیدالشهدا(ع)
حجت‌الاسلام زارع زاده قدیمی ترین سند وقفی استان مرتبط با حضرت سید الشهدا را وقفنامه خانش بیگم مربوط به سال 963 ه.ق برشمرد و گفت:  510 حسینیه و تکایا در سامانه جامع موقوفات ثبت شده که البته تعداد حسینیه‌ها و تکایای یزد بیشتر از این تعداد است.
وی ادامه داد: همچنین خانه‌های قدیمی در استان وجود دار که وقفی هستند و بعضی قدمت بالای صدسال دارند از جمله خانه اصفهانیان، خانه وقفی ابراهیم نورالله، ناظم التجار، سرای خان کهنه از این خانه‌های وقفی هستند.
برگزاری طرح بصیرت عاشورایی در 53 بقعه متبرکه استان
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد با اشاره به برگزاری برنامه بصیرت عاشورایی در امامزادگان استان گفت: این ویژه برنامه در 53 بقعهع متبرکه استان در حال اجراست.
وی ادامه داد: این برنامه با هدف بصیرت افزایی با تکیه بر سیره امام حسین، تقویت باورهای دینی مردم، استکبارستیزی و ترویج روحیه مبارزه با ظلم در حال برگزاری است.
زارع زاده از برپایی 20 خیمه معرفت با حضور 19 مبلغ ازعرامی از قم و 44 مبلغ بومی خبر داد و افزود: این مبلغان در رشته‌های مختلف اعم از ادیان، خانواه، پاسخگویی به مسائل شرعی و .. تخصص دارند و در قالب بصیرت عاشورایی در امامزادگان استان در حال فعالیت هستند.
وی گفـت: 46 بقعه متبرکه نمازجماعت ظهر و عصر تاسوعا و عاشورا برنامه ریزی شده و مراسم شام غریبان در 39 امامزاده برگزار می‌شود.
برگزاری همایش رهروان زینبی در یزد
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد برگزاری تجمع لبیک یا حسین، همایش شیرخوارگان حسینی و تجمع نوجوانان عاشورایی با عنوان احلی من العسل از دیگر برنامه‌های ماه محرم در امامزادگان برشمرد و گفت: همایش رهروان زینبی عصر روز 12 محرم در حسینیه شاهزاده فاضل یزد با هدف معرفی سیره و روش حضرت زینب س به عنوان الگوی نمونه زنان عالم و با شعار لبیک یا زینب و با حضور بانوان و خانواده شهدای مدافع حرم برگزار خواهد شد.
زارع زاده از اجرای نمایش مذهبی ردای سرخ خورشید در امامزاده سیدجعفر محمد ع یزد خبر داد و تصریح کرد: این برنامه هرشب ساعت 19 در جوار آستان مقدس امامزاده سیدجعفر محمد ع یزد در حال برگزاری است و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
در موقوفات قرآنی ضعیف هستیم
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه وقف براساس نیاز روز جامعه باشد گفت: با توجه به اینکه مردم استان یزد متدین و نوع دوست‌ترین مردم هستند و از 600 سال پیش نیز موقوفات منفعتی در استان وجود دارد ولی متاسفانه در وقف‌های به روز جامعه ضعیف هستیم.
زارع زاده افزود: در موقوفات قرآنی ضعیف هستیم و در استان دارالعباده وقفی در خصوص چاپ قرآن و بعضی هم ختم قرآن برای واقف در ماه رمضان داریم.
وی تصریح کرد: موضوع علم بویژه وقف در حوزه‌های علمیه، بیماران خاص، اشتغال جوانان، مسکن جوانان و فضای مجازی دیگر موضوعاتی است که مورد توجه باشد.
captcha