دسته حسینیه اعظم زنجان؛ نماد اقدام و عمل در عرصه شور و شعور حسینی
کد خبر: 3536992
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶

دسته حسینیه اعظم زنجان؛ نماد اقدام و عمل در عرصه شور و شعور حسینی

گروه اجتماعی: دوستداران خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هر ساله در عصر روز هشتم محرم و در آستانه تاسوعا و عاشورای سالار شهیدان، در قالب دسته عزاداری حسینیه اعظم تجمع میلیونی خود را هر چه باشکوه‌تر به نمایش می‌گذارند که از این اجتماع می‌توان به عنوان نماد اقدام و عمل در عرصه شور و شعور حسینی یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، مسجد حسینیه‌ اعظم زنجان، در جنوب شهر زنجان قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین مراکز سوگواری امام حسین در ماه محرم است و هر سال در عصر روز هشتم محرم که در تقویم سوگواری محرم زنجان «یوم الابوالفضل و یوم العباس» نامیده شده است دسته‌های عزاداری در این حسینیه برپا می‌شود و خیل عظیمی از عاشقان اهل بیت را برای عزاداری راهی این حسینیه می‌کند.

قدمت حسینیه اعظم زنجان را به دوران صفویه نسبت می‌دهند

در مورد تاریخچه و قدمت این مسجد و حسینیه چند سند مکتوب وجود دارد و قدمت آن را به دوران صفویه نسبت می‌دهند. در سال ۹۰۷ هجری قمری و به قدرت رسیدن صفویان، مذهب شیعه مذهب رسمی ایران شد و عزاداری و تعزیه خوانی تداوم و گسترش یافت. در آن دوران به‌دلیل افزایش سفرهای زیارتی، مخصوصا سفر به کربلا، در مسیر و شهرهای مختلف مکان‌هایی برای عزاداری زائران کربلا بنا شد که آن را حسینیه نامیدند. اولین نمونه‌های استفاده از واژه‌ی «حسینیه» در متون تاریخی دوره‌ی شاه عباس صفوی مانند «عالم آرای عباسی» به ثبت رسیده است.

قدیمی‌ترین منبعی که نام حسینیه‌ زنجان در آن ذکر شده، کتاب «تاریخ دارالعرفان خمسه»، به قلم «رستم الحکما» است. با بررسی اطلاعات موجود در این کتاب می‌توان دریافت که حسینیه‌ اعظم زنجان در دوران نادرشاه و حتی سال‌ها قبل از آن وجود داشت. طبق مطالب این کتاب، در آن زمان حسینیه هم نام محله و هم نام تکیه بوده است که از لحاظ جغرافیایی نیز دقیقا در محل حسینیه‌ امروزی قرار دارد. همچنین از محله‌ی حسینیه به‌عنوان سه محله‌ی معروف زنجان در دوران قاجاریه اشاره شده است.

دومین سندی که می‌توان برای تعیین قدمت حسینیه به آن استناد کرد، «علم فلزی تاریخی» است که در میان اشیای تاریخی حسینیه وجود دارد. این علم به «علم اصلی» شهرت دارد و اندازه‌ آن از دیگر علم‌ها کوچکتر است و تاریخ ساخت آن رویش حک شده که به تاریخ ۱۲۲۱ هجری قمری است.

112 امدادگر دسته عزاداری حسینیه اعظم را پوشش می‌دهند

در همین راستا محمدجواد غم‌پرور، رئیس هیت امنای حسینیه اعظم زنجان در گفت‌وگو با ایکنای زنجان اظهار کرد:‌ امسال نيز مطابق سنوات گذشته واحد امداد و نجات حسينيه اعظم زنجان به مدت 13 روز فعاليت دارد به ویژه اینکه 112 امدادگر و پرستار دسته عزاداری حسینیه اعظم را پوشش می‌دهند و مسئولیت امداد و نجات حوادث احتمالی در این تجمع را بر عهده دارند.

غم‌پرور با اشاره به اینکه حضور امدادگران در دسته حسینیه به صورت افتخاری است، تصریح کرد: 112 نفر در قالب 30 اكيپ امدادی با فاصله مكاني 50 متر در بخش امداد و نجات فعاليت خواهند كرد که اين گروه‌ها هر کدام شامل يک اكيپ 4 نفره است كه يک نفر آنها پرستار و سه نفر نيز امدادگر هستند.

احشام نذری حسينيه در 4 ايستگاه ذبح می‌شوند

غم‌پرور با اشاره به آمادگی کامل حسینیه اعظم زنجان در دریافت نذورات قربانی در دسته حسینیه اعظم امسال گفت: ايستگاه‌های ذبح قربانی را تقاطع خيابان ضيايی، سبزه ميدان، چهار راه انقلاب و چهار راه صدر جهان اعلام کرد و افزود: در طول مسير عزاداری اکيپ‌ها از ساعت 11 صبح روز دوشنبه در ايستگاه‌ها مستقر خواهند شد.

وي با اشاره به اينکه برای ذبح قربانی 22 ذابح در روز دسته عزاداری و 15 نفر در کشتارگاه فعاليت خواهند داشت، گفت: در بحث جمع‌آوری قربانی 120 نفر از جوانان فعاليت خواهند کرد. اکيپ 10 نفره هم صدور قبوض گوسفندان ذبح شده را بر عهده خواهند داشت.

غم‌پرور در خصوص حضور ناظران شرعی ذبح اشاره کرد و گفت: از طرف نهاد نمايندگی ولي فقيه در دامپزشکی ناظرين شرعی اعزام و بر ذبح قربانی‌ها نظارت خواهند کرد.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم از طرح نيابتی در سال گذشته يادآور شد: پارسال از تعداد 2400 گوسفند ذبح شده، 700 رأس گوسفند به صورت نيابتی بوده است.

captcha