کاهش عرضه کتب غیرمرتبط با نمایشگاه قرآن مشهد در بخش ناشران داخلی
کد خبر: 3509472
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹

کاهش عرضه کتب غیرمرتبط با نمایشگاه قرآن مشهد در بخش ناشران داخلی

گروه فعالیت‌های قرآنی: بخش ناشران داخلی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد نسبت به سال گذشته، کمتر شاهد عرضه کتب غیر مرتبط با موضوع نمایشگاه است، گرچه هنوز هم برخی آثار با موضوعات عمومی به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بخش ناشران داخلی یکی از 24 بخش یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد است که برای آشنایی با فعالیت‌های این بخش، سری به غرفه‌های آن زدیم.
بنابر این گزارش، غرفه‌های مربوط به بخش ناشران در محوطه باز نمایشگاه یازدهم و در مسیر ورود بازدیدکنندگان به سالن فردوسی و دیگر سالن‌ها قرار دارد تا مردم راحت بتوانند این غرفه‌ها را که برای فروش محصولات، تولیدات و تألیفات خود و تازه‌های نشر در حوزه کتب دینی، قرآن، ادعیه و ... حضور یافتند، بازدید کنند.
بخش ناشران با غرفه‌های مختلف پذیرای بازدیدکنندگانی برای تهیه و خرید انواع کتب و محصولات فرهنگی با موضوعات کلی کودک و نوجوان، ادعیه و قرآن، انواع کتب دینی، مذهبی و آموزشی است.
البته این محورهای کلی، باز موضوعات ریزتری را نیز در برمی‌گیرد؛ مثلا در حوزه کتب کودک و نوجوان، کتاب‌های داستان و قصه از زندگی ائمه(ع)، پیامبران، موضوعات اخلاقی، آموزشی، علمی و ... وجود دارد، حتی تعداد محدودی هم اسباب‌بازی‌هایی مثل دارت با رویکرد دشمن شناسی در برخی غرفه‌ها مشاهده می‌شود.
در حال
از طرفی در همین حوزه، تعدادی از کتب غیرمرتبط برای این رده سنی مانند آموزش زبان، آشنایی با حیوانات، روانشناسی، بهداشت کودک و ... نیز به چشم می‌خورد.
در حوزه کتب ادعیه، قرآن، قلم قرآنی و دیگر کتب مذهبی با محوریت مباحث متنوع دینی ویژه بزرگسالان هم کتاب‌های تقریبا متنوعی وجود دارد که داستان‌ها و سرگذشت شخصیت‌های دینی و دیگر مباحث مختلف این حوزه برای استفاده مردم در این بخش در معرض دید قرار دارد.
در حال
از طرفی در این حوزه نیز دیده می‌شود که برخی موضوعات غیرمرتبط از جمله کتاب‌های روانشناسی موفقیت، تجارت و کسب و کار، اقتصادی، بازاریابی، پزشکی و بهداشت، یوگا، ارتباط مؤثر، مدیتیشن، آرایشی و بهداشتی، سخنان چهره‌های معروف دنیا، تناسب اندام و لاغری، تعبیر خواب، آشپزی، فوتبال، افسانه‌های ایرانی، انواع رمان‌های داخلی و خارجی، آشنایی با پرندگان و ... نیز عرضه شده است.
در حال
در بخش ناشران داخلی نمایشگاه قرآن یازدهم نسبت به سال قبل کمتر کتاب‌های غیرمرتبط وجود دارد و لذا به نظر می‌رسد، دقت بیشتری برای انتخاب کتب در این بخش صورت گرفته است و بعضا به شکل کمتر، کتاب‌هایی که با عنوان نمایشگاه قرآن ارتباطی ندارند و مربوط به بخش عمومی است، به چشم می‌خورد.
 از این‌رو می‌توان گفت که شاهد افزایش سطح کیفی در این بخش به رغم کاهش نسبی حضور ناشران کتب مذهبی هستیم؛ در واقع غرفه‌های این بخش نسبت به سال گذشته خلوتی نسبی را نشان می‌دهد.
در بخش ناشران داخلی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، حدود ۹۰ ناشر که اکثرا ناشران دینی و برخی از آن‌ها هم از دیگر شهرها هستند، در بیش از 120 غرفه استقرار یافته و آثار خود را برای استفاده بازدیدکنندگان در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده‌اند.
در حال
همچنین هر ناشر باید ۳۰ تا ۳۵ عنوان کتاب قرآنی و مذهبی داشته باشد تا بتواند در نمایشگاه قرآن و عترت شرکت کند و این موضوع جزء قوانین نمایشگاه به شمار می‌رود؛ علاوه بر این، از آن جهت که کتاب‌ها باید دارای مجوز و مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند، به نظر می‌رسد امسال دقت مناسبی برای حضور کتب مرتبط در این بخش صورت گرفته است.
نظارت کمیته ارزشیابی؛ گامی برای بهبود کیفیت بخش ناشران
همچنین در کنار آن، وجود کمیته ارزشیابی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نمایشگاه که از همان ابتدا و حتی روز قبل از نمایشگاه و بعد از چیده شدن کتب در محل غرفه‌ها، کار نظارت بر کتب ارائه شده را آغاز کردند، زمینه ورود و عرضه عناوین غیر مرتبط  و نامناسب با نمایشگاه قرآن را به حداقل می‌رساند.
در پایان به جز موارد موضوعات اشاره شده بالا در هر حوزه که به نظر می‌رسد غیر مرتبط با عنوان نمایشگاه و کتب دینی باشند و بیشتر به موضوعات عمومی ارتباط دارند، مورد دیگری از وجود آثار ناهمگون با نمایشگاه و یا محتوای نامناسب در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد وجود ندارد.
در حال
نیازمند افزایش تنوع در کتب ارائه شده هستیم
اما نکته دیگر، کم رونقی این بخش اعم از حضور ناشران مختلف و تنوع در ارائه کتب مختلف و حتی برخی عنوان کتاب‌هایی است که با موضوع نمایشگاه مرتبطند، اما نمی‌توان در این نمایشگاه آن‌ها را پیدا کرد، زیرا ارائه کتب در این بخش به موضوعات عادی، مشتری‌پسند و عام محدود شده است و مخاطب خاص کمتر می‌تواند از کتب این بخش، آنچه را به دنبالش است، بیابد که این موضوع هم افزایش تنوع در کتب ارائه شده را می‌طلبد.
captcha