شاید این جمعه بیاید شاید...
کد خبر: 3500148
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷

شاید این جمعه بیاید شاید...

گروه اجتماعی: باز هم نیمه شعبان از راه رسید و تو نیامدی آقا جان، چشم انتظاری تا به کی، هر جمعه می‌گذرد و نمیایی، هر سال روز تولدت می‌گذرد و نمی‌آیی کاش نشانه‌هایی از ظهورت در جایی ثبت می‌شد، هر جمعه می‌گوییم شاید این جمعه بیاید شاید، پرده از چهره گشاید شاید، اما تو نمی‌آیی، بیا آقا جان و رخ نشان ما بده.

به گزارش خبرنگار بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، نیمه شعبان یکی از جشن‌های مسلمانان شیعه است که همزمان با روز تولد امام دوازدهم شیعیان، امام زمان(عج) با شور و نشاط مردم، دادن نذری‌های مختلف صورت می‌گیرد و شهرها و کشورهای مسلمان با جشن و سرور و نیز آذین بندی در سطح شهر پرداخته و این روز که از افضل ترین روزها است را جشن می‌گیرند.
در شب نیمه شعبان دعاهای زیادی از جمله دعای کمیل خوانده می‌شود که به شدت فضیلت دارد، اهل سنت شب نیمه شعبان را «شب برات» نامیده و در آن به شب زنده‌داری و دعا می‌پردازند.
از این رو امیرالمومنین(ع) در روایتی به فضیلت خواندن دعای کمیل در شب نیمه شعبان اشاره و فرمودند، «قسم به کسی که جان علی در دست اوست همه امور نیک و بدی که بر بندگان جاری می‌شود، از شب نیمه شعبان تا پایان سال، در این شب تقسیم می‌شود، هیچ بنده ‌ای نیست که این شب را احیاء دارد و در آن دعای خضر بخواند، مگر آن که دعای او اجابت شود».
بنشین ای کمیل هنگامی که این دعا را حفظ کردی خدا را در هر شب جمعه، یا در هر ماه یک شب، یا یک بار در سال یا حداقل یک بار در طول عمرت، با آن بخوان، که خدا تو را یاری و کفایت می‌کند و تو را روزی می‌دهد و از آمرزش او برخوردار می‌شوی، ای کمیل به خاطر زمان طولانی که تو با ما همراه بوده ‌ای بر ما لازم است که درخواست تو را به بهترین شکل پاسخ دهیم، آنگاه دعا را چنین انشاء فرمود.
همچنین، شیعیان معتقدند خدا در این شب به تعداد موها و پشم‌های چهارپایان بندگانش را از آتش جهنم آزاد می‌کند و زمان‌های مرگ را ثبت و روزی‌های یک سال را تقسیم می‌کند و همه آنچه را که در طول سال واقع می‌شود نازل می‌سازد.
ماه شعبان هشتمین ماه در گاه‌شماری هجری قمری است، ماه‌های رجب، شعبان و رمضان در میان مسلمانان از اهمیّت زیادی برخوردار است، از پیامبر اسلام چنین نقل شده‌که شعبان «ماه من» است.
برگزاری مراسم نیمه شعبان تنها مختص به ایران نیست، از دیگر کشورهایی که مراسم نیمه شعبان را به شکل وسیع برپا می‌کنند، می‌توان به کشورهای عراق، لبنان، مصر، بحرین، یمن و آذربایجان اشاره کرد، همچنین کشورهایی مانند افغانستان، هند، پاکستان، امارات متحده عربی، تونس و مراکش که در آن‌ها شیعیان در اقلیت هستند نیز مراسم وسیعی به همین مناسبت برگزار می‌شود.
مراسم نیمه شعبان در ایران نسبت به کشورهای دیگر پر رونق‌تر است، تدارکات ویژه‌ای که دولت و مردم برای این روز می‌بینند، بسیار وسیع است، چراغانی‌های وسیع، برگزاری جشن، مولودی‌خوانی‌های عمومی و پخش شربت و شیرینی که بسیاری از آن‌ها از سوی مردم و هیئت‌های مردمی انجام می‌شود، برای یادبود این روز برگزار می‌شود.
امام دوازدهم حضرت مهدی(عج)، در سال 255 هجری قمری در سامرا متولد شد و القابش همچون صاحب زمان، بقیه الله، مهدی و قائم آل محمد می‌باشد، پدر ایشان امام حسن عسکری و مادر ایشان نرجس خاتون است.
حضرت مهدی(عج)، پنج ساله بودند که پدر بزرگوار خود را از دست دادند و از پنج سالگی وظیفه امامت را بر دوش کشیدند، از سال 260 تا سال 329 هجری قمری به مدت 70 سال حضرت مهدی(عج) در غیبت صغری و از سال 329 هجری قمری تاکنون در غیبت کبری به سر برده و منتظران چشم به راه آخرین حجت الهی هستند.
کاشان غرق در شادی و سرور/ 1182 سال انتظار
مردم دارالمومنین کاشان همانند سال‌های گذشته شب میلاد بقیه الله الاعظم (عج) را جشن گرفته، شهر را آذین بندی کرده و نذری دادند و برای فرج آقا امام زمان(عج) دعا کردند.
مردم کاشان نیز همانند شهرهای دیگر ایران زمین در انتظار ظهور هستند به گونه ای که از چهره آنها انتظار به چشم می‌خورد، از این رو سوالی در ذهن همه شیعیان است که آیا 1182 سال انتظار کم است آقای من که ظهور نمی‌کنی؟ کاش می‌آمدی و به این ناراحتی‌ها پایان می‌دادی.
بیا تا جوانم بده رخ نشانم یا صاحب الزمان
گزارش از فائزه صفری
captcha