افتتاح جشنواره بین‌المللی «بهار شهادت» در کربلا
کد خبر: 3496949
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵

افتتاح جشنواره بین‌المللی «بهار شهادت» در کربلا

گروه بین‌الملل: دوازدهمین جشنواره فرهنگی ـ بین‌المللی «بهار شهادت»، عصر دیروز، 21 اردیبهشت‌ماه، در حرم مطهر امام حسین(ع) در کربلای معلی آغاز به کار کرد.

افتتاح جشنواره بین‌المللی «بهار شهادت» در کربلا

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از وب‌سایت شبکه جهانی کفیل، مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «ربیع الشهادة»(بهار شهادت)، عصر دیروز، 21 اردیبهشت‌ماه، در صحن حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور شخصیت‌های مذهبی، فرهنگی و سیاسی از عراق و کشورهای مختلف جهان برگزار شد.

جشنواره دوازدهم با شعار «الإمام الحسين(عليه السلام) مشكاة الحرية و نبراس الشهادة»(امام حسین(ع)؛ چراغ هدایت و شهادت) و به همت آستان‌های مقدس حسینی و عباسی همزمان با خجسته زاد روز انوار علوی برگزار می‌شود.

در این جشنواره از شخصیت‌های مختلف مذهبی، سیاسی، فرهنگی، روحانیون و اساتید حوزه علمیه از سراسر جهان دعوت به عمل آمده است.

جشنواره فرهنگی جهانی بهار شهادت که هرساله از سوی آستان‌های مقدس حسینی و عباسی به مناسبت میلاد باسعادت امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل العباس(ع) و امام سجاد(ع) در کربلا برگزار می‌شود، از جمله جشنواره‌ها و فعالیت‌های دینی و فرهنگی است که به هدف فرهنگ‌سازی جامعه، افزایش آگاهی دینی و فکری و تشریح آثار و نتایج انقلاب امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

فعالیت‌های این جشنواره شامل سخنرانی شخصیت‌های مختلف از سراسر جهان، شب شعر، جلسات معارفه هیئت‌های شرکت‌کننده، جلسات زنانه، جلسات پژوهش دینی و نمایشگاه بین‌المللی کتاب کربلا است که با حضور ۱۳ کشور و بیش از ۱۸۰ انتشاراتی در این شهر در حال برگزاری است.

در ابتدای این مراسم که با حضور شخصیت‌های فرهنگی، دینی و دانشگاهی داخلی و خارجی و پوشش خبری گسترده از سوی رسانه‌های صوتی و تصویری محلی و خارجی همراه بود، حاج اسامه الکربلائی، قاری و مؤذن حرم مطهر حسینی به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید پرداخت.

پس از آن شیخ عبدالمهدی الکربلائی، متولی شرعی آستان مقدس حسینی، پیام هیئت امنای حرمین مطهر حسینی و عباسی به جشنواره دوازدهم را قرائت کرد.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن خوشامدگویی به میهمانان خارجی و داخلی این جشنواره و تبریک اعیاد شعبانیه،گفت: ماهیت چالش‌ها و فتنه‌هایی که کشور عراق و جهان اسلام در حال گذر از آن است، هرچند که در ظاهر به ویژگی خشونت‌های خونبار از انفجار، بریدن سرها، آدم‌ربایی و آوارگی متصف باشد اما افراط، تکفیر و فساد عقلی، فکری و فرهنگی، بزرگترین چالشی است که باید در دیدگاه، عمل، اندیشه و رسانه به آن توجه کرد.

وی که در مراسم افتتاحیه جشنواره فرهنگی بهار شهادت در حرم مطهر امام حسین(ع) سخن می‌گفت، اظهار کرد: نبرد امام حسین(ع)، نبرد رسیدن به بصیرت نافذ و چشم‌انداز روشن و آگاهانه امور بود که هوی و هوس‌های سیاسی و عبادت دنیا و طاغوت باعث دور شدن آن از دل‌ها شده بود. نبرد اتخاذ موضع شجاعانه‌ای است که تردید به آن راه ندارد. نبرد رسانه صادقی است که حقیقت جعل و گمراهی مدعیان اسلام را فاش می‌کند.

کربلایی بیان کرد: امروز بین تصویری از اسلام تحریف‌شده و مسخ‌شده زندگی می‌کنیم که از سوی مدارس، دانش‌سراها و روش‌های آموزشی دارای عناوین دینی پر زرق و برق و بوق‌های رسانه‌ای ارائه شده‌اند؛ رسانه‌هایی که در دل‌های فریفته‌شدگان این روش‌ها نفوذ کرده‌اند و تصور می‌کنند که جانشین خداوند بر روی زمین هستند. چنین اندیشه و رسانه‌ای را اموالی تقویت می‌کنند که می‌بایست برای آبادانی سرزمین اسلام و بیداری مردم آن هزینه می‌شد. چنین رسانه‌ها و اندیشه‌ای روش قتل و خونریزی را در هر مکانی از زمین گسترده خدا تقویت می‌کند. امروز نبرد واقعی نبرد بین چنین اسلام تحریف‌شده و بین کسانی است که نماینده اسلام ناب محمدی و جوهر فطرت اسلامی و دعوت به همزیستی مبتنی بر احترام متقابل با هردیدگاهی هستند.

نماینده حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در کربلا با اشاره به اینکه مدرسه تکفیر و افراط توانسته است همزیستی مسالمت‌آمیز بین مسلمانان را تهدید کند و حتی فرهنگ توحش، قتل و بی‌آبرویی را به مشخصه بارزی در صفحات شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فرهنگ‌سازی جمعی اسلامی تبدیل کند، افزود: از همین منظر یکی از گروه‌های تکفیری فیلمی پخش می‌کند که در آن ده‌ها نوجوان 10 ساله از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در حال یادگیری قرآن هستند سپس استاد آنها از منبر بالا می‌رود و به آنها می‌گوید جایزه نوجوانانی که مقام اول را به دست آورند، این است که با دست خود می‌توانند اسرای مسلمان را که به دست تکفیری‌ها افتاده است، بکشند و برخی از این کودکانی که چنین توهمی به آنها شده است که با این قتل در رسیدن به بهشت از دیگران سبقت می‌گیرند، برای کشتن اسرا با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

در ادامه این مراسم، شیخ حیدر السهلانی، به نمایندگی از ریاست اداره اوقاف شیعیان عراق، پیام ایشان به این جشنواره را قرائت نمود. در این پیام ضمن اشاره به مشکلات موجود در جامعه جهانی و تجاربی که بشر در طول تاریخ کسب نموده بر اهمیت تجدیدنظر عقلای بشر در روش‌های حل مشکلات بشری و مدیریت امور زندگی بشر تأکید شده است.

پس از آن، مضر الآلوسی، شاعر بزرگ عرب شعری بسیار زیبا برای حاضران خواند.

در ادامه این مراسم، فارض اسماعیل اوف، استاد تاریخ اسلام از کشور گرجستان و رئیس هیئت گرجی حاضر در این جشنواره در سخنانی ضمن تبریک اعیاد خجسته میلاد امام حسین، امام زین‌العابدین و حضرت عباس(علیهم السلام)، امام حسین(ع) را شاخه‌ای از شجره طیبه و فرزند دو شخصیت بزرگ اسلام یعنی امام علی(ع) و حضرت زهراء(سلام الله علیها) دانست که ثمره و محصول آن در کربلا شکوفا شد.

پس از سخنان رئیس هیئت گرجی، سیدمحمد ابراهیم پاکیزی، رئیس مجلس علمای کابل، با اشاره به حدیث شریف نبوی «إنّ مثل أهل بيتي كسفينة نوح من ركبها نجا ومن تخلّف عنها هلك»(به راستی که مثل أهل بیت من در میان شما، همانند کشتی نوح است که هر کس سوار آن شود نجات خواهد یافت و هر کس تخلف کند، هلاک خواهد شد) به همگان توصیه نمود که از داستان پسر نوح پند گرفته و برای داشتن زندگی امن و سالم از روش امام حسین(ع) پیروی نمایند.

مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «بهار شهادت» همچنین شاهد تجلیل از تنی چند از خانواده‌های معظم شهدای جهاد کفایی بود که فرزندانشان جان عزیز خویش را در راه دفاع از عراق و مقدسات آن فدا نمودند.

captcha