توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان؛ از مؤلفه‌های اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3484696
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
نقش مراکز رشد در تحقق اقتصاد مقاومتی/

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان؛ از مؤلفه‌های اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه سیاسی: مدیر مرکز رشد فناوری گناباد، یکی از مؤلفه‌های اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی را توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و تصریح کرد: در واقع کاربردی کردن دانش و استفاده موثرتر از آن در گسترش ظرفیت‌ها و ارتقای درجه بهره‌برداری از منابع است که تحقق یک اقتصاد دانش‌بنیان را ممکن می‌سازد.

علیرضا جاویدعربشاهی، مدیر مرکز رشد فناوری گناباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری، کاهش بیکاری، افزایش تولید ملی و حل مشکلات معیشتی مردم را جزو اولویت‌های اقتصادی کشوردانست و گفت: دشمن پس از پیاده‌سازی سناریوهای مختلفی مانند جنگ سخت و جنگ نرم علیه ملت ایران، اکنون جنگ اقتصادی را به صورت همه‌ جانبه در دستور کار قرار داده است و از طریق تحریم‌های ظالمانه سعی در به زانو درآوردن کشور دارد.
وی افزود: در چنین شرایطی بهبود معیشت مردم و رفع معضل بیکاری از طریق اجرای مدل بومی موسوم به اقتصاد مقاومتی امکان‌پذیر است و دلیل تاکیدات پیاپی امام خامنه‌ای نیز در همین راستا است.
جاویدعربشاهی نقش مراکز رشد فناوری به عنوان متولی اصلی حمایت از واحدهای فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان را نقشی کلیدی در تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان و اظهار کرد: یکی از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری در بهمن‌ماه 1392 با هدف بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 20  ‌ساله ابلاغ شده است، پیشتازی اقتصاد دانش‌ بنیان، افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه است که این امر بدون تشکیل و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان محقق نمی‌شود.
نقش مراکز رشد در ایجاد اشتغال پایدار
وی به اهمیت نقش مراکز رشد در ایجاد اشتغال پایدار اشاره و ابراز کرد: مراکز رشد از طریق حمایت از توسعه کسب و کارهای مبتنی بر دانش، زیرساخت‌های لازم را برای ایجاد اشتغال پایدار فراهم می‌آورد؛ همچنین توسعه فناوری در کشور می‌تواند با تولید ثروت و کاهش وابستگی کشور به نفت، زمینه را برای افزایش ظرفیت تولید و رفع نیازهای جامعه فراهم کند.
جاویدعربشاهی یکی از مؤلفه‌های اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی را توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و تصریح کرد: در واقع کاربردی کردن دانش و استفاده موثرتر از آن در گسترش ظرفیت‌ها و ارتقای درجه بهره‌برداری از منابع است که تحقق یک اقتصاد دانش‌بنیان را ممکن می‌سازد.
وی ورودی‌های مراکز رشد فناوری را یکی از چالش‌های جدی در زمینه توسعه این مراکز بیان و تاکید کرد: مراکز رشد فناوری از طریق جذب افراد تحصیل کرده و توانمند که دارای ایده‌های فناورانه برای ایجاد کسب و کارهای دانش‌بنیان هستند، می‌توانند زمینه را برای تقویت اقتصاد دانش‌بنیان و اعتلای صنعت کشور فراهم کنند.
مدیر مرکز رشد فناوری گناباد ادامه داد: اگر دانشگاه‌ها نتوانند زمینه را برای توانمندسازی دانشجویان در خصوص ورود به چرخه تولید و اقتصاد فراهم کنند، قطعاً مراکز رشد نیز با چالش جدی روبرو خواهند شد.
عدم تاثیرگذاری دانشگاه آموزش محور در توسعه اقتصادی کشور
جاویدعربشاهی با اشاره به سیستم آموزشی رایج در دانشگاه‌های کشور بیان کرد: امروزه باید بدانیم نسل دانشگاه آموزش محور دیگر نمی‌تواند در توسعه اقتصادی کشور نقش تأثیرگذاری داشته باشد، لذا باید دانشگاه‌ها از طریق ایجاد بسترهای مناسب جهت تشویق دانشجویان و استادان هیئت علمی به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان مراکز رشد فناوری را کمک کنند تا از طریق حمایت‌های پیش‌بینی شده شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه یابند.
وی ضعف قوانین در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر چالش‌های فراروی مراکز رشد عنوان و اظهار کرد: علی‌رغم اینکه چند سالی است بحث حمایت‌های قانونی از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار مجلس شورای اسلامی و دولت قرار گرفته است اما هنوز هم ضعف‌هایی در قوانین موجود در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله مسائل موجود در مالکیت فکری و نحوه‌ حمایت‌های مالی وجود دارد.
جاویدعربشاهی درباره اقدامات عملی که مراکز رشد در راستای تحقق شعار سال می‌توانند انجام دهند، ابراز کرد: مراکز رشد با توجه به ماموریتی که در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد محلی مبتنی بر دانش دارند، می‌توانند گام‌های موثری در جهت اجرایی کردن اقدامات اساسی که مقام معظم رهبری در سخنرانی اولین روز امسال در حرم مطهر رضوی ایراد فرمودند، بردارند.
حمایت از تولید داخلی از طریق توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان
وی تصریح کرد: حمایت از تولید داخلی از طریق توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، کمک به دانش‌بنیان شدن بنگاه‌های اقتصادی، کمک به انتقال فناوری و ارتقای بهره‌وری از جمله اقداماتی است که مراکز رشد فناوری باید در اولویت کاری خود قرار دهند.
جاویدعربشاهی با رد صحبت‌هایی مبنی بر کیفیت پایین محصولات داخلی، به وجود شرکت‌های دانش‌بنیانی که در فضای رقابت با شرکت‌های بزرگ خارجی توانسته‌اند روی پای خود بایستند اشاره و بیان کرد: به‌طورکلی سوء مدیریت، نبود واحد تحقیق و عدم توجه به واحد کنترل کیفیت از دلایل اصلی کیفیت پایین محصولات داخلی به شمار می‌رود که مراکز رشد از طریق مشاوره‌های تخصصی و کمک به راه‌اندازی و حمایت از واحدهای تحقیق و توسعه می‌توانند نقش بسزایی در افزایش کیفیت محصولات داشته باشند.
captcha