پنجمین استقبال شاعرانه «سپندوار» از سفر نوروزی رهبر انقلاب به مشهد
کد خبر: 3483681
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹

پنجمین استقبال شاعرانه «سپندوار» از سفر نوروزی رهبر انقلاب به مشهد

گروه هنر: پنجمین استقبال شاعرانه از سفر نوروزی رهبر معظم انقلاب در قالب شب شعر سپندوار با حضور شعرای برجسته کشور شب گذشته در حسینیه آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، پنجمین شب شعر سپندوار، استقبال شاعرانه از سفر نوروزی رهبر معظم انقلاب به مشهد، شب گذشته، 25 اسفندماه با حضور شاعران برجسته کشور در حسینیه آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای مشهد برگزار شد.
پنجمین استقبال شاعرانه «سپندوار» از سفر نوروزی رهبر انقلاب به مشهد برگزار شد
در ابتدای این مراسم سید محمدحمزه موسوی، قاري مشهدي آیاتی از سور ضحی و کوثر را تلاوت کرد، سپس حجت‌الاسلام علی عدالتی‌مجد، دبیر انجمن شعر طلاب خراسان رضوی، با بیان اینکه ما درصدد این هستیم که در سال‌های آینده جایزه ادبی امام خامنه‌ای را داشته باشیم، ابراز کرد: بر اين اساس در صورت موفقيت و حمايت این جایزه را برای اشعار درباره امام(ره)، انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب، شهيدان و شهدای دفاع مقدس در سطح جهان اسلام اعطا کنیم.
وی همچنین اضافه کرد: این سرزمین از همان زمان که امام رضا(ع) به شاعر شیرین سخن، دعبل خزاعی برای شعرش هدیه دادند، به عنوان محیطی برای سرودن اشعار ولایی و ولایت فقیه بنیانگذاری شد.
پنجمین استقبال شاعرانه «سپندوار» از سفر نوروزی رهبر انقلاب به مشهد برگزار شد
وی پس از سخنانش رباعی‌ با موضوع رهبر معظم انقلاب و بیعت با ایشان در اولین روز سال، حزب‌الله لبنان، مقابله با آل سعود و ... را قرائت کرد.
در ادامه محمود اکبرزاده، اشعاری با موضوع امام رضا(ع)، حضرت زهرا(س)، رهبر معظم انقلاب، پایداری و حمایت از ایشان و همچنین وحدت خواند و بر لزوم وحدت در بین مسلمانان تأکید ویژه کرد.
محمد نیک، غلامرضا شکوهی، حسین اسرافیلی، مصطفی محدثی‌خراساني نیز از سایر اساتید برجسته شعر حاضر در پنجمین شب شعر سپندوار بودند که به شعرخوانی پرداختند.
پنجمین استقبال شاعرانه «سپندوار» از سفر نوروزی رهبر انقلاب به مشهد برگزار شد
محمد نیک با اشاره به شعرخوانی شعرا در سالن تشریفات آستان قدس رضوی در 30 سال قبل، در حضور رهبر معظم انقلاب و حضور خودش در این مراسم، همان شعری را خواند که در آن مراسم در حضور رهبر معظم انقلاب قرائت کرده بود؛ وی در ادامه گفت: ایشان مصرع آخر را چندبار تکرار کردند و غزل معروشان که می‌فرمایند: «هرچند دلبسته دنیا نیم اما، دلبسته یاران خراسانی خویشم» با خط حسین امیرخانی به من هدیه دادند.
نیک با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به همه شعرا محبت دارند اما کلمه «یاران خراسانی» اختصاصی است، ابراز کرد: حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب دو هفته پیش توضیح داده بودند که آقا هروقت مشهد بودند با پنج یار خراسانی‌شان جلسات خصوصی شعرخوانی داشتند؛ آقای باقرزاده که جزو این پنج نفر بودند، گفته بودند آقا آن زمان بعد از درگذشت برخی یاران فرموده بودند: «گذشت عمر و به دل یاد دوستان باقیست/ شکست ساغر و آن نشئه همچنان باقیست» تا آنجا که در انتهای شعر فرمودند: «به جز کمال ز یاران انجمن ما را/همین بقا و سهی ماند و قهرمان باقیست».
پنجمین استقبال شاعرانه «سپندوار» از سفر نوروزی رهبر انقلاب به مشهد برگزار شد
بنابر اين گزارش، در این مراسم حجت‌الاسلام بهاء‌الدین عباسی، هوشنگ راد، علیرضا عزیزپور، مجتبی ابوالقاسمی، منیژه رضوان، حجت‌الاسلام سید حسین سیدی، رضا اسماعیلی، رضا رجبی، مسعود يوسف‌پور، الهه بیت ‌مختاری، فاطمه طارمی، غلامرضا رضاپور، مجتبی فرزدقی(کیان)، آیت‌الله سید حیدر علوی‌نژاد، مفسر قرآن کریم از کشور افغانستان، حجت‌الاسلام سید محمد موسوی تبتی از پاکستان، حجت‌الاسلام محمدعلی صفری‌زرافشان، علیرضا حیدری، رضا صادقی، نوید اطاعتی، سید محسن علوی و ... نیز به شعرخوانی پرداختند.
موضوع اشعار خوانده شده در این شب شعر حضرت زهرا(س)، امام رضا(ع)، امام زمان(عج)، انتظار، رهبر معظم انقلاب، انقلاب اسلامی، بصیرت، بیداری اسلامی، سید حسن نصرالله، حزب‌الله، ولایتمداری و ... بود.
پنجمین استقبال شاعرانه «سپندوار» از سفر نوروزی رهبر انقلاب به مشهد برگزار شد
در انتهای این مراسم نیز ماهنامه فرهنگی ـ هنری تاک، کتاب سری در 120 حدیث نبوی با مطلع یا علی، مجموعه شعر هدیه عمر و کتاب معجزه باران، به عنوان یکی از معجزات امام رضا(ع) نیز به شرکت‌کنندگان اهدا شد.
يادآور ميشود، کمال تخلص احمد کمال‌پور، سهی، تخلص ربیع‌الله صاحب‌کار، قهرمان تخلص محمد قهرمان و بقا تخلص علی باقرزاده است؛ این افراد شعرای خاص و یاران خراسانی رهبر معظم انقلاب بودند.
captcha