اختتامیه اولین دوره طرح ملی اولوالالباب قرآن کریم
کد خبر: 3476658
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
در مشهد صورت گرفت:

اختتامیه اولین دوره طرح ملی اولوالالباب قرآن کریم

گروه فعالیت های قرآنی: مراسم اختتامیه طرح ملی اولوالالباب، اولین دوره تربیت مربی تدبر در قرآن کریم، به همت مؤسسه تدبر در قرآن و سیره مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم اختتامیه طرح ملی اولوالالباب، اولین دوره تربیت مربی تدبر در قرآن کریم، با حضور آیت الله سید‌محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و جمعی از فعالان قرآنی شرکت‌کننده در این طرح امروز، 29 بهمن‌ماه، در مجتمع فدک مشهد برگزار شد.

آیت‌الله سید محمد سعیدی، امام جمعه قم در مراسم اختتامیه طرح ملی اولوالالباب دوره تربیت مربی تدبر در قرآن کریم که، 29 بهمن در مجتمع فدک مشهد برگزار شد، ابراز کرد: با عنایت و اذن خدا مفتخریم در کشور قرآن و حدیث زندگی می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر برخی کشورهای اسلامی با ادعای اسلام، توزیع و نشر قرآن، خود را قرآنی می‌دانند و از حدیث فاصله گرفته‌اند؛ ولی کشور ما مفتخر است که بین عترت و قرآن فاصله نگرفته و یکی بودن را پذیرفته و تلاش می‌کند به الزامات این دو ثقل پایبند باشد.

آیت الله سعیدی با اشاره به آیه یک سوره ابراهیم «الَر كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ، اين كتابي است كه بر تو نازل كرديم تا مردم را از تاريكيهاي (شرك و ظلم و طغيان) به سوي روشنایی (ايمان و عدل و صلح) به فرمان پروردگارشان درآوري، به سوي راه خداوند عزيز و حميد»، گفت: خروج ‌از‌ ظلمات دارای وجوهی است.

وی با اشاره به این وجوه تأکید کرد: اولین وجه، خروج از شک به یقین است، زیرا اگر در شک ماندگاری باشد، رویش نیست؛ دومین وجه هدایت از بدعت به سنت است زیرا اگر مردم به دستمایه سنت مجهز نشوند بدعت ایجاد خواهند کرد و این بدعت هم دارای وجه درونی مانند شهرت و حب‌نفس بوده و هم وجه بیرونی مانند شیطان دارد.

امام جمعه قم سومین وجه خروج از ظلمت را خروج از گمراهی به هدایت عنوان و تشریح کرد: مردم در ابتدا سفید هستند و باید بر این سفیدی ها نقشی زنند زیرا این نقش ها تعیین کننده مسیر زندگی آنان است.

هدایت به نور به اذن الهی صورت می‌گیرد

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) چهارمین وجه، را خروج از کفر به ایمان یعنی خروج از وادی خطرات کفر به وادی ایمن دانست و ابراز کرد: با توجه به این آیه وسائل و آسان‌سازی کارها به دست خداست زیرا مربی واقعی اوست.

آیت‌الله سعیدی با بیان این که ظلمت دارای راههای متفاوتی است، اضافه کرد: ظلمت شاخه شاخه است ولی نور یک حقیقت به هم پیوسته بوده که در پرتو آن همه مجموعه ها تعریف می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که هدایت به سوی نور، مختص نبی اکرم(ص) نبوده و قابل تسری به همگان است، اظهار کرد: بالاترین مربی، رسول الله(ص) است که از آینه وجود ایشان، جلوه این مأموریت یعنی هدایت؛ در وجود حضرت فاطمه زهرا(س) و ائمه(ع) متبلور شده است.

امام جمعه قم شناختن نور، شناختن ظلمت ها و قدرت هدایت مردم از ظلمات به نور را از ویِژگی های دعوت کنندگان بشر از ظلمت به نور دانست و به مربیان قرآن و مبلغان توصیه کرد: در عرصه‌هایی که دارای توان و تخصص هستید، هدایت کننده مردم باشید؛ زیرا ورود در عرصه‌‌های مختلف بدون تخصص باعث گمراهی خود و دیگران می‌شود.

در ادامه حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: پیامبر اکرم(ص) گفتمانی را به وجود آورد که توانست شرق و غرب را فتح کند و امروز فرصتی فراهم شده تا این گفتمان به واسطه انقلاب اسلامی در دنیا مطرح شود و افراد بسیاری را به سمت خود جذب کند.

وی به موج اسلام‌خواهی در دنیا اشاره و اظهار کرد: این گفتمان نگرانی‌های عمیقی را در جریان استکبار به وجود آورده است و باعث شده این گونه در مقابل ما ایستادگی کنند؛ زیرا راه دیگری برای جلوگیری از جریان اسلام خواهی ندارند.

حجت‌الاسلام پژمانفر با بیان این که ادبیات مقاومت امام راحل(ره) معادلات دنیا را به هم زده است، تصریح کرد: ادبیات مقاومت نه تنها در ایران بلکه در غزه، یمن، عراق، سوریه و فلسطین توانسته مردم را بیدار و با خود همراه کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید به این راه تمسک جست و با تدبر در آیات الهی راه را برای کسانی که به دنبال گشایش بن بست‌ها هستند، عرضه کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام مهدی مقامی، مديرعامل مؤسسه تدبر در قرآن و سيره مشهد نیز در این مراسم تصریح کرد: با تدبر در قرآن ظلمت از باطن انسان برطرف می‌شود و هر کسی با قرآن نشست و برخاست داشته باشد؛ اثرات مثبت و سلبی قرآن شامل حال او خواهد شد.

قرآن؛ موجود زنده است

وی قرآن را موجودی زنده دانست و اظهار کرد: قرآن موجودی غیرزنده و اثر باستانی نیست، بلکه زنده و دارای روح و باطن بوده که روی انسان تأثیرگذار است، تلاوت قرآن در دنیا سبب همراهی این کلام الهی در برزخ با انسان شده و در قیامت شفیعی است که شفاعتش مورد قبول واقع می‌شود.
 
حجت‌الاسلام مقامی وظیفه بشر را در مقابل قرآن بیان و تشریح کرد: وظیفه ما صحیح خوانی، فهم و عمل به قرآن است و تا وقتی قرآن کریم درست خوانده نشود، درست هم فهمیده نمی‌شود، همچنین تا زمانی که این کلام الهی به درستی فهم نشود؛ به خوبی هم عمل نخواهد شد.

تدبر در قرآن یک وظیفه عمومی است

مديرعامل مؤسسه تدبر در قرآن و سيره مشهد حداقل مراتب قرآن را تدبر دانست و ابراز کرد: اگر تدبر در قرآن صورت نگیرد، مورد عتاب قرار می‌گیریم، زیرا تدبر در قرآن یک وظیفه عمومی است و هیچگاه از مکلفان سلب نمی‌شود.

حجت‌الاسلام مقامی به تشریح طرح ملی اولوالالباب پرداخت و گفت: در این طرح 130 نفر از فرهیختگان دانشگاهی، حوزوی و فعالان قرآنی 10 استان خراسان رضوی، تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، کرمانشاه، فارس، چهارمحال و بختیاری، گلستان، لرستان و همدان حضور یافتند.
 
مديرعامل مؤسسه تدبر در قرآن و سيره مشهد ادامه داد: حجج الاسلام محمد‌حسین الهی‌زاده، جمال ایزدی، عباس بابایی، مصطفی عطاران و تقی‌زاده، اساتید حوزه علمیه خراسان را از جمله اساتید مدرس در این دوره دانست.

وی در پایان اضافه کرد: طرح ملی اولوالالباب در قالب 10 دوره در طول تابستان و پائیز سال جاری و به مدت 192 ساعت آموزشی برگزار شد که در ادامه سال آینده قصد داریم در 10 استان دیگر این طرح را برگزار کنیم.

یادآور می شود، این طرح با مشارکت مؤسسه تدبر در قرآن و سیره مشهد و همکاری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استان‌های مختلف برگزار شد که در پایان این مراسم از 10 برگزیده این دوره به تفکیک هر استان یک نفر تقدیر شد.
captcha