رویکرد امام به آینده انقلاب بر محوریت گفتمان مهدویت است
کد خبر: 3476422
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
فتاحيان:

رویکرد امام به آینده انقلاب بر محوریت گفتمان مهدویت است

گروه سياسي: عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد امام به آینده انقلاب، بر محوریت گفتمان مهدویت است و تحقق چشم‌انداز انقلاب اسلامي، تحقق جامعه مهدوي است.

به گزارش خبرگزاري بين المللي قرآن(ايكنا) از چهارمحال و بختياري، محمدحسین فتاحیان عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد روز گذشته 27 بهمن‌ماه در نشست «بازخوانی ثقلین انقلاب اسلامی؛قانون اساسی وصیت نامه امام راحل» كه به همت معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي واحد چهارمحال و بختياري و دانشگاه فرهنگيان استان برگزار شد در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به موضوع نشست گفت:ثقلین انقلاب اسلامی وام گرفته از حديث شريف پیامبر اکرم(ص)؛«اني تارك فيكم الثقلين»است که در این حدیث، پیامبر گرامی اسلام نقشه راه آینده را مشخص می کند و افزود: این حدیث در واقع ره‌نگاشت آینده است و نگاه ما به ثقلین انقلاب اسلامی هم، همین طور است .
وي با يادآوري گستردگي موضوع ثقلين انقلاب اسلامي، به بحثي مقدماتي و سرفصل جديدي با عنوان « رويكردبه آينده درانديشه امام ومقام معظم رهبري»پرداخت.
فتاحیان تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک پدیده تاریخی نیست بلکه یک پدیده تاریخ ساز است و افزود: آنهایی که می‌گویند انقلاب پیروز شده است و کار تمام شده است، انقلاب را یک پدیده می دانند و لذا می گویند رفتار انقلابی و منش انقلابی و شیوه‌های انقلابی جایگاهی ندارد.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی از جنس عاشورا است و لذا فرا زمانی و فرامکانی است؛ همان طور که می گویند کربلا منطقه نیست، منطق است.
مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به ارتباط مستقیم این بحث با آینده پژوهی انقلاب اسلامی به ارائه مباحثی در این خصوص پرداخت.
فتاحیان گفت: آینده پژوهی یک دانش فرارشته‌ای است و چهارراه علوم است و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و در تمام رشته‌ها قابل استفاده است.
ثقلين انقلاب اسلامي و آينده‌نگري امام
وی افزود: ثقلین انقلاب اسلامی شامل وصیت‌نامه امام راحل و قانون اساسی است که مبتنی بر دیدگاه آینده نگارانه امام است که جایگاه خاصی در ساختن آینده ما دارد.
فتاحیان اظهار کرد: اساسا دیدگاه و نظرات امام خمینی (ره) دیدگاه های یک شخصیتی است که از ابتدای ورود به مبارزه تا انتها، یک دیدگاه آینده نگر است و یک بینش جدی آینده نگر پشتوانه آن است.
وی افزود: امام خمینی (رض) انقلابی را رهبری کرد که می‌توانست تبدیل به کودتا و یا هرچیز دیگری شود اما تنها دیدگاه آینده نگر امام بود که توانست این چنین از گردنه‌ها و فراز و نشیب‌های بسیار خطرناک، این انقلاب را عبور دهد.
شاخصه‌هاي سيره امام بر اساس دید آینده‌نگرانه
فتاحیان در ادامه برخی از شاخص‌های سیره امام را بر اساس همین دید آینده نگرانه تبیین نمود.
وی اولین شاخصه را تقدم تلاش بر نتیجه دانست به این معنی که ما مامور به وظیفه هستیم و باید تلاش کنیم و در این مسیر به «احدی الحسنیین» می‌ رسیم.
به گفته فتاحیان، دومین شاخصه درسیره امام، عمل‌گرایی و توجه به مقتضیات زمان و مکان است.
پژوهشگردانشگاه گفت: امام انقلابی را رهبری کردند که به طور جدی معطوف به آینده است  که در این مسیر ضرورت‌هایی هم پیش روی ما هست که امام و مقام معظم رهبری به طور جدی روی آن تاکید داشتند مانند خود اتکایی، توجه دائمی به قدرت‌مندی و توان نظامی والگو شدن جامعه اسلامی.
نگاه امام به بحث ناسيوناليزم
وی افزود: امام نگاه بسیار زیبایی به بحث ناسیونالیزم دارند و تصريح كرد:امام در عين حال كه بر اساس مباني اعتقادي اصالت نزد ايشان، امت است و ملي گرايي و ملت پرستي در نگاه ايشان جايگاه ندارد اما به اين معنا نيست كه ملت بي اعتبار است.
فتاحيان ادامه داد: در نگاه امام اصالت با امت است ولي ملت به طور جدي داراي اعتبار است، لذا امام مي گويند جامعه ايران بايد الگو شود.
وي اظهار كرد: امام رابطه خاصی با مردم داشت و بدون هیچ تکبری مردم را ولی نعمت خود و خودش را خدمت‌گزار مردم می دانست و این یک شاخصه جدی است برای کسانی که می خواهند در جمهوری اسلامی مسئولیت‌ بپذیرند.
نگاه به آينده در ديدگاه امام
مدرس دانشگاه در ادامه نگاه به آينده در ديدگاه امام قبل از پيروزي و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي را به صورت اجمالي تبيين كرد.
به گفته وي، دردوره قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، نگاه به آينده بر محوريت نظريه ولايت فقيه است كه تفاوت اساسي نگاه امام با ساير رهبران ديني را نشان مي دهد.
  فتاحيان، ویژگی بسیار مهم امام را ارائه الگوی بدیع با عنوان نفی سلطنت و طرح بحث نظام ولایت فقیه دانست و افزود:
امام، نظریه ولایت فقیه را با نگاه به آینده برای رهبری انقلاب ارائه می دهند.
مدرس دانشگاه عنوان كرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد امام به آینده انقلاب، بر محوریت گفتمان مهدویت است.
وی در توضيح اين مطلب افزود: مطابق شاخص‌های ارائه شده از عمل و اندیشه امام، دیدگاه آينده نگرانه امام در مبارزه، مبتنی بر امانت الهی و تشکیل دولت مُمَهِّد ظهور امام زمان (عج) است.
فتاحيان تصريح كرد:تحقق چشم انداز انقلاب اسلامي، تحقق جامعه مهدوي است و در نگاه امام، جمهوري اسلامي مرحله گذاري است كه مردم و مسئولين بايد اين امانت را به امام زمان(عج) بسپارند.
پژوهشگر دانشگاه با اشاره به فرمايش امام مبني بر «حفظ نظام جمهوري اسلامي از اوجب واجبات است»، تصريح كرد: در جامعه مهدوي هر فردي در جايگاه خود بايد براي ساختن آن كمك كند و نقش فرد در گرو نيل به اهداف انقلاب اسلامي بسيار گران‌قدر است.
وي در پايان با يادآوري مجدد موضوع نشست، يادآوري كردند وصيت نامه سياسي الهي امام، نقشه راه، راهنماي آينده و رهنگاشتي براي گذار از فراز و نشيب هاي آينده است.


رویکرد امام به آینده انقلاب، بر محوریت گفتمان مهدویت است

رویکرد امام به آینده انقلاب، بر محوریت گفتمان مهدویت است

رویکرد امام به آینده انقلاب، بر محوریت گفتمان مهدویت است

captcha