شماره پنجاه و نهم فصلنامه «اقتصاد اسلامی» منتشر شد
کد خبر: 3469102
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵

شماره پنجاه و نهم فصلنامه «اقتصاد اسلامی» منتشر شد

گروه اقتصاد: شماره 59 فصلنامه علمی - پژوهشی «اقتصاد اسلامی»، به صاحب‌امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سردبیری عباس عرب‌مازار منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، این شماره از  فصلنامه علمی – پژوهشی «اقتصاد اسلامی» حاوی شش مقاله با عناوین فقه اقتصادی و اقتصاد اسلامی اثر سیدحسین میرمعزی، جایگاه کرامت و آزادگی در پیشرفت انسانی از دیدگاه اسلام به قلم محمدجمال خلیلیان اشکذری و قاسم عسکری و بررسی رابطه ریسک و غرر در بازارهای مالی اسلامی به قلم سیدعباس موسویان و محمد علیزاده اصل است.

الگوی تخصیص زمان به کردار در راه خداوند متعال، کار و استراحت، نوشته مرتضی عزتی، تحلیل چالش‌های جریمه تأخیر تأدیه در بانکداری بدون ربا و ارائه راهکار جایگزین، به قلم وهاب قلیچ و فرشته ملاکریمی و آزمون رفتار حداکثرسازی سود در بانک اسلامی (مطالعه موردی بانک تجارت) اثر اصغر ابوالحسنی هیستیانی، ابوالقاسم اثنی‌عشری، جهانگیر بیابانی و محمد کهندل، دیگر مقالات این شماره از این فصلنامه هستند.

در چکیده مقاله «آزمون رفتار حداکثرسازی سود در بانک اسلامی (مطالعه موردی بانک تجارت)» آمده است: در جهت آزمون حداکثرسازی سود بانک مبتنی بر قانون عملیات بانکی بدون ربای ایران که با مبانی بانکداری اسلامی قرابت دارد، است. با توجه به هدف‌های بنگاه اقتصادی در اقتصاد اسلامی از جمله بانک اسلامی و با بهره­گیری از آزمون ناپارامتری اصل ضعیف حداکثرسازی سود به بررسی عملکرد یک بانک به­عنوان نمونه پرداخته است. نتیجه حاصله ناکارایی بانک پیش‌گفته در عملکرد دوره ده ساله (۱۳۸۳- ۱۳۹۳) است. در پایان علت این ناکارامدی تحلیل شده است.

علاقمندان می توانند برای تهیه این فصلنامه به سایت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  به نشانیhttp://poiict.org/category/eqtesad_islami مراجعه كنند.
captcha