جمع میان خوف و رجا؛ مهم‌ترین عامل در سلامت معنوی
کد خبر: 3467426
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
آیت‎الله قائنی مطرح کرد:

جمع میان خوف و رجا؛ مهم‌ترین عامل در سلامت معنوی

گروه اجتماعی: استاد حوزه بر لزوم توسعه فعالیت علمی و پژوهشی در زمینه شفادهندگی قرآن تاکید کرد و گفت: مومن باید دارای دو خصلت خوف و رجا یا امید و ترس باشد و جمع این دو است که ایمان انسان را تکمیل می‎‌کند؛ وجود این دو عنصر به حدی در سعادت بشری نقش آفرین است که تساوی بین این دو عامل باید به خوبی حفظ شود.

به گزارش خبرگزاری بین‏المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیتالله محمد قائنی پیش از ظهر امروز در همایش سلامت معنوی گفت: تاثیر معنویت، در سلامت مادی و جسمی، امری قطعی است که حس و شواهد نقدلی به آن شهادت می‏دهند.

وی افزود: حالات اشخاص نسبت به مسایل معنوی تاثیربسزایی در سلامت جسمی افراد و جهات مختلف زندگی آنها دارد؛ مقایسه‎ای که بین افراد معتقد به معنویت و افرادی که به ماورا اعتقادی ندارند این مفهوم را به خوبی نشان می‎دهند.

وی خاطرنشان کرد: در پرتو و سایه یاد و ذکر خدا، آرامش قلبی حاصل می‎شود؛ ذکر زبانی تنها یکی از مصادیق یاد خدا است؛ مقایسه بین افراد ذاکر خدا با افرادی که از یاد خدا غافل هستند یکی از نمودهای عینی این مساله است.

استاد حوزه بیان کرد: خودکشی یکی از آثار منفی و وحشتناک غفلت از یاد خدا است و افرادی که از خدا یاد نمی‎کنند به سمت خودکشی می‎روند.

قائنی گفت: الابذکرالله تطمئن القلوب در بردارنده معارف بسیاری است که پژوهش‎های بسیاری در این خصوص انجام شده است زیرا آثار و برکات بسیاری بر این آیه شریفه بار شده است.

وی افزود: مومن باید دارای دو خصلت خوف و رجا یا امید و ترس باشد و جمع این دو است که ایمان انسان را تکمیل می‎‌کند؛ وجود این دو عنصر به حدی در سعادت بشری نقش آفرین است که تساوی بین این دو عامل باید به خوبی حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: خوف از خدا به معنی ترس بی دلیل از خدا نیست بلکه این خوف به واسطه اعمال انسان خود انسان است ولی امید به معنوی امید به کرم الهی است نه فقط اعمال ما.

استاد حوزه بیان کرد: روایات بسیاری که در باب بیمار و آرامش دادن به بیماران و تحمل درد بیماران آمده است به حدی است که آن را معادل با حج دانسته‎اند؛ صبر بر بیماری علاوه بر پاداش اخروی از نظر سلامتی نیز برای افراد بسیار مهم است.

قائنی گفت: در قران کریم قرآن خود را شفا و رحمت برای مومنین دانسته است که در این زمینه روایات تفسیری بسیاری وارد شده است؛ در این زمینه شیخ کلینی روایتی را با چهار واسطه از امام صادق(ع) نقل کرده است که در اثبات متن خود قرآن بالاتر از این روایت نیست و این روایت بیان می‎کند که تاثیر قرآن بر سلامتی به حدی است که اگر بر مرده‎ای سوره حمد را هفتاد بار بخوانند و بیمار نجات یابد، جای تعجب نیست.

وی افزود: تاثیر استشفای به تربت سید الشهدا بر سلامتی از دیگر رازها و اسرار و گنج‎های هستی است؛ از نظر فقهی خوردن گل از محرمات کامل فقهی است ولی خوردن تربت سیدالشهدا(ع) به مقدار کم و برای استشفا استثنا شده است.

وی خاطرنشان کرد: اصل استشفای به این تربت امری قطعی است ولی شبهه‎ای ایجاد شد که چرا برخی افراد برای افراد چنین شفایی بوجود نمی‎آید که در این زمینه امام صادق(ع) بیان کردند که اگر کسی از این تربت استفاده کرد و بهره‎ای نبرد به دلیل ضعف در اعتقاد خود اوست.

captcha