به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از قم، آیتالله محمد قائنی پیش از ظهر امروز در همایش سلامت معنوی گفت: تاثیر معنویت، در سلامت مادی و جسمی، امری قطعی است که حس و شواهد نقدلی به آن شهادت میدهند.
وی افزود: حالات اشخاص نسبت به مسایل معنوی تاثیربسزایی در سلامت جسمی افراد و جهات مختلف زندگی آنها دارد؛ مقایسهای که بین افراد معتقد به معنویت و افرادی که به ماورا اعتقادی ندارند این مفهوم را به خوبی نشان میدهند.
وی خاطرنشان کرد: در پرتو و سایه یاد و ذکر خدا، آرامش قلبی حاصل میشود؛ ذکر زبانی تنها یکی از مصادیق یاد خدا است؛ مقایسه بین افراد ذاکر خدا با افرادی که از یاد خدا غافل هستند یکی از نمودهای عینی این مساله است.
استاد حوزه بیان کرد: خودکشی یکی از آثار منفی و وحشتناک غفلت از یاد خدا است و افرادی که از خدا یاد نمیکنند به سمت خودکشی میروند.
قائنی گفت: الابذکرالله تطمئن القلوب در بردارنده معارف بسیاری است که پژوهشهای بسیاری در این خصوص انجام شده است زیرا آثار و برکات بسیاری بر این آیه شریفه بار شده است.
وی افزود: مومن باید دارای دو خصلت خوف و رجا یا امید و ترس باشد و جمع این دو است که ایمان انسان را تکمیل میکند؛ وجود این دو عنصر به حدی در سعادت بشری نقش آفرین است که تساوی بین این دو عامل باید به خوبی حفظ شود.
وی خاطرنشان کرد: خوف از خدا به معنی ترس بی دلیل از خدا نیست بلکه این خوف به واسطه اعمال انسان خود انسان است ولی امید به معنوی امید به کرم الهی است نه فقط اعمال ما.
استاد حوزه بیان کرد: روایات بسیاری که در باب بیمار و آرامش دادن به بیماران و تحمل درد بیماران آمده است به حدی است که آن را معادل با حج دانستهاند؛ صبر بر بیماری علاوه بر پاداش اخروی از نظر سلامتی نیز برای افراد بسیار مهم است.
قائنی گفت: در قران کریم قرآن خود را شفا و رحمت برای مومنین دانسته است که در این زمینه روایات تفسیری بسیاری وارد شده است؛ در این زمینه شیخ کلینی روایتی را با چهار واسطه از امام صادق(ع) نقل کرده است که در اثبات متن خود قرآن بالاتر از این روایت نیست و این روایت بیان میکند که تاثیر قرآن بر سلامتی به حدی است که اگر بر مردهای سوره حمد را هفتاد بار بخوانند و بیمار نجات یابد، جای تعجب نیست.
وی افزود: تاثیر استشفای به تربت سید الشهدا بر سلامتی از دیگر رازها و اسرار و گنجهای هستی است؛ از نظر فقهی خوردن گل از محرمات کامل فقهی است ولی خوردن تربت سیدالشهدا(ع) به مقدار کم و برای استشفا استثنا شده است.
وی خاطرنشان کرد: اصل استشفای به این تربت امری قطعی است ولی شبههای ایجاد شد که چرا برخی افراد برای افراد چنین شفایی بوجود نمیآید که در این زمینه امام صادق(ع) بیان کردند که اگر کسی از این تربت استفاده کرد و بهرهای نبرد به دلیل ضعف در اعتقاد خود اوست.