در کرسی ترویجی بررسی عوامل روسپیگری عنوان شد؛
کمتوجهی به پژوهشهای علوم انسانی/ تبیین مهمترین عوامل گرایش به فساد جنسی
گروه حوزههای علمیه: کرسی ترویجی بررسی عوامل روسپیگری امروز، 15 دی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار و ضمن تبیین مهمترین عوامل گرایش به روسپیگری تاکید شد که در حوزه علوم انسانی متاسفانه بهای چندانی به پژوهشها داده نمیشود و گوئی احساس نیاز در جامعه وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین محمدی جورکویه، استاد حوزه و دانشگاه امروز 15 دی در کرسی ترویجی بررسی عوامل روسپیگری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تفاوت معنی فحشا با اصطلاحات فعلی و رایج حقوقی گفت: تنفروشی از نظر اسلامی، پذیرش رابطه نامشروع در برابر یک پاداش اقتصادی و غیر اقتصادی که در مسایل غیر اقتصادی امکان کسب رتبه و مزایاتی اجتماعی و فرهنگی و... منظور باشد.
وی افزود: اگر به طور دقیق مسئله فحشا یا تن فروشی را بررسی کنیم میبنیم که این مفهوم با مفهوم لاابالی گری جنسی متفاوت است؛ حتی این مسئله امروزه در کشورهایی چون هلند و آلمان به یک مسئله ساده شغلی مبدل شده است که برای تایید قانونی بودن، مالیات نیز از این افراد اخذ میشود.
کاهش سن فحشا
این استاد حوزه بیان کرد: یکی از مسایل نگران کننده این موضوع در جامعه ما پایین آمدن سن تنفروشی و فحاشهگری است که امروز نسبت به بیست سال گذشته این سن 15 سال کاهش یافته و از 30 سال به 15 سال رسیده است.
جورکویه بیان کرد: افزایش فحشای زنان متاهل یکی از آسیبهای مهم در این زمینه است که بسیاری از شوهران این زنان نیز از این فساد مطلع هستند که این تعداد 12 درصد زنان خیابانی را تشکیل میدهند که عمده سن آنها زیر 29 سال است.
وی گفت: تنفروشی دارای عوامل مختلفی است که دارای مقتضیات، عوامل تاثیرگذار و موانع خاص است؛ دو نوع عامل فردی و اجتماعی در این زمینه اثرگذار است که در مسئله اجتماعی، فقر را میتوان مهمترین عامل در این زمینه دانست.
جورکویه اظهار کرد: فقر به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم جزء مقتضیات این امربه شمار میرود؛ فقر در مرتبه اول باعث میشود که این زنان برای تامین هزینههای زندگی خود به این سمت روی بیاورند.
وی گفت: در شکل غیر مستقیم نیز فقر باعث ایجاد گسست در خانوادهها شده و همین گسست عوامل منفی بعدی رابه دنبال دارد و باعث میشود که این زنان راه خود را به سمت دیگری کج کنند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: فقر، یک عنصر فراگیر اجتماعی است که در تمام دنیا چنین آسیبی به دنبال دارد و کشوری نمیتواند خود را از این عامل مبری بداند.
جورکویه قاچاق زنان را دومین عامل بزرگ در زمینه عوامل اجتماعی تنفروشی دانست و گفت: این عامل در جهان سومین پدیده درآمدزا از مسیر قاچاق است که در این مسئله زنانی که از روی ناچاری یا برای یافتن یک زندگی بهتر از کشورهای خود خسته شده اند از این طریق به کشورهای دیگر ترانزیت میشوند؛ قربانیان این امر یا دختران فقیر هستند یا کسانی هستند که از طریق فضای مجازی در دام این شیادان گرفتار شدهاند.
وی فرار از خانواده را از مهمترین عوامل تنفروشی در جوامع دانست و افزود: متاسفانه مسئله دختران فراری در کشور ما در سالهای اخیر به یک معضل تبدیل شده است و بر اساس آماری که تنها از سوی سازمان بهزیستی ارایه شده، در سال 73، 871 دختر فراری و در سال هشتاد، 4783 دختر فراری در کشور ثبت شدهاند که البته بسیاری از این دختران در این آمار وجود ندارند و مسیر بدتری انتخاب میکنند.
جورکویه گفت: یکی از عواملی که جزء موانع بهبود شرایط فحشا در کشور شده است، موضع فرهنگی ما نسبت به این گونه افراد است که همیشه طرد آنها را بهترین راه دانستهایم؛ در حالی که خداوند به ما تعلیم داده است که چگونه باید از گناهکاران بگذریم تا آنها در مسیر درستتر گام بردارند و به همین خاطر است که این زنان از ترس رفتار خانواده و جامعه خود، هیچگاه به این سمت باز نمیگردند.
وی فقدان محیطهای حمایتی و اعتیاد را از دلایل دیگر توسعه فحشا در کشور دانست و گفت: اعتیاد زنان به طور گستردهای تنفروشی را ازدیاد بخشیده است و در موارد دیگر، مردان معتاد که توانایی اداره زندگی خود را ندارند ممکن است زنان و دختران خود را در این مسیر قربانی اعتیادشان کنند.
این استاد حوزه بیان کرد: دسته دیگری نیز وجود دارند که به دلیل اینکه در مسئله جنسی احساس نیاز میکنند و یا اینکه میخواهند از این مسیر به زندگی بهتری دست پیدا کنند وارد این فضا میشوند.
کمتوجهی به پژوهشهای علوم انسانی
همچنین حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمود خلیلی، استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی اختلالات جنسی مردان در خانواده نیز میتواند
زنان را به سمت آسیب اجتماعی روسپیگری سوق دهد. بخش زیادی از طلاقهایی که
در اجتماع رخ میدهد به واسطه عدم رضایت جنسی همسران است.
وی تاکید کرد:
دستگاههای فرهنگی باید در جهت روشنگری خانوادهها از این آسیب جدی تلاش
کنند تا این مسئله ریشهیابی شود. روسپیگری یک جرم جنسی محسوب میشود و در
این باره باید برای جلوگیری از این جرم و آسیب اجتماعی همه متولیان فرهنگی
به طور جدی به ارزیابی این پدیده بپردازند.
خلیلی گفت: نگاه اسلام به
غریزه جنسی انسان بدان صورت است که به این غریزه مشروعیت داده و پاسخگوئی
به این غریزه را در پناه خانواده میداند. کسی که به این غریزه به طور غیر
شرعی پاسخ میدهد دچار دو نوع جرم و کیفر شده است که یکی منافی عفت بوده و
دومی موجب اشاعه و ترویج این پدیده نادرست در جامعه خواهد شد.
وی با
بیان اینکه این دو ابعاد مهم در انجام جرم روسپیگری باید به خوبی تفکیک شود، تصریح کرد: در جرایم جنسی با منافی عفت و اشاعه فحشاء مواجه هستیم که باید
نسبت به ترویج آن از مجازات و کیفرهای سختی استفاده شود؛ چرا که ترویج فحشا قابل مسامحه نیست.
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه عنوان
کرد: در حوزه پژوهش باید به این آسیب اجتماعی ناپسند توجه شود تا ابعاد آن
به خوبی مورد ارزیابی قرار گیرد، به خصوص در مورد اختلالات جنسی در کانون خانواده باید
توجه ویژهای شود.
وی اظهار کرد: متاسفانه در حوزه علوم انسانی بهای
چندانی به پژوهشها نمیشود و گوئی احساس نیاز در جامعه وجود ندارد. در این
عرصه باید روشهای پژوهشی را متفاوت دید و چالشها را به عنوان یک پدیده و
معلول ببینیم و در یک فرآیند علمی، پژوهش را ارزیابی کنیم.
خلیلی در
رابطه با برخی از دغدغههای پژوهشی گفت: در بررسی این جرم محدودیتهای
زیادی برای آمار وجود دارد و این آمار در سطح کشور محرمانه است و پژوهشگر
برای تحقیق خود دستیابی به منبعی کامل و شخص ندارد.
وی بیان کرد: باید
به سمت پیشگیری از این پدیده حرکت کرد و خطرات جدی روسپیگری به خوبی تبیین
شود و با ارائه راه کار و الگوی مناسب آفتها و آسیبها شفافسازی شود.