معیارهای انتخاب صحیح همسر تغییر کرده است
کد خبر: 3454808
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸

معیارهای انتخاب صحیح همسر تغییر کرده است

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: در معیارهای انتخاب همسر باید شاخص‌های دینی و اسلامی لحاظ شود، ولی اکنون شاهد هستیم با توجه به افزایش رفتارهای تجمل‌گرایانه در جامعه، معیارهای انتخاب صحیح همسر نیز تغییر کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر ارزانی، کارشناس مذهبی و معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: ازدواج یکی از مهمترین تصمیم‌ها در زندگی هر فرد است که براساس آن هر فرد می‌تواند سعادت و خوشبختی خود را تضمین و یا اینکه با یک تصمیم اشتباه، کل زندگی خود را تباه کند.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که به زید بن‌حارثه فرمودند «ازدواج کن تا پاکدامن باشی»، افزود: در حال حاضر شاهد هستیم که ازدواج‌ها متزلزل و اعتمادها نیز سلب شده است.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: باید در معیارهای انتخاب همسر شاخص‌های دینی و اسلامی لحاظ شود، ولی اکنون شاهد هستیم متأسفانه با توجه به افزایش رفتارهای تجمل‌گرایانه در جامعه، معیارهای انتخاب صحیح همسر نیز تغییرکرده که این رویه موجب بالا رفتن سن ازدواج و افزایش آمار طلاق شده است.
ارزانی بیان کرد: متدین و با ایمان بودن، صلاحیت خانوادگی، هم‌کفو و هم‌سطح بودن، اخلاق حسنه، عفت و پاکدامنی، آسان‌گیری ازدواج، دوری از تشریفات بیهوده و تجملات در مراسم ازدواج، پائین آوردن سطح توقعات از شاخص‌های مهم ازدواج سالم در اسلام است.
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان پایبندی به ارزش‌های اخلاقی را از جمله مهمترین معیارهای همسر شایسته از دیدگاه اسلام عنوان کرد و افزود: بیشترین توصیه‌های پیشوایان دینی در مورد توجه به وجود ارزش‌های اخلاقی در بین کسانی که قصد ازدواج دارند، آورده شده است.
ارزانی با اشاره به اینکه ازدواج به‌عنوان سنگ بنای اولیه خانواده و عاملی اساسی برای زوجیت و همدلی دو جوان، زمینه بالندگی و پیشرفت همسران به‌شمار می‌آید، گفت: انسان‌ها می‌توانند در سایه اندیشه، ایمان واقعی و در پناه زوجیت شایسته با اطمینان و صلابت برناکامی، فراز و نشیب‌های زندگی چیره شوند و مصمم و استوار از گذرگاه اسفل‌السافلین به سوی اعلاعلیین که همان مقصود خلقت است، راهی بگشایند.
وی بیان کرد: نداشتن شناخت، نبود تفاهم، تکراری شدن، دخالت خانواده و زیاده‌خواهی‌ها از مهمترین علل اصلی طلاق و از هم‌پاشیدگی خانواده‌ها است.
وی افزود: ازدواج‌هایی که همراه با احساسات، تجملات و چشم و هم‌چشمی‌‌ها انجام می‌شود، از دوام و استحکام کمتری برخوردار است و اکثر آن‌ها منجر به پاشیدگی کانون گرم خانواده‌ها، طلاق، سرگردانی فرزندان و نهایتاً معضلات فرهنگی و اجتماعی می‌شود.
ارزانی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات ازدواج جوانان، عدم امنیت شغلی و اشتغال برای آنان است، گفت: مشکلات اقتصادی و مسکن باعث بالا رفتن سن ازدواج در میان جوانان و عدم رغبت به فرزند‌آوری در میان خانواده‌ها خواهد شد.
وی تصیریح کرد: بی بند و باری‌های اجتماعی و انحراف اخلاقی جوانان تا حد زیادی ناشی از فراهم نبودن شرایط ازدواج برای جوانان یا به تعبیر دقیق‌تر، افزایش سن ازدواج است، البته اگر جوان به خدا توکل کند و تلاش و کوشش کند، بدون تردید همان‌طور که خداوند در قرآن وعده داده او را بی‌نیاز خواهد کرد.

captcha