قمه‌ بر سر زدن عزاداری محسوب نمی‌شود/ بهانه‌ به دست بدخواهان اهل بیت(ع) ندهیم
کد خبر: 3453560
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

قمه‌ بر سر زدن عزاداری محسوب نمی‌شود/ بهانه‌ به دست بدخواهان اهل بیت(ع) ندهیم

گروه اجتماعی: مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی اردبیل گفت: قمه بر سر زدن، تیغ بر پشت زدن و... هر چند موجب اضرار به نفس نباشد و وهن دین تلقی نشود، اساساً عزاداری نیست

سیدمحمد سیدسیاح، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی استان اردبیل و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، با بیان اینکه خرافات دراستان اردبیل کاهش یافته ولی ریشه‌کن نشده است، افزود: خوشبختانه در ماه محرم امسال درسطح استان اردبیل خرافات چندانی گزارش نشده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه حاجت گرفتن از عکس ائمه معصومین نوعی بدعت و شرک خفا محسوب می‌شود، افزود: شرک یعنی غیر خدا را پرستیدن یا غیر خدا را مستقل از خدا، مؤثّر در کاری دانستن یا خدا را در انجام کاری محتاج موجودی دیگر دانستن؛ لذا واسطه قرار دادن یک موجود بین خودمان و خدا را ابداً نمی‌توان شرک دانست.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه علما و فقها با حاجت گرفتن ازعکس ائمه معصومین(ع) موافق نیستند، افزود: قمه بر سر زدن، تیغ بر پشت زدن و... هر چند موجب اضرار به نفس نباشد و وهن دین تلقی نشود، اساساً عزاداری نیست. در سالهای گذشته نظر برخی از مراجع عظام شیعه ازجمله آیت‌الله شیرازی، سید ابوالحسن اصفهانی، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درباره قمه‌زنی حرام اعلام شده است.
وی افزود: بعضا درگوشه و کنار برخی روستاهای استان اردبیل شاهد خرافاتی مانند به جوش آمدن علم و... هستیم، که برخی به دلیل سوء استفاده از احساسات مردم وبه دنبال آن جمع‌آوری نذورات اقدام به این کار می‌کنند که عقل وشرع هم این عمل را تأیید نمی‌کند.
وی گفت: نباید شیعیان با چنین کارهایی بهانه‌ای به دست بدخواهان اهل بیت(ع) بدهند که شیطان‌های وهابی و غربی به دنبال بهانه برای تخریب تشیع هستند.

 

captcha