مروری بر خواسته‌های نخبه‌های قرآنی ندسا/ رسیدگی به فعالان قرآنی انصافاً اسراف نیست
کد خبر: 3444405
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
ایکنا گزارش می‌دهد؛

مروری بر خواسته‌های نخبه‌های قرآنی ندسا/ رسیدگی به فعالان قرآنی انصافاً اسراف نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: شیراز طی روزهای اخیر میزبان سی و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیروی دریایی سپاه پاسداران بود. در این گزارش مروری بر سخنان و خواسته‌های برخی از برگزیدگان این مسابقات داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، قرآن به عنوان منشور زندگی مسلمانان نقش اساسی در قسمت‌های مختلف انقلاب اسلامی ایران ایفا می‌کند به طوری که این کتاب آسمانی را کتاب قانون انقلاب اسلامی می‌شمارند.
در این راستا مسلماً تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی باید برگرفته از آموزه‌های قرآن باشد و توجه به این کتاب آسمانی سرلوحه امور تمام بخش‌های آن باشد. به همین منظور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌های قرآنی متنوعی در اقشار مختلف اجرا شده و می‌شود.
یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در این خصوص انجام می‌شود، ایجاد رقابت‌ها و برگزاری مسابقات قرآن است که بعضاً خود موجب رونق بیشتر فعالیت‌های قرآنی در کشور می‌شود. اما در این میان رقابت‌های قرآنی نیروهای مسلح رنگ و بوی دیگری دارد چرا که در آن‌ها به کار گرفتن تمام قدرت‌های نظامی و مادی در اختیار قرآن کریم، تجلی می‌یابد.

تجلی عظمت انقلاب اسلامی در فعالیت‌های قرآنی نیروهای مسلح
به راستی هنگامی که نیروهای مسلح با یونیفرم‌های نظامی خود در پای رحل‌های قرآن می‌نشینند، به خوبی می‌توان عظمت انقلاب اسلامی را مشاهده کرد که توانسته است این چنین الفتی را میان قرآن کریم و نیروهای نظامی خود ایجاد کند.
رقابت‌های قرآنی نیروهای مسلح همه ساله در رده‌های مختلف ناجا، ارتش و سپاه برگزار می‌شود و چه بسا بسیاری از چهره‌های بزرگ قرآنی کشورمان در این رقابت‌ها حضور می‌یابند و می‌درخشند.
مسابقات سراسری قرآن نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز یکی از این مسابقات که امسال شیراز میزبان سی و چهارمین دوره این رقابت‌ها با حضور 180 نفر از قرآنیان برگزیده ندسا در دو بخش کارکنان و وظیفه بود.
در این گزارش به سراغ برخی از برگزیدگان این رقابت‌ می‌رویم و سخنانی چند پیرامون برکت قرآن در زندگی آنان و همچنین میزان اثرگذاری قرآن در میان نیروهای مسلح و احیاناً درددل‌های آن‌ها می‌خوانیم.
محمد دیانت، نفر اول رشته حفظ کل این دوره از مسابقات در بخش کارکنان از منطقه دوم ندسا در این رابطه به خبرنگار ایکنا می‌گوید: من در خانواده قرآنی به دنیا آمدم به طوری که برادر بزرگم دکتر دیانت نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن ایران است لذا این مسئله باعث شده است که من نیز از کودکی به سمت فعالیت‌های قرآنی روی آورم.

آرامش درون؛ نخستین برکت گام‌ نهادن در راه قرآن
وی ابراز کرد: به راستی نمی‌توان برکات حفظ قرآن را در زندگی انسان بیان کرد مگر اینکه خود فرد در این راه گام نهد تا بتواند آن را حس کند ضمن اینکه همیشه نخستین برکت قدم نهادن در این عرصه آرامش در درون و زندگی است.

نیروهای مسلح ایران،‌ نیروهای نظامی و اعتقادی هستند
دیانت با تأکید بر اینکه اگر کسی در راه قرآن قدم نهاد، این قرآن حتماً مسیر زندگی او را اصلاح می‌کند، به ترویج فعالیت‌های قرآنی در میان نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: بحمد الهی به برکت این کتاب آسمانی که به عنوان کتاب اصلی نظام ما مطرح است، نیروهای مسلح ما تنها یک نظامی صرف نیستند بلکه در حقیقت نیروهای نظامی و اعتقادی این نظام هستند.
وی ادامه داد: این مفهوم بدان معناست که نیروهای مسلح ما در حقیقت کار خود مقدس می‌شمارند چرا که در راه اعتقادات خود با جان و دل از کشورشان دفاع می‌کنند.

استفاده بیشتری از نخبه‌های قرآنی شود
دیانت در ادامه سخنان خود به بر لزوم توجه بیشتر مسئولان قرآنی به گسترش آموزش‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: درست است که مسئولان قرآنی کشور نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند اما در زمینه آموزش قرآن باید سرمایه‌گذاری بیشتری شده و از نیروهای نخبه قرآنی استفاده شود.

لزوم راه‌اندازی نهضت آموزش قرآن در کشور
این حافظ کل قرآن با تأکید بر اینکه باید نهضت آموزش قرآن در کشور راه افتد، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز مطالبه فرمودند باید تلاش کنیم تا این نهضت در زمینه حفظ، روخوانی و روانخوانی در کشور راه اندازی شود.
بنا بر این گزارش، سیدعلی حسینی، نفر اول رشته حفظ 20 جزء بخش کارکنان از منطقه دوم ندسا هم در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: من از سال 86 رسماً حفظ قرآن را شروع کردم اما در این مدت بهره‌ها و برکت‌های فراوانی را از این فعالیت در زندگی شخصی خود دیده‌ام به طوری که کل خانواده من نیز قرآنی شده‌اند و هر کدام به نوعی به این مسئله روی آورده‌اند.
وی همچنین به برکت قرآن کریم در میان نیروهای مسلح کشورمان اشاره کرد و گفت: جنگ 8 ساله ما همه چیز را ثابت کرد زیرا  تجهیزات نظامی ما قابل مقایسه با نیروهای مسلح سایر کشورها نبود اما آن چیزی که توانست ما را پیروز کند معنویت بود و بهترین راه برای رسیدن به معنویت نیز قرآن است.

رسیدگی به فعالان قرآنی سرمایه‌گذاری برای کشور است
حسینی در این راستا خواستار رسیدگی به فعالان قرآنی شد و گفت: انصافاً رسیدگی به فعالان قرآنی اسراف نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای کشور است و هرچقدر بتوانیم نیروهای قرآنی خود را تقویت کنیم در واقع بنیه معنوی کشور را تقویت کرده‌ایم که این مسئله به رشد و توسعه کشور منتج می‌شود.
به گزارش ایکنا، راغب چسباوی، رتبه دوم قرائت تحقیق بخش ناوی از منطقه سوم ندسا هم به خبرنگار ما گفت: من تقریباً از سن 6 سالگی وارد عرصه فعالیت‌های قرآنی شدم و در این راه موفقیت‌هایی نیز نظیر کسب رتبه اول مسابقات قرآن اوقاف خوزستان به دست آوردم.
وی با تأکید بر اینکه مسلماً قرآن کریم در زندگی من نیز مانند سایر فعالان قرآنی برکات زیادی داشته است، گفت: برکت‌هایی که در این راه به دست آورده‌ایم شاید در هیچ راه دیگری نمی‌توان به دست آورد که از جمله آن می‌ توان به دیدار با مقام معظم رهبری، تلاوت قرآن در هنگام غبارروبی حرم مطهر امام رضا(ع)، دیدار با مراجع عظام تقلید و غیره اشاره کرد.
چسباوی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن در رده‌های مختلف عنوان کرد: کسب عنوان در مسابقات تنها قسمتی از فعالیت‌های قرآنی است و انس با قرآن و فهمیدن و اجرای آن بسیار مهمتر از کسب عنوان است.

لزوم تربیت کادر متخصص قرآنی در کشور
این فعال قرآنی در پایان بر لزوم تربیت کادر متخصص قرآنی در کشور جهت ارتقا و گسترش فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم فعالیت‌های قرآنی را به نحو مطلوب و شایسته در کشور گسترش دهیم لازم است که از افراد متخصص قرآنی استفاده شود لذا باید تلاش‌های بیشتری جهت تربیت کادر متخصص قرآنی صورت گیرد.
در ادامه این گزارش پیمان علیزاده، رتبه اول رشته مفاهیم سطح دو بخش ناوی از ستاد من سوم ندسا نیز به خبرنگار ایکنا گفت: من حدود 11 سال است که به عنوان قرآن‌آموز و مربی در رده‌های مختلف نونهالان، نوجوانان و بزرگسالان در بندر ماهشهر فعالیت می‌کنم.
وی، نخستین برکت گام نهادن در راه فعالیت‌های قرآنی را بی‌نیاز از مخلوق دانست و گفت: وقتی که انسان در این مسیر گام می‌نهد و هرچه بیشتر با آموزه‌های این کتاب آسمانی آشنا می‌شوند، مسلماً این آموزه‌ها در تمام زندگی او ساری و جاری می‌شوند.

امکانات بیشتری برای فعالیت‌های قرآنی تخصیص یابد
علیزاده در ادامه سخنان خود بر لزوم تخصیص امکانات بیشتر جهت توجه به فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: امروزه به اندازه کافی رسانه‌های غربی بر روی فرهنگ ملت ایران دارند کار می‌کنند اما در مقابله با این هجمه‌های فرهنگی من به عنوان یک مربی قرآن نمی‌توانم نقش امکانات هم را ایفا کنم لذا لازم است که برای این مسئله حداقل هم‌تراز با تبلیغات غرب برای فعالیت‌های قرآنی امکانات فراهم شود تا بتوانیم نتایج بهتری را به دست آوریم.
این گزارش می‌افزاید، عادل حیدری، رتبه اول قرائت تحقیق در بخش ناوی از رده فاوا پشتیبانی گروه سبحان ازبندرعباس آخرین شخصی بود که به سراغ او رفتیم که به خبرنگار ایکنا گفت: ما در نیروهای مسلح خود قدرت عظیمی به نام معنویت داریم که در نیروهای مسلح دیگر کشورها نیست.

وجود روحیه شهادت‌طلبی در میان نیروهای مسلح به برکت حاکمیت معنویت است
وی، وجود حس شهادت طلبی در میان نیروهای مسلح کشورمان را یک امتیاز بزرگ و برتر نسبت به سایر نیروهای مسلح کشورهای دیگر دانست و گفت: این مسئله تنها در سایه حاکمیت معنویت بر نیروهای مسلح محقق شده است.
حیدری در پایان بر لزوم توجه به فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم کشور تأکید کرد و گفت: خواهشی که من از مسئولان قرآنی دارم این است که برای فعالیت‌های قرآنی تنها به سطح شهرها اکتفا نکنند و این مسائل را در دورافتاده‌ترین نقاط کشور و مناطق محروم هم ببینند زیرا در سایه انجام چنین فعالیت‌هایی است که می‌توان آگاهی و بصیرت ملت را افزایش داد.

captcha