جهل زدایی؛ هدف عزاداری برای امام حسین(ع)/ پاسخ گروه‌های تکفیری به مودت ذی القربی چیست؟
کد خبر: 3385815
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
آیت‌الله سعیدی بیان کرد:

جهل زدایی؛ هدف عزاداری برای امام حسین(ع)/ پاسخ گروه‌های تکفیری به مودت ذی القربی چیست؟

گروه اندیشه: امام جمعه قم گفت: در زیارت اربعین امام حسین(ع) که تنها معصومی هستند که برایشان مراسم چهلم گرفته می‌شده و می‌گیرند، آمده است که «ایشان خونشان را تقدیم شما کرد تا مردم را از جهالت حیرت و گمراهی نجات دهد» بنابراین عزاداری ما نیز برای این است که هدف بزرگ اباعبدالله(ع) یعنی جهل‌زدایی را محقق کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، امام جمعه قم در اجتماع بزرگ لبیک یا حسین که ظهر امروز، 23 مهرماه در شهرک شهید رجایی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه شناخت دلایل عزاداری مهم‌ترین گام در راه تأمین اهداف سید و سالار شهیدان است، توضیح داد: طبق بیان امیرالمومنین(ع) در هرکاری نیاز به شناخت و معرفت داریم.

تعظیم شعائر الهی و مودت ذی القربی؛ حکمت‌های زیارت امام حسین(ع)

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، با بیان اینکه آنچه از طرف اهل بیت(ع) به ما توصیه شده این است که شرکت در مجالس اباعبدالله باید برای تعظیم شعائر الهی باشد، به توضیح حکمت‌های عزاداری برای امام حسین(ع) پرداخت.

وی گفت: همه ما مسلمانان چه شیعه و چه سنی که پیرو قرآن و پیامبر اکرم(ص) هستیم باید بدانیم که مطالبه الهی این است که «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى، بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم مگر دوستى در باره خویشاوندان و هر کس نیکى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد]»](شورا/ 23) زیرا هر چند اجر پیامبران(ع) با خداست اما مسلمانان با هر مذهبی که داشته باشند باید اجر رسالت رسول خدا(ص) که مودت ذی القرباست را بپردازند.

وهابی‌ها و گروه‌های تکفیری پاسخ این آیه را چگونه می‌دهند؟

امام جمعه قم با اشاره به اعتقاد کسانی که عزاداری برای اهل بیت(ع) را شرک می‌دانند، اضافه کرد: وهابی‌ها، گروه‌های تکفیری و منحرف باید بگویند که پاسخشان نسبت به این آیه که اجر پیامبر(ص) را مودت ذی القربی دانسته است، چیست؟ امروز که بسیاری از برادران و خواهران اهل  سنت و حتی از ادیان دیگر مانند مسیحیان در عزای اباعبدالله(ع) شرکت می‌کنند، چرا عده‌ای که ساخته و پرداخته دشمن هستند و پیرو رسول الله(ص) نیستند، مودت ذی القربی را پاس نمی‌دارند؟

جهل زدایی؛ هدف امام حسین(ع) و عزاداری ما است

وی در بیان دومین حکمت عزاداری برای امام حسین(ع) به فرازی از زیارت اربعین امام حسین(ع) اشاره کرد و توضیح داد: در زیارت اربعین امام حسین(ع) که تنها معصومی هستند که برایشان مراسم چهلم گرفته می‌شده و می‌گیرند، آمده است که خطاب به خداوند عرض می‌کنیم: «ایشان خونشان را تقدیم شما کرد تا مردم را از جهالت حیرت و گمراهی نجات دهد» بنابراین عزاداری ما نیز برای این است که هدف بزرگ اباعبدالله(ع) یعنی جهل‌زدایی را محقق کنیم.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه جهل بزرگ‌ترین مشکل بشر از ابتدای خلقت تا امروز بوده است و باعث گناه و فاصله گرفتن از خدا شده است به بیان مثال‌هایی در این زمینه پرداخت و ادامه داد: بعد از اینکه برادران حضرت یوسف(ع) متوجه می‌شوند که ایشان عزیز مصر شده است، حضرت یوسف(ع) بعد از سخنان آنها فرمود: به خاطر دارید که با یوسف و برادرش چه کردید؟ و فرمود: شما جاهل بودید که مرتکب آن کارها شدید، بنابراین جهل ممکن است باعث شود تا انسان برادر خودش را هم بکشد.

وی با اشاره خارج کردن انسان‌ها از ظلمت‌ها و از جمله ظلمت جهل به نور به عنوان هدف بعثت پیامبران ادامه داد: زمانی که خاندان امام حسین(ع) به اسارت رفتند عده‌ای در مسیر کوفه، شام و ... به اباعبدالله(ع) و خاندان ایشان جسارت کردند، امام(ع) فرمود: «می‌دانی ما که هستیم؟ آیا قرآن خوانده‌ای که خداوند فرموده است: «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى» ذی القربی در این آیه ما هستیم» و پس از آن شخص متوجه اشتباهش شد و همه کسانی که بر علیه اهل بیت(ع) فضاسازی کرده بودند را لعنت کرد بنابراین علت این اهانت‌ها هم جهل است.

اهل سنت به اهل بیت(ع) ارادت دارند

امام جمعه قم در پایان سخنانش با اشاره به دعوت رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید به وحدت توضیح داد: برادران و خواهران شیعه از ابتدای کودکی با شیر پاک و حضور در مجالس اهل بیت(ع) نام اهل بیت(ع) بر زبانشان بوده است و با ولایت رشد کرده‌اند؛ برادران و خواهران اهل سنت نیز از کودکی چیز دیگری به آنها گفته شده است و در نتیجه مذهب و فکر دیگری دارند اما هر چند هزار سال برنامه‌هایی امت اسلام را فرقه فرقه کرد اما کسانی که امروز هستند، ذهنیت دیگری دارند زیرا به اهل بیت(ع) ارادت دارند به گونه‌ای که همه این‌ها با هم یکی نیستند.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه با جسارت نمی‌شود کسانی که در مسیر دیگری هستند را به مسیر اهل بیت(ع) آورد، اضافه کرد: با زبان خوش، مهربانی و همدلی می‌شود دیگران را به سمت مکتب اهل بیت(ع) هدایت کرد همانطور که اباعبدالله با شهادشان و مجلسی که برای ایشان برگزار می کنیم این فرصت را برای ما فراهم کردند.

captcha