ائمه جمعه به روزمرگی گرفتار نشوند
کد خبر: 3365369
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳

ائمه جمعه به روزمرگی گرفتار نشوند

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در قزوین با بیان اینکه ائمه جمعه نباید به روزمرگی گرفتار شوند، گفت: لازمه این مهم آن است که نماز جمعه در هر منطقه دارای شاکله باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین،  حجت‌الاسلام عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در مراسم  معارفه مسئول جدید دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان قزوین که صبح امروز در دفتر نماینده ولی فقیه استان قزوین برگزارشد، با بیان این که گاهی نماز جمعه به یک نماز معمولی و متعارف تبدیل می‌شود، اظهار کرد: در حقیقت ما باید آرزویمان این باشد که در هر روستایی که  11 نفر می‌توانند در نماز جماعت جمعه شرکت کنند، نماز جمعه برپا شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: وقتی که قرار است برای همان 11  نفر امام جمعه تعیین کنیم، باید احساس کنیم این امام جمعه باید شاخصه‌های یک رهبر دینی در ابعادی کوچک‌تر را داشته باشد تا عظمت نماز جمعه از حیث آن متصدی اصلی و شخصیت محوری که امام جمعه است، محفوظ بماند و شأن آن پایین نیاید.

امام جمعه قزوین ادامه داد: از نظر ارشادی، معنویت، حاکمیت دینی و سبک زندگی اسلامی و در منویاتی که مقام معظم رهبری که به انواع مختلف مطرح کرده‌اند، تفاوتی میان شهر و روستا و منطقه کوچک و بزرگ وجود ندارد و همه جا باید نماز جمعه با کیفیت بالا و در شأن این امر مقدس و الهی برگزار شود.

تجربیات موفق در برگزاری نماز جمعه‌ها به همه مناطق استان منتقل شود

این مقام مسئول با اشاره به شهرهایی که در آن نماز جمعه برگزار می‌شود، تأکید کرد: این شهرها در هر منطقه جغرافیایی استان باید مانند یک شجره طیبه به هم مرتبط و متصل باشند، به گونه‌ای که تجربیات موفق در هر منطقه به سرعت به نماز جمعه‌های مناطق دیگر استان منتقل شود.

عابدینی با اشاره به اینکه جلسات ماهانه ائمه جمعه، جلسات اتاق فکری است، بیان کرد: باید در هر جلسه آن یک گام بلند برای ارتقای وضعیت نماز جمعه‌ها، افزایش جمعیت و کیفیت نماز جمعه‌ها برداشته شود، به طوری که اگر 12 جلسه ائمه جمعه برگزار می‌شود، 12 گام بلند را به خوبی احساس کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه ممکن است شرایط ارتقای وضعیت نماز جمعه در استان قزوین همچون استان‌های دیگر نباشد، افزود: اما در استان قزوین برادری، انسجام و منطقه جغرافیایی به گونه‌ای است که به سادگی و سهولت می‌توان ارتباط میان شهرها و ائمه جمعه را برقرار کرد و این مهم در توسعه نماز جمعه نقش اساسی و مهمی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در مرکز استان باید کاری کند که ائمه جمعه با یکدیگر ارتباطات جدی داشته و یک امام جمعه نباید به روزمرگی گرفتار شود و لازمه این مهم آن است که نماز جمعه در هر منطقه دارای شاکله باشد.

وی با تأکید بر این که برپایی و ارتقای نماز جمعه‌ها تنها وظیفه امام جمعه نیست، بیان کرد: یکی از ارکان اصلی نماز جمعه، سفارش به تقوا است و خداوند در قرآن بیش از80 بار امر به تقوا کرده است و غریب به اتفاق این سفارش‌ها جمعی است و این مهم به خوبی بیان کننده آن است که باید همه مسئولان در برپایی با شکوه نماز جمعه مشارکت داشته باشند.


بسیاری از گرفتاری‌ها و مفاسد با برپایی نماز جمعه رفع می‌شود

امام جمعه قزوین با اشاره به آیه شریفه یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّه، عنوان کرد: خداوند در قرآن اهمیت برپایی نماز جمعه را بیان می‌کند، اما گاهاً برای روزی که متعلق است به نماز جمعه، برای مسائل دیگر چندین برابر تبلیغ می‌شود.

این مقام مسئول توسعه ورزش را در جامعه ضروری خواند و با بیان این که برگزاری یک روز ورزش در هفته بسیار کم است، گفت: مسئولان باید کاری کنند تا مردم هر روز هفته بخشی از وقت خود را به ورزش بپردازند اما  زمان آن نباید همزمان با برپایی نماز جمعه باشد.

گفتنی است در این مراسم که اولین حضور حجت‌الاسلام عابدینی در جلسات پس از عمل جراحی قلب وی بود و تنها مدت کوتاهی را در جلسه حضور داشت، حجت‌الاسلام‌ مسعود خمسه‌ای به عنوان رییس جدید شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قزوین منصوب و از زحمات حجت‌الاسلام‌ محمدتقی بهبودی، رییس سابق این نهاد تقدیر شد.

captcha