آل سعود به وظایف شرعی و قانونی در قبال حریم امن الهی عمل کند
کد خبر: 3364767
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
خطیب جمعه هامبورگ:

آل سعود به وظایف شرعی و قانونی در قبال حریم امن الهی عمل کند

شعب خارجی: آیت‌الله رمضانی در خطبه‌های نماز جمعه هامبورگ با اشاره به حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه، گفت: آل سعود باید برای حفظ جان زائران و حفظ حریم خانه امن خداوند بدون تساهل و سهل‌انگاری به وظایف شرعی و قانونی خود عمل کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا، آیت‌الله رمضانی، امام جمعه و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ دیروز، 27 شهریورماه، در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با مروری بر «رسالة الحقوق» امام سجاد(ع)، گفت: در این رساله که محتوا و مضمونش، ما را از بررسی سندی آن بی‌‌نیاز می‌کند و در کتاب‌های مختلف حدیثی از جمله تحف‌العقول آمده، به بیش از 50 حق اشاره شده است که هر کدام در زندگی اخلاقی و معنوی انسان، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

وی بیان کرد: در رسالة الحقوق، اولین حق مورد اشاره مربوط به حق خداوند متعال است «حَقُّ اللَّهِ الْأَکْبَرُ عَلَیْکَ أَنْ تَعْبُدَهُ وَ لَا تُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِکَ بِإِخْلَاصٍ جَعَلَ لَکَ عَلَى نَفْسِهِ أَنْ یَکْفِیَکَ أَمْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ؛ اما حق خداوند بر تو که بزرگ‌تر از همه حقوق است، این است که او را عبادت کنی و هیچ چیز را شریک او قرار ندهی. هرگاه این حق خداوندی را لباس عمل پوشانده و به زیور اخلاص آراستی، خداوند بر خود واجب کرده که امر دنیا و آخرت تو را کفایت کند».

امام جمعه هامبورگ گفت: یکی از آموزه‌های مهم پیامبران الهی دعوت همه انسان‌ها به پرستش و توحید و دوری گزیدن از هر نوع طاغوتی است؛ لذا آیه 36 سوره مبارکه نحل می‌فرماید «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلالَةُ فَسِیرُواْ فِی الأَرْضِ فَانظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ؛ و در حقیقت در میان هر امتى فرستاده‏اى برانگیختیم تا بگوید خدا را بپرستید و از طاغوت فریب‌گر بپرهیزید، پس از ایشان کسى است که خدا او را هدایت کرده و از ایشان کسى است که گمراهى بر او سزاوار است؛ بنابراین در زمین بگردید و ببینید فرجام تکذیب‏‌کنندگان چگونه بوده است».

آیت‌الله رمضانی ادامه داد: بسیار روشن است که گرایش به خداوند امری فطری است و در نهان و نهاد هر انسانی وجود دارد؛ در اصول کافی(ط - الإسلامیه) می‌خوانیم «کُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ» و این گرایش جزء پاک‌ترین و مقدس‌ترین گرایشاتی است که خدای متعال در نهان هر انسانی از دوران کودکی تا پایان عمر وی قرار داده است. البته ممکن است برخی از افراد با اشتغال به امور دنیوی بر این گرایش پاک غبار کشیده باشند که نتیجه آن چه بسا انکار آیات الهی، پیامبران و کتاب‌های آسمانی شود.

وی اظهار کرد: انسان زمانی که با مشکلات و شدائد مواجه شده و از هر سبب دنیوی مأیوس شود، چنین باوری را در خود احساس می‌کند و از صمیم دل اعتراف به حقانیت خدای متعال می‌کند. به هر حال وفا به پیمان فطرت که نقش مهمی را در بهتر زندگی کردن آدمی ایفا می‌کند یکی از اسرار بعثت پیامبران الهی است که در تعبیر حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمده است «فَبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَیْهِمْ أَنْبِیَاءَهُ لِیَسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ؛ پس خداوند رسولان خود را در میان آنها مبعوث کرد و پیامبرانش را پی در پی فرستاد تا وفای به پیمان فطرت را از آنها بخواهند».

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ افزود: از سوی دیگر شاید فطرت بهترین دلیل و نشانه وجود حق تعالی برای هر انسانی است که در صدد نزدیک شدن به خداست. عبودیت عبارت است از اظهار کوچکی کردن و خود را به ذلت واداشتن و نهایت درجه کوچکی است و این عبادت فقط برای کسی است که دارای همه صفات جمال و جلال باشد و آن منحصر به خدای متعال است.

وی با بیان اینکه عبادت مخصوص خداوند است، گفت: خدواند در آیه 14 سوره مبارکه طه می‌فرماید «فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی؛ مرا پرستش کن و به یاد من نماز برپا دار» و در آیه 56 سوره ذاریات می‌فرماید «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛ و جن و انس را نیافریدم جز براى آنکه مرا بپرستند». قرآن‌ کریم بندگی را از مقاصد میانی خلقت و آفرینش انسان قرار داده تا به‌واسطه آن به خدای متعال قرب و نزدیکی حاصل شود.

آیت‌الله رمضانی عنوان کرد: در اسلام هر چیزی در رابطه با خدا بوده و به نوعی به حضرت حق مربوط باشد، عبادت شمرده می‌شود؛ از معرفت به خدا گرفته تا شکرگزاری نعمت‌های بی‌کران او، دعا و مناجات و نماز که جامع‌ترین عبادات دانسته می‌شود، همه جزو عبادت شمرده می‌شود.

خطیب جمعه هامبورگ ادامه داد: آنچه که از آموزه‌های اسلام استفاده می‌شود آن است که انسان باید تلاش کند تا همه حالات و سکنات او جزو عبادات دانسته شود؛ نه فقط نماز، روزه، حج، و صدقات و خدمت به خلق؛ بلکه حتی نظر کردن به عالم واقعی و یا امام عادل و یا پدر و مادر جزو عبادت شمرده شده است.

وی یادآور شد: انسان باید با معرفت و شناخت، خداوند متعال را عبادت کند و از میانه و اعتدال خارج نشود و نشاط در عبادت داشته باشد و آثار معنوی آن‌را در تمام حالات زندگی احساس کند.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ همچنین ضمن ابراز تأسف درباره سانحه دلخراش مکه مکرمه و همدردی با بازماندگان زائران متوفی و مجروح، گفت: ما جامعه مسلمانان اروپا به نمایندگی از همه مسلمانان از مدیریت ضعیف خاندان سعودی در این مورد ابراز تأسف داریم.

وی در پایان اظهار کرد: ما از آنان به صورت جدی می خواهیم در ایام حج که در پیش داریم در مورد حفظ جان زائران و حفظ حریم خانه امن خداوند بدون تساهل و سهل‌انگاری به وظایف شرعی و قانونی خود عمل کنند و در غیر این صورت مدیریت امور زیارت را به انسان‌هایی که اهلیت این کار را دارند واگذار کنند.

captcha