نشر سیره عملی اهل‌بیت(ع) برترین راهکار درمان معضل فخر فروشی است
کد خبر: 3361319
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
حجت‌الاسلام رضوی:

نشر سیره عملی اهل‌بیت(ع) برترین راهکار درمان معضل فخر فروشی است

گروه اجتماعی: رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: ترویج سبک زندگی اسلامی، نشر فرهنگ و سیره عملی اهل‌بیت(ع) و آشنا کردن عموم مردم با سنت‌های اسلامی بهترین راهکار درمان معضل فخر فروشی در جامعه است.

حجت‌الاسلام سید جواد رضوی، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: تفاخر در اصل به معنای خودستائی و فخر فروشی است که در دین مبین اسلام بسیار مورد مذمت واقع  شده و از رذایل اخلاقی به شمارمی‌آید.

وی در ادامه با اشاره به نکوهش قرآن درباب تفاخر و فخر فروشی بیان کرد: تفاخر وفخرفروشی حتی در بحث علم که به وفور در اسلام به آن سفارش شده نیز جایز نیست؛ بطوریکه در روایت واحادیث نقل است که علم را یاد نگیرید که در آن مباهات و فخر فروشی کنید.

حجت‌الاسلام رضوی اظهار کرد: تفاخر هیج زمانی جایز نیست اما اگر زمانی انسان بنا باشد به خود افتخار کند باید به تقوایی که حضرت حق به وی اعطا کرده افتخار کند و همچنین بر داشته‌های مثبتی مباهات ورزد که نه تنها به کسی آسیبی نمیزند، بلکه ضمن ایجاد حس رقابت سالم باعث پیشرفت و ترقی دیگران نیز شود ولی اگر برای سرکوب و تحقیر دیگران باشد مذموم و پسندیده نیست.

مسئول تولیت بیت تاریخی امام(ره) در خمین با بیان اینکه تفاخر باعث ایجاد فاصله طبقاتی و ترویج فرهنگ تجمل گرائی در جامعه خواهد شد ادامه داد: معضل فخر آسیب‌های فردی و اجتماعی زیادی به جامعه وارد می‌کند و درواقع می‌توان گفت که بسیاری از افسردگی‌های جوامع کنونی، اختلافات طبقاتی، تجمل گرائی و... ریشه در فخر فروشی دارد.

وی ترویج سبک زندگی اسلامی، نشر فرهنگ و سیره عملی اهل بیت(ع) و آشنا کردن عموم مردم با سنت‌های اسلامی را بهترین راهکار درمان معضل فخر فروشی دانست و افزود: همه آحاد مختلف جامعه اگر به آموزه‌های دین و بزرگان توجه کنند، قطعاً تفاخر در جامعه به مراتب کمرنگ و در پایان از بین خواهد رفت.

حجت‌الاسلام رضوی با بیان اینکه متأسفانه جامعه امروز بیش از گذشته به سمت فخر فروشی و تجمل گرائی گرایش یافته اظهار کرد: فرهنگ‌سازی دوری ازمعضل فخرو ترویج سبک زندگی اسلامی باید از رسانه ملی آغاز شود و در وهله اول مسئولان نظام نیز باید با رفتار و اعمال خود الگوی مردم باشند.

مسئول تولیت بیت تاریخی امام(ره) در پایان با اشاره به نقش تأثیرگذار رسانه در ترویج سبک زندگی اسلامی افزود: همه باید به وظایف خود در این راستا عمل کنند و در این میان مجموعه روحانیت، آموزش و پرورش، رسانه ملی و والدین در تبیین معارف دینی و سیره عملی اهل‌بیت(ع) نقش خطیرتری برعهده دارند.

captcha