جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی به کار خود پایان داد
کد خبر: 3350637
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹

جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی به کار خود پایان داد

گروه هنر: نخستین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان استانی و ملی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی اول شهریورماه به همت شهرداری قم در مرکز همایش‌های شهرداری مرکز برگزار شد.

دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم، سید مهدی صادقی استاندار قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روحانی مسئول دیبرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم، ولی‌الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم به همراه جمعی از شهرداران مناطق هشتگانه و مدیران عامل سازمان‌های تابعه شهرداری قم در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم شهردار قم طی سخنانی با تأکید بر اینکه جمعیت شهرنشین در حال افزایش است تصریح کرد: اکنون بیش از ۹۶ درصد جمعیت استان قم شهرنشین هستند.

وی همچنین با اشاره به تفاوت شهروند و شهرنشین گفت: شهروند نسبت به شهر خود دغدغه دارد اما شهرنشین دغدغه لازم را نسبت به شهر خود ندارد و مسائل و مشکلات آن برایش دغدغه نیست.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه سبک زندگی شهروندان باید با ویژگی‌ها و نمادهای شهری ارتباط داشته باشد ادامه داد: اگر فرهنگ سبک زندگی در نمادهای شهری مشاهده شود می‌توانیم نسبت به تحقق سبک زندگی اسلامی امیدواریم باشیم.

همچنین مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری خاطرنشان کرد: تاکنون شهرداری‌ها شاخص و روش اجرایی مناسبی را برای نقش‌های دیواری شهری در نظر نگرفته‌اند و این امر مشکلاتی برای زیباسازی شهری به دنبال خواهد داشت زیرا شاخص‌های زیبایی‌شناسی به خوبی در شهرها رعایت نمی‌شود.

مرتضی گودرزی دیباج از جایگاه شهر قم در جامعه اسلامی یاد کرد و افزود: آغاز پژوهش‌های علمی در زمینه نقش‌ها و نمادهای شهری می‌تواند از شهر قم آغاز شود؛ اکنون در برخی از نقاط کلان‌شهرهای کشور برای نمادهای شهری هزینه‌های بسیاری می‌شود در صورتی که مکان‌نمایی این نمادها به خوبی انجام نشده است و آن نمادها بازده‌های لازم را نخواهد داشت.

در پایان این مراسم امام جمعه قم نیز خاطرنشان کرد: نمادهایی که در شهرها و جاده‌ها ایجاد می‌شود علاوه بر جاذبه باید سادگی و معنویت لازم را داشته باشد و سبک زندگی سازندگان آن نمادها نیز بسیار مهم است زیرا در ساخت کعبه حضرت ابراهیم نیز می‌توانست از کارگران استفاده کند اما خودش برای ساخت کعبه اقدام کرد.

آیت‌الله سید محمد سعیدی از ائمه اطهار(ع) به عنوان نمادهایی برای هدایت مردم یاد کرد و افزود: در طول تاریخ بزرگان دینی از نمادهای مختلفی برای تبیین جایگاه اسلام استفاده کرده‌اند و این راهکار تاثیر مهمی در گسترش معارف اسلامی در جوامع مختلف داشته است.

در این همایش از برگزیدگان اول تا سوم نخستین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی به ترتیب با اهداء لوح تقدیر، تندیس یادبود و هدیه نقدی ۸۰ میلیون ریال، ۶۰ میلیون ریال و ۴۰ میلیون ریال تقدیر به عمل آمد.

captcha