ضرورت ایجاد برنامه منسجم برای ارتقای سطح فرهنگ
کد خبر: 3345032
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
صدری تأکید کرد:

ضرورت ایجاد برنامه منسجم برای ارتقای سطح فرهنگ

گروه جامعه: یکی از اساتید حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تا امروز برنامه منسجم فرهنگی و راهبردی برای ارتقای سطح فرهنگ و ارزش‌هایمان نداشته‌ایم، گفت: تاکنون سازوکاری که بتواند دغدغه‌های فرهنگی را رصد و ساماندهی کند، نداشته‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا صدری، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به علل ضعف فرهنگ اسلامی در جامعه و دور شدن خانواده‌ها و جوانان از مبانی اسلامی و قرآنی در متن زندگی گفت: قالب خانواده‌های ما در گستره جغرافیایی ایران دیندار هستند که با یک مذهب و دین بزرگ شده‌‌اند. این دین حساسیت‌های جهانی دارد و با تمام این تفاسیر، دغدغه‌های فرهنگی از سوی خانواده‌های ما نیز وجود دارد.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه خانواده‌ها دغدغه تربیت درست و بدون آسیب فرزندانشان را در شرایط کنونی دارند، ادامه داد: به دلایل اینکه خانواده‌ها در محیط مدرسه، رسانه و محیط‌های اجتماعی تحولات فرهنگی و اجتماعی را به صورت آرام مشاهده می‌کنند‌ این دغدغه را دارند که وقتی فرزندانش در این جامعه زندگی می‌کنند، بتوانند سالم زندگی کرده و یا حداقل، در مقابل آسیب‌ها‌ی اجتماعی مصون بمانند.

اولین آسیب در جامعه ما تهاجم فرهنگی است

صدری با بیان اینکه اولین آسیب در جامعه ما تهاجم فرهنگی است، گفت: مسئله تهاجم فرهنگی حقیقتی غیر قابل انکار است که در مقابل ارزش‌های فرهنگی و اسلامی جامعه ما ورود پیدا کرده است، لذا ما در معرض تهاجم فرهنگی هستیم‌.

باید در جهت نهادینه کردن فرهنگ ایرانی و اسلامی تلاش کنیم

سردبیر مجله تخصصی «پاسخ» با اشاره به اینکه برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید در جهت نهادینه کردن فرهنگ ایرانی و اسلامی تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: ما جامعه‌ای هستیم که در هر صورت برای حفظ ارزش‌ها و فرهنگمان باید برنامه‌ریزی کنیم.

سازوکاری برای فرهنگمان نداریم

وی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تا امروز برنامه منسجم فرهنگی و راهبردی برای ارتقای سطح فرهنگ و ارزش‌هایمان نداشته‌ایم، گفت: تاکنون سازوکاری که بتواند مشکلات و دغدغه‌های فرهنگی را رصد و ساماندهی کند و به صورت یک دستورالعمل درآورده و بازخورد دهی کرده و به جامعه ارائه کند نداشته‌ا‌یم.

صدری تصریح کرد: نهاد‌های مختلفی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس، حوزه علمیه ‌و تمامی نهاد‌هایی که به نوعی با فرهنگ جامعه ما در ارتباط هستند هرکدام یک جزیره جداگانه از هم شده‌اند که سیاست‌های آنها در برخی از موارد 180 درجه و گاهی با هم متناقض هستند‌. به آن یک به هم ریختگی فرهنگی گفته می‌شود.

مقام معظم رهبری بحث مهندسی فرهنگی را مطرح کردند

این استاد حوزه با اشاره به اینکه ‌تا کنون نتوانسته‌ایم یک سازمان نظام یافته فرهنگی داشته باشیم؛ اظهار کرد: به همین دلیل مقام معظم رهبری بحث مهندسی فرهنگی را مطرح کردند و قرار بر این شد که سند عالی فرهنگی نوشته شود. این کار به لحاظ حقوقی و چشم‌اندازی نوشته شد که تا‌ حدودی می‌تواند راه‌گشا باشد‌.

وی در ادامه گفت: آن‌چیزی که مهم هست اجرای این سند فرهنگی است که چگونه تمام سازمان‌ها، نهاد‌ها و ارگان‌ها در راستای تحقق یک جامعه فرهنگی و تحقق یک مسیر می‌توانند تعالی فرهنگی را در جامعه ما ایجاد کرده و آن را سامان دهند.

متولی فرهنگی برای سند چشم‌انداز نداریم

صدری با بیان اینکه متاسفانه متولی فرهنگی برای این سند چشم‌انداز نداریم، خاطرنشان کرد: در مورد خانواده‌ها هم طبیعتا آن‌چیزی که مفقود است و لازم است الگوی فرهنگی است. ما در جامعه خود یا این الگو را نداریم، یا ایجاد نکرده‌ایم و یا اگر داشته‌ایم نتوانسته‌ایم آن را به خانواده‌ها به طور صحیح بشناسانیم.

سردبیر مجله تخصصی «پاسخ» گفت: از نوع لباس پوشیدن، سبک زندگی، خانه ساختن و تمامی مواردی که به زندگی ما ربط دارد و  الگو می‌خواهد متوجه می‌شویم که چه نوع فرهنگی در کشور قالب شده است؛ لذا باید الگو صحیح را گسترش داد و این موارد به دلیل اینکه از یک الگوی خوب پیروی نمی‌کند به نظر می‌رسد که در این زمینه هم دچار مشکل هستیم.

جدایی جامعه روحانیت با بدنه جامعه مشکلات فرهنگی را دوچندان کرده است

وی در ادامه از مواردی که جامعه روحانیت در ارتباط با ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه باید به آنها توجه کنند گفت و افزود: در بخش جامعه روحانیت، به دلیل سنتی بودن آن و به دلیل عدم آشنایی با وضعیت جامعه و به دلیل جدایی بدنه روحانیت با جامعه، باعث شده است که مشکلات فرهنگی در جامعه دوچندان شود.

باید برنامه‌ریزی و پژوهش را در عرصه فرهنگ گسترش دهیم

صدری بیان کرد: روحانیات ما در حال حاضر در صحنه هستند و تعلیم و تربیت هم وجود دارد اما باید دانست که در هر صورت ما با عرصه‌های تبلیغ و ترویج متفاوت فرهنگی روبه‌رو هستیم، لذا باید برنامه‌ریزی و پژوهش را در این عرصه گسترش دهیم و تا می‌توانیم ارتباط خودمان را با مخاطبانمان حفظ کنیم‌. اگر بتوانیم این ارتباط را حفظ کنیم توانسته‌ایم به هدف نهایی خود برسیم.

captcha