کتاب «پیشرفتِ عدالت‌محور» منتشر شد
کد خبر: 3340120
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

کتاب «پیشرفتِ عدالت‌محور» منتشر شد

گروه اقتصاد: کتاب «پیشرفتِ عدالت‌محور» حاصل تحقیق حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، این کتاب شامل دو بخش اصلی و یک بخش به عنوان خاتمه، به شرح زیر است:
اول: مباحث کلی درباره دهه پیشرفت و عدالت، دوم: شاخص‌ها، راهبردها‌ و الزامات دهه پیشرفت و عدالت در عرصه‌های مختلف و بخش پایانی با عنوان خاتمه که نگاهی کلی به راهبردها و الزام‌ها با مروری بر مقالات در خصوص پیشرفت و عدالت دارد.

این طرح در شورای علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه تصویب شد و حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، مدیریت علمی و تدوین این مجموعه را بر عهده گرفت.
وی علاوه بر طراحی چارچوب علمی تحقیق،  هماهنگی با مؤلفان محترم مقالات و جمع‌بندی نظرات ارزیابان و تبادل نظر با مؤلفان برای تکمیل و ویرایش مقالات علمی اثر را نیز بر عهده داشت و همچنین در پایان نگاهی تکمیلی به مقالات و اشاره به نقطه نظراتی تکمیلی که ناشی از نقد یا نظر ارزیابان محترم بوده، به این مجموعه افزوده است.
مدیر علمی اثر، در مقدمه برخی اهداف این مجموعه را به شرح زیر آورده است:
۱.پیشرفت، فرآیندی فراگیر، مستمر و جامع است که تنها به جنبه‌های معیشتی و اقتصادی محدود نمی‌شود و ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها را ذیل شمول خود قرار می‌دهد.
۲.مبانی نظری پیشرفت براساس دیدگاه اسلامی با مبانی و پیش فرض‌های نظری دیدگاه های غربی و لیبرالیستی درباره توسعه کاملا متفاوت است و این تفاوت مبانی باید در شاخص‌ها و راهبردها مد نظر قرار گیرد.
۳.پیشرفت در هر عرصه‌ای از ابعاد زندگی اجتماعی با پیشرفت در سایر عرصه‌ها کاملا مرتبط است و در مطالعات پژوهشی و علمی، سیاست‌ها و برنامه‌ها، نمی‌توان این ارتباط را نادیده گرفت.
همچنین در این طرح، موضوعات زیر برای مجموعه مقالات جامعی که بتوانند هدف طرح را محقق کند، پیش‌بینی شده که به دو دسته تقسیم می‌شوند:
دسته نخست: موضوعاتی که مباحث دهه پیشرفت و عدالت را مدنظر قرار داده و دسته دوم: موضوعاتی که هریک عرصه‌ای خاص از پیشرفت را پوشش می‌دهد.

این اثر که حاصل تحقیق حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم می‌باشد، درگروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سامان یافته است. ارزیابی علمی این اثر را منوچهر محمدی، محمد شفیعی‌فر، جواد منصوری، احمد توکلی، مرتضی نبوی، حسن بنیانیان، فیروز رازنهان، سیداحمد زرهانی، ناصر جهانیان، حسین سوزنچی، علی ذوعلم و سیدحسین میرمعزی، عهده‌دار بودند.
گفتنی است کتاب پیشرفت عدالت محور به کوشش حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم با قیمت ۲۷۰۰۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به نشانی www.poiict.org مراجعه کنند.

اکبر ابراهیمی

captcha