کشاورزان با نیت عبادت مزارع خود را به آبیاری مکانیزه مجهز کنند
کد خبر: 3339878
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
آیت‌الله عاملی:

کشاورزان با نیت عبادت مزارع خود را به آبیاری مکانیزه مجهز کنند

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل از کشاورزان استان خواست با نیت عبادت در اسرع وقت از آبیاری سنتی خارج و با آبیاری مکانیزه خدمت بزرگی به کشاورزی و آینده کشور و منابع آبی آن انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، ظهر دیروز، 16 مردادماه، در خطبه‌های نمازجمعه شهر اردبیل با طرح این سوال از مسئولین امور آب و مدیریت ارشد استان مبنی بر اینکه آیا این آب مازاد بر حق آبه‌های رسمی است یا جزو حق‌آبه است؟ گفت: در صورت اول چرا استان ما از آب استفاده نکند و در صورت دوم قطعا حق آبه دشت مغان در آینده با بحران مواجه خواهد شد و اگر امروز برای این مطامع تدبیر نشود، فردا دیر خواهد بود.
وی با اشاره به اعلام وزارت نیرو مبنی بر استفاده از فاینانس برای انتقال آب ارس به مناطق خاص به شدت انتقاد کرد.
امام جمعه اردبیل با دعوت اهالی به صرفه‌جویی در مصرف آب، مخصوصاً در مصارف کشاورزی، افزود: 90 درصد آب ایران در کشاورزی مصرف می‌شود و در عین حال 70 درصد آب مصرف شده در بخش کشاورزی به هدر می‌رود و در صورتی که مصرف آب در کشاورزی قطره‌ای و بارانی نشود، صنعت سه هزار ساله کشاورزی در آستانه نابودی قرار خواهد گرفت.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل تصریح کرد: به احتمال قوی در اثر بی‌آبی در آینده جابجایی‌های بزرگ جمعیتی در ایران صورت خواهد گرفت و فلات ایران قابلیت سکونت خود را از دست خواهد داد.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ایران در 30 سال گذشته 70 درصد از منابع آب زیرزمینی یک میلیون ساله خود را مصرف کرده است و در عرض 10 سال 92 میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی به 4 میلیارد متر مکعب در حال حاضر رسیده است.
نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل بر لزوم مکانیزه کردن مصرف آب کشاورزی و به لزوم تجدید نظر در نوع محصولات کشاورزی تأکید کرد و گفت: اگر آبیاری مکانیزه شود سالانه هزار و 400 میلیارد مترمکعب آب صرفه جویی خواهد شد، در حالیکه کل مصرف شرب و صنعت کشور حدود 7 میلیارد مترمکعب است.
عاملی با بیان اینکه دولت جهت توسعه آبیاری تمهیدات بسیار خوبی فراهم کرده است، افزود: هر کشاورزی که به جای آبیاری غرقابی اقدام به راه اندازی آبیاری قطره‌ای و بارانی نماید، 85 درصد هزینه آن را دولت پرداخت می‌کند و 15 درصد بقیه هم وام پنج ساله است.
امام جمعه اردبیل اضافه کرد: در آبیاری قطره‌ای 90 درصد و در آبیاری بارانی 70 درصد راندمان بالا می‌رود و دهها برکات دیگر بر این نوع آبیاری مترتب است.
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری از کشاورزان استان خواست با نیت عبادت در اسرع وقت از آبیاری سنتی خارج و با آبیاری مکانیزه خدمت بزرگی به کشاورزی و آینده کشور و منابع آبی آن انجام دهند.
عاملی با اشاره به انفجار منطقه عسیر عربستان توسط داعش که در آن عده‌ای بی‌گناه کشته شدند، حساسیت‌ها و عکس‌العمل‌های علمای وهابی و مفتی اعظم را یادآور شد و افزود: چرا نسبت به خون دیگر بی‌گناهان که توسط داعش ریخته می‌شود بی‌تفاوت مانده‌اید؟ چرا نسبت به ریخته شدن خون 11000 انسان بی‌گناه در یمن این آیات و روایات را نمی‌خوانید؟ چرا به منشأ این فجایع که معتقدات محمد بن عبدالوهاب است قلم باطل نمی‌کشید؟

captcha