ائمه(ع)؛ واسطه فیض الهی/ امام زمان(عج) برای همه عالم هستی نافع است
کد خبر: 3328269
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
در تفسیر سوره فاطر مطرح شد:

ائمه(ع)؛ واسطه فیض الهی/ امام زمان(عج) برای همه عالم هستی نافع است

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‌‏ فقیه در لرستان امامان معصوم و اولیای الهی را واسطه فیض خدا دانست و گفت: امام زمان(عج) فقط برای ما نافع نیست بلکه برای همه موجودات عالم هستی نافع است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‏ ‌‎فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‌آباد روز گذشته، 23 تیرماه در برنامه تفسیر قرآن در مسجد بعثت خرم‌آباد در تفسیر آیه 40 سوره فاطر با این مضمون که «قُلْ أَرَأَیْتُمْ شُرَکَاءکُمُ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَرُونِی مَاذَا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِی السَّمَاوَاتِ أَمْ آتَیْنَاهُمْ کِتَابًا فَهُمْ عَلَى بَیِّنَةٍ مِّنْهُ بَلْ إِن یَعِدُ الظَّالِمُونَ بَعْضُهُم بَعْضًا إِلَّا غُرُورًا»، گفت: این آیه مبارکه بیان‌گر این است که موجودات عالم هم در حدوث و هم در بقا نیاز به خدای متعال دارند.

وی با بیان این‌که آیات پایانی سوره فاطر آیات علمی هستند و مباحث علمی را بیان می‌کنند، افزود: یکی از موضوعاتی که خداوند متعال برای اثبات توحید و عظمت خدا در قرآن به آن استدلال کرده این است که اشیا و موجودات در پیدایش نیاز به خالق دارند و در بقا هم نیاز به خدا دارند.

این مفسر قرآن‌کریم ادامه داد: خداوند متعال در آیه 40 سوره فاطر در این رابطه فرموده است: «بگو به من خبر دهید از شریکان خودتان که به‌جاى خدا می‌خوانید به من نشان دهید که چه چیزى از زمین را آفریده‌‏اند یا آنان در [کار] آسمان‌ها همکارى داشته‌‏اند یا به ایشان کتابى داده‏‌ایم که دلیلى بر [حقانیت] خود از آن دارند [نه] بلکه ستمکاران جز فریب به یکدیگر وعده نمی‌‏دهند».

میرعمادی با اشاره به این‌که رابطه خدا با موجودات و عالم هستی مثل رابطه بنا و ساختمان نیست که بنا ساختمانی را به‌وجود آورد و بعدش برود، خاطرنشان کرد: عالم هستی هم در پیدایش نیاز به خدا دارد و هم در ادامه نیازمند به تدبیر و اعمال قدرت است یک لحظه‌ای نظام هستی بی‌نیاز از خدا نیست.

نماینده ولی‎ فقیه در لرستان گفت: آیه 40 سوره فاطر می‌خواهد بیان کند موجودات ممکن هم در حدوث(پیدایش) و هم در بقا و هم در تداوم و استمرار نیاز به خدا دارند.

خداوند متعال مبدأ و علت‌العلل همه اشیاست

وی با اشاره به آیه 41 سوره فاطر با این مضمون که «إِنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَکَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ کَانَ حَلِیمًا غَفُورًا» خداوند را مبدا و علت‌العلل همه اشیاست، اضافه کرد: هر چیزی که ممکن باشد نیاز به علت دارد موجودات ممکن هم در حدوث و هم در بقا احتیاج به علت دارند، عالم هستی هم موجود است لذا احتیاج به علت دارد.

وی افزود: نکته مهمی که در این آیه وجود دارد این است که نظم حاکم بر هستی و حرکت کرات آسمانی و منظومه شمسی بر مدار خودشان نشانه قدرت خداوند متعال است و تصادفی نیست.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: جایگاه آسمان و زمین، کرات آسمانی و منظومه شمسی و حرکت و مدار آن‌ها همه به اراده خداست اگر اراده خدا از عالم هستی سلب شود آن هستی نابود می‌شود همه چیز تحت اراده الهی است.

وی گفت: بنا بر این آیه مبارکه، ائمه، امامان معصوم، اولیای الهی واسطه فیض خدا در عالم هستی هستند که به‌واسطه آن‌ها فیض الهی به عالم هستی می‎رسد.

امام زمان(عج) فقط برای ما نافع نیست

نماینده ولی ‎فقیه در لرستان با یادآوری این‌که خداوند در میان انسان‌ها عده‌ای را به‌عنوان معصوم و انسان کامل واسطه فیض قرار داده و فیض الهی از طریق این‌ها به مردم می‌رسد، افزود: امام زمان(عج) فقط برای ما نافع نیست بلکه برای همه موجودات عالم هستی نافع است. در روایات اسلامی هم آمده خداوند آسمان و زمین را به‌واسطه اولیای الهی و معصومین حفظ می‌کند اگر امام معصوم در روی زمین نباشد و زمین از حجت خدا خالی باشد زمین اهلش را فرو می‎برد. وی در بخشی از سخنانش با اشاره به دو واژه «حَلِیمًا» و «غَفُورًا» در آیه 41 سوره فاطر اظهارکرد: غفور به‌معنای آمرزش است اما در فارسی برای واژه حلیم معادلی نداریم حلیم به‌معنای بردباری است، بردباری بیشتر ناشی از خشم است ولی حلم غیر از این است و جنبه عجله نکردن در کار را دارد.

میرعمادی ادامه داد: در فارسی حلیم را بردبار معنا می‌کنیم اما در قرآن به‌معنی کسی‌که در مورد اموری که نیازمند خشم و غضب است، خشم و غضب نمی‌کند، و کار خودش را براساس حکمت به پیش می‌برد، آمده است.

وی با بیان این‌که میان نگهداری و حفاظت خداوند از نظام هستی و حلم و غفران ارتباط وجود دارد، گفت: حلیم و غفور بودن خدا ایجاب می‌کند که خدا در مجازات کافران و خلاف‌کاران عجله نکند، آن‌ها اگر توبه کنند می‌پذیرد که این امید را در دل‌ها زنده می‌کند.

خداوند عجله‌ای در مجازات ندارد

این مفسر قرآن‌کریم اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌خواهد بگوید اگر انسان از نظام هستی بهره درستی نبرد خداوند عجله‌ای در مجازات ندارد این انسان اگر توبه کند خداوند توبه او را می‌پذیرد و او را می‌آمرزد.

وی گفت: نکته مهم دیگر در این آیه این است که خداوند متعال همان‌گونه که کهکشان‌ها و آسمان‌ها و زمین را نگه می‌دارد، پرندگان در هوا را هم نگاه می‌دارد، بزرگ و کوچک، آسان و سخت، سبک و سنگین نزد خدا معنا ندارد و همه برای او یکسان است.

نماینده ولی‌ ‏فقیه در لرستان اظهار کرد: گاهی خداوند متعال در قرآن از شب و روز، ماه و خورشید، آسمان و زمین و کهکشان‌ها سخن به میان می‌آورد و به آن‌ها قسم یاد می‌کند و گاهی هم از انجیر، خرما، مورچه، زنبور، زیتون یاد و به آن‌ها سوگند می‌خورد لذا می‌توان نتیجه گرفت کلی و جزئی، کوچک، بزرگ، قوی، ناتوان، سبک و سنگین همه در برابر خدا یکسان هستند.

captcha